Nyheter

Amet Drive gör det enklare att samåka

Amelia Losander och Isra Albeatar på Amet Drive.

Amelia och Isra är båda studenter på ekonomiprogrammet i Örebro respektive Stockholm. Dessutom är de entreprenörer – det märks på deras smittande energi.
– Det är en utmaning att driva företag och samtidigt vara student, säger Amelia. Tiden såväl som ekonomin är begränsad. Men vi har valt att inte tänka så mycket på det. Vi tror på vår idé och satsar allt vi har framåt. Vi gör det för oss själva, världen och miljön.

– Vi vill bygga något från grunden, testa våra vingar och göra ett avtryck, säger Isra.

Idén föddes när tjejerna gick i trean på gymnasiet och startade ett UF-företag som en del av utbildningen. Amelia och Allexandra Franc (som nu lämnat företaget) delade en idé med Isra som var ny i klassen. Isra tände på alla cylindrar och började genast kontakta universitet i hopp om att hitta en student som skulle kunna hjälpa dem att utveckla den app som idén byggde på.
– Tyvärr fick jag inte ett enda napp från något av universiteten, minns Isra. Vi fick tidigt lära oss att det går väldigt många nej på ett ja. Men får man bara ett ja, kan det räcka långt.

Om inte Johan Johansson på Karlstad universitet så småningom nappat på en av Isras utslängda krokar, hade det nog inte blivit något företag. Men det gjorde han och skapade sedan den tekniska lösning som nu är Amet Drive.
– Johan är definitivt pappan till appen, säger Amelia.

Det som sedan hände kan inte beskrivas som något annat än en succé. Tjejerna på Amet Drive dominerade den lokala UF-galan totalt. De vann priserna Årets affärsplan, Årets Innovation och Årets tjänst och gick vidare till riksfinal där de blev belönade med 2: a pris för sin affärsplan. Företaget blev också rejält omskrivet i lokala media.

I februari i år lanserade de sin app och fick snabbt 400 användare.
– Lanseringen visade att det finns ett tydligt intresse från marknaden, även om vi tyvärr stördes av den pågående pandemin säger Amelia. Samtidigt lärde vi oss hur viktigt det är att användarna finns hyfsat nära varandra geografiskt för att det ska bli bra fart på resandet. Vi fick också med oss att den grundläggande funktionaliteten i appen fungerar, men att det finns saker vi vill vidareutveckla.

Sedan 1 oktober är Amed Drive ett Inkubera-företag och har fått en handplockad affärscoach i Mattias Andershed.
– Mattias är en fantastisk människa med grym erfarenhet som han gärna delar med sig av, säger Isra. Vi gör ju detta för första gången, så det är precis det vi behöver. Mattias hjälper oss att prioritera rätt saker, hitta våra roller och mycket annat.

Amelias och Isras vision är att Amet Drive om tre år skall vara ett etablerad tjänst i hela Sverige samt att de då även har planer för lansering i övriga nordiska länder. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete, säger Amelia.
– Vår plan är nu att utveckla appen med bland annat en koldioxidmätare så att man lätt kan se vilken insats man gör för miljön genom att välja Amet Drive. Nästa steg är att göra en riktad lansering på Örebro och Karlstad universitet och sedan växa steg för steg. Riskkapital kommer att krävas på sikt för att vi ska kunna göra en storskalig lansering.

– Vi ska göra allt för att lyckas, säger Isra. Skulle det ändå inte gå, har vi lärt oss massor längs vägen. Vad som än händer kommer vi fortsätta att vara företagare.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 27 november

EMBRACE Safety växer: ”Vi hjälper polis, kommuner och fastighetsbolag att minska brottsligheten.”

I centrala Örebro ligger Embrace Safety som verkar inom en alldeles egen nisch. Med hjälp av sin digitala plattform får polis, kommuner och fastighetsbolag en överblick var brott och situationer som skapat otrygghet har begåtts. Det gör att de sätta in förebyggande insatser för att tryggheten ökar och brottsligheten minskar. Företaget har en stadig kundtillväxt sedan starten 2018. – Nu finns vi i 76 kommuner. Parallellt med att nya kunder tillkommer, har vi också breddat vårt erbjudande till dem vi redan har, säger vd Johan Rydberg.

måndag 25 november

Stora nedskärningar hotar Sveriges företagsinkubatorer – Inkubera en av många drabbade

Finansieringen för de 32 företagsinkubatorer som ingår i det nationella inkubatorsprogrammet är hotad, då Vinnova har aviserat en sänkning från 110 till 70 miljoner. Detta riskerar att även drabba den regionala inkubatorn Inkubera. – Blir den aviserade neddragningen verklighet, innebär det tyvärr att vi tvingas göra besparingar, vilket skulle drabba såväl de innovativa tillväxtföretagen som regionen i stort. Sedan starten har våra företag bidragit med fler än 3 000 arbetstillfällen och dragit in mer än 900 miljoner kronor i skatteintäkter till Örebroregionen.

måndag 18 november

Simon på DRONEAB vill ersätta fyrverkerier med drönarshower

Simon Svensson från Örebro är en av landets mest erfarna drönaroperatörer. Genom sitt bolag DRONEAB har han inspekterat fler kraftledningar från luften än kanske någon annan. Inspektionerna sker dock främst på sommarhalvåret. Under årets mörkaste månader sökte han – och fann – ett annat användningsområde för sina drönarkunskaper. Med egna drönarshower kommer han att kunna erbjuda marknaden ett spektakulärt och hållbart alternativ till traditionella fyrverkerier. – Drönarshower är stort i många delar av världen, men hittills har vi inte sett några i Sverige, säger Simon. Det är det jag tänker ändra på, säger han.

tisdag 12 november

Samarbete mellan offentliga och privata aktörer krävs om Örebroregionen ska öka tillgången på riskkapital

En ny studie visar hur offentliga aktörer skulle kunna göra insatser för att öka tillgången på riskvilligt kapital för startups, scaleups och tillväxtföretag i Örebroregionen. – Tillgången på den här typen av kapital för är central för regionens utveckling. Vi har nu initierat en förstudie som visar att vi inte är där vi vill vara, men att vi kan ta oss dit genom ett tätt samarbete mellan privata och offentliga aktörer, säger Victor Sunnliden, vd för RÖIAB (Region Örebro Innovation AB).