Nyheter

Amar och Nicklas – två vinnarskallar som vill göra livet enklare för alla hälsocoacher

Niclas Svensson och Amar Kadic, männen bakom Repeak.

Amar Kadics och Nicklas Svenssons vägar korsades under tiden ungdomsspelare inom Örebro-fotbollen. Det var först några år senare, när de gav varandra en träningsutmaning, som tankarna på ett gemensamt företag föddes.
– För att sporra varandra tävlade vi om vem som kunde springa längsta totalsträckan under en vecka. När jag för första gången i mitt liv klarade en halvmara sista dagen, trodde jag att jag skulle slå Nicklas, minns Amar. Men Nicklas lyckades avverka hela 3 mil och slog mig med totalt 1,5 kilometer. Strax därpå bestämde vi oss för att bygga ett företag tillsammans – något inom träning och hälsa.

Amar och Nicklas kallar varandra för ”ansvarighetspartners”. Om man kommer överens om något och återrapporterar till varandra, ökar chanserna att det verkligen blir gjort, menar de. Förmodligen var det den principen som ledde dem in på spåret att bygga ett företag med personliga tränare som målgrupp.
– Tanken med personliga tränare bygger på samma grundtanke. Det finns en kraft i principen att vara ansvarig inför någon annan, säger Amar. Samtidigt vet vi vilka utmaningar personliga tränare och andra typer av hälsocoacher står inför. Vi insåg att om vi kunde förbättra vardagen för coacherna, skulle vi i förlängningen kunna hjälpa många människor till en bättre hälsa.

Amar och Nicklas drog igång det gemensamma företag där appen Repeak är det mest centrala. Tanken med Repeak är att förenkla coachernas administration. Exempelvis får de via smarta verktyg hjälp att snabbt bygga personanpassade kost- och träningsprogram. Förhoppningsvis kommer de också att kunna hjälpa coacherna att skaffa nya kunder på sikt.

För att kunna skapa en fungerande helhetslösning, inledde Amar och Nicklas tidigt dialog med en lång rad personliga tränare och deras kunder. Efter några vändor fram och tillbaka hittade man rätt.
– Vi har lärt oss massor, säger Amar. Vår vision är nu att bygga en digital helhetslösning som blir ett dagligt arbetsverktyg för våra kunder och som underlättar kommunikationen mellan hälsocoacherna och deras kunder.

Repeak blev Inkubera-företag sedan ungefär en månad. De har redan hunnit med flera möten med affärscoachen Beatrice Björk.
– Beatrice är otroligt bra att ha och göra med, säger Amar. Hon är ett tryggt bollplank, såväl för vår affärsutveckling som på den personliga planet. Att komma med i Inkubera innebär en verklig energiboost och vi har fått möjlighet till stöttning som vi inte annars hade fått. Vid sidan av våra möten med Beatrice, får vi exempelvis ekonomisk och juridisk hjälp och får chansen att träffa presumtiva investerare. Just nu är vi väldigt förväntansfulla, säger Amar.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.