Amelia och Isra är båda studenter på ekonomiprogrammet i Örebro respektive Stockholm. Dessutom är de entreprenörer – det märks på deras smittande energi.
– Det är en utmaning att driva företag och samtidigt vara student, säger Amelia. Tiden såväl som ekonomin är begränsad. Men vi har valt att inte tänka så mycket på det. Vi tror på vår idé och satsar allt vi har framåt. Vi gör det för oss själva, världen och miljön.
– Vi vill bygga något från grunden, testa våra vingar och göra ett avtryck, säger Isra.
Idén föddes när tjejerna gick i trean på gymnasiet och startade ett UF-företag som en del av utbildningen. Amelia och Allexandra Franc (som nu lämnat företaget) delade en idé med Isra som var ny i klassen. Isra tände på alla cylindrar och började genast kontakta universitet i hopp om att hitta en student som skulle kunna hjälpa dem att utveckla den app som idén byggde på.
– Tyvärr fick jag inte ett enda napp från något av universiteten, minns Isra. Vi fick tidigt lära oss att det går väldigt många nej på ett ja. Men får man bara ett ja, kan det räcka långt.
Om inte Johan Johansson på Karlstad universitet så småningom nappat på en av Isras utslängda krokar, hade det nog inte blivit något företag. Men det gjorde han och skapade sedan den tekniska lösning som nu är Amet Drive.
– Johan är definitivt pappan till appen, säger Amelia.
Det som sedan hände kan inte beskrivas som något annat än en succé. Tjejerna på Amet Drive dominerade den lokala UF-galan totalt. De vann priserna Årets affärsplan, Årets Innovation och Årets tjänst och gick vidare till riksfinal där de blev belönade med 2: a pris för sin affärsplan. Företaget blev också rejält omskrivet i lokala media.
I februari i år lanserade de sin app och fick snabbt 400 användare.
– Lanseringen visade att det finns ett tydligt intresse från marknaden, även om vi tyvärr stördes av den pågående pandemin säger Amelia. Samtidigt lärde vi oss hur viktigt det är att användarna finns hyfsat nära varandra geografiskt för att det ska bli bra fart på resandet. Vi fick också med oss att den grundläggande funktionaliteten i appen fungerar, men att det finns saker vi vill vidareutveckla.
Sedan 1 oktober är Amed Drive ett Inkubera-företag och har fått en handplockad affärscoach i Mattias Andershed.
– Mattias är en fantastisk människa med grym erfarenhet som han gärna delar med sig av, säger Isra. Vi gör ju detta för första gången, så det är precis det vi behöver. Mattias hjälper oss att prioritera rätt saker, hitta våra roller och mycket annat.
Amelias och Isras vision är att Amet Drive om tre år skall vara ett etablerad tjänst i hela Sverige samt att de då även har planer för lansering i övriga nordiska länder. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete, säger Amelia.
– Vår plan är nu att utveckla appen med bland annat en koldioxidmätare så att man lätt kan se vilken insats man gör för miljön genom att välja Amet Drive. Nästa steg är att göra en riktad lansering på Örebro och Karlstad universitet och sedan växa steg för steg. Riskkapital kommer att krävas på sikt för att vi ska kunna göra en storskalig lansering.
– Vi ska göra allt för att lyckas, säger Isra. Skulle det ändå inte gå, har vi lärt oss massor längs vägen. Vad som än händer kommer vi fortsätta att vara företagare.