Airprk är ett Karlskoga-företags som har utvecklat en ny programvara som automatiserar och förenklar hela flödet – både för dem som parkerar och för parkeringsföretagen själva.
– Allt började med att vi sökte en lösning för vår egen långtidsparkering. Vi hittade inget system som höll måttet, så vi utvecklade ett eget, säger vd Jan Frisk. Nu förbereder vi oss för en internationell lansering.
Airprk är resultatet av en lång resa som började redan 1999 när Jan och hans då nyblivna hustru köpte en gård utanför Sigtuna. Till gården hörde relativt mycket mark som Jan såg möjligheter att utveckla. Det dröjde dock till 2012 innan han skickade in en ansökan till kommunen. I slutet av 2019 stod en ny långtidsparkering – och ett helt nytt bokningssystem – klart. Efter några månaders lyckad drift ritade pandemin om hela spelplanen, men för Jan och hans kollega Kim Nielsen var det ändå tillräckligt för att en helt ny plan skulle ta form.
– Vi såg stor potential för vårt bokningssystem. Allt fungerade så bra att vi insåg att vi hade en lösning som skulle kunna effektivisera en redan lönsam bransch ytterligare.
För Airprks är automatisering ett ledord – system är byggt för att kräva så lite manuell handpåläggning som möjligt. Kunderna bokar själva sin plats över nätet. När de anländer fångas deras registreringsskylt upp av en kamera och registreras i systemet. Att gästerna anlänt, att de ska köras till flygplatsen och när de så småningom ska hämtas, presenteras för shuttle-bussarnas chaufförer via ett webbgränssnitt. När gästen sedan lämnar parkeringen registreras nummerplåten på nytt, vilket lägger grund för betalningen som dras från kundens konto eller resulterar i en faktura.
– Den automatiska avläsningen av registreringsskyltar som vi installerar på de större parkeringarna samt de automatiserade listorna, är styrkor i vårt system som vi inte har hittat någon annanstans, berättar Jan.
Airprk finns redan på plats vid den egna parkeringen Lunda samt vid Skavstalunds långtidsparkering. Nu väntar lansering i större skala.
– Vår nisch är långtidsparkeringar där gästerna hämtas och lämnas vid behov. I Sverige finns det bara en handfull sådana parkeringar, men internationellt finns det betydligt fler. Bara i Europa räknar jag med 100 – 200 presumtiva kunder och i övriga världen ytterligare hundratals. Eftersom vi har en så pass unik lösning tror jag att vi inom ett par år har flera kunder i andra europeiska länder och i USA.
För Jan var det naturligt att kontakta Inkubera när han nu skall forma en affärsmodell och vidareutveckla företaget.
– Inkubera är en professionell aktör som nu inledningsvis har gett oss ett väldigt bra bemötande, säger Jan. Det skall bli jätteroligt att få jobba tillsammans och att få vrida och vända på vår affärsmodell. Jag ser stor potential i vårt samarbete och i affärsidén i sig.