Nyheter

Iphigenia gör det tråkiga lustfyllt

Att läsa musikteori – att plugga sånt som skalor, harmonilära och intervaller – upplevs som tråkigt av de flesta musikstudenter värden över. Jan Sparby och Johan Wåhlander på Örebro Universitet bestämde sig för att göra något åt det. Genom att skapa ett interaktivt läromedel där teorin förankras i musiken vi dagligen hör på radio, blir de till synes torra teorierna plötsligt mer intressanta och användbara. Inte nog med det. Enligt samma recept kan man skapa liknande interaktiva läromedel inom andra ämnen, exempelvis film, konst eller teater.

Jan Sparby är såväl entreprenör som lärare på Örebros universitets utbildning inom musikproduktion och songwriting. Hans företagarbakgrund bidrog förmodligen till att tankarna på en ny typ av läromedel för musikteori, inte stannade vid bara tankar. Tillsammans med kollegan Johan Wåhlander skapade han det interaktiva läromedlet, Black Belt series, som idag är litteratur på Örebro universitet, Musikhögskolan i Piteå och högskolan Dalarna. Siktet är dock ställt betydligt högre än så.
– Jag fick tidigt en bra kontakt med Innovationskontoret på universitet, berättar Jan. I ett senare skede blev jag också uppsökt av Lisa Nilsson och Mattias Jonsson som idag båda jobbar på Inkubera. Dessa samtal blev också en inkörsport till som Örebro Universitet Enterprise AB, som senare blev delägare i vårt bolag Iphigenia Publishing AB. Samtidigt blev Iphigenia ett Inkubera-bolag och vi fick en affärscoach i form av Tony Cornelius. Dessa kontakter har bidragit till att våga tänka större.

Coachning har bland annat inneburit en hel del vridande och vändande på affärsidén och affärsmodellen. Det finns mer än en tänkbar utvecklingsväg för Iphigenia. Den första interaktiva boken i serien Black Belt series vänder sig främst till den akademiska världen samt till privatpersoner med stort intresse för låtskrivande. Nästa läromedel i serien har snart release. Den riktar sig framför allt till högstadiet och gymnasiet. I planerna ligger även en tredje e-bok som är en fortsättning i serien.
– Vi har olika hypoteser för vår framtida utveckling som vi stämmer av med marknaden, berättar Jan. Ett utvecklingsspår är vi i första hand koncentrerar oss på läromedel för musik på en internationell marknad. En annan möjlig strategi är att ge ut läromedel i fler ämnen än musik. I så fall vänder är blir hemmamarknaden större, vilket gör att internationaliseringen inte behöver gå lika fort.

Parallellt jobbar Iphigenia redan nu med online-kurser, konferenser och camps för låtskrivare med Black Belt series som bas.
– En strategi för oss som förlag är att koppla pedagogiskt material till olika typer av kurser som vi genomför.

Iphigenia är ett av flera exempel på företag som på senaste tiden gått vägen från universitetet till Inkubera.
– Resan från innovationskontoret, via Örebro Universitet Enterprise AB till Inkubera har funkat jättebra, menar Jan. Kontakten med just Inkubera har definitivt hjälpt oss att ringa in vilka olika utvecklingsmöjligheter vi har. Nästa steg är att bearbeta marknaden med större fokus. Även här kommer kontakterna med Inkubera att vara betydelsefulla för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


fredag 28 februari

Inkubera lanserar entreprenörslön för startups. Dessa fem företag är först ut.

Nu kan startups få ekonomiskt stöd från Inkubera för att fokusera mer på sin affärsutveckling. Inkubera erbjuder nu entreprenörslön till fem utvalda bolag i Startup-programmet. – Entreprenörslöner är nytt för oss, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Vår förhoppning är att entreprenörerna ska kunna arbeta mer fokuserat, så att bolagen kan utvecklas snabbare.

måndag 24 februari

Retenuas mjukvara hjälper autonoma fordon att hitta rätt

Från universitetsforskning via Inkubera till ett stabilt och växande företag. Rafael Mosberger har tillsammans med medgrundaren Henrik Andreasson tagit sina idéer hela vägen från forskningslabbet på Örebro universitet till ett stabilt företag. – Det var en stor omställning att gå från forskare företagare, säger vd:n och medgrundaren Rafael Mosberger. Här spelade Inkubera en viktig roll och hjälpte oss att tänka mer som entreprenörer.  

måndag 10 februari

Verifieringsmedlen gör det möjligt för Inkubera-företagen att testa sin affärsidé mot marknaden

En del av Inkuberas erbjudande till sina bolag är möjligheten att få ta del av så kallade verifieringsmedel. Det är en finansiering som härstammar från Vinnova och som gör det möjligt att testa företagens affärsidéer mot marknaden. Under de tre senaste åren har verifieringsmedlen finansierat insatser på 550 000 kronor årligen.

måndag 10 februari

Sobrius tecknar avtal med Vattenfall: ”Ett genombrott för oss.”

Sobrius hjälper människor med alkoholproblem via en digital plattform som arbetsgivare kan erbjuda sina medarbetare. Nu har Sobrius fått ett genombrott på marknaden. I konkurrens med stora jättar inom företagshälsovården, har företaget tecknat ett flerårigt avtal med Vattenfall – den första, viktiga nyckelkunden. – Det här är ett verkligt genombrott för oss, säger han. Det hade aldrig hänt utan den stöttning som vi har fått av Inkubera. Aldrig!