Nyheter

Amet Drive gör det enklare att samåka

Amelia Losander och Isra Albeatar på Amet Drive.

Amelia och Isra är båda studenter på ekonomiprogrammet i Örebro respektive Stockholm. Dessutom är de entreprenörer – det märks på deras smittande energi.
– Det är en utmaning att driva företag och samtidigt vara student, säger Amelia. Tiden såväl som ekonomin är begränsad. Men vi har valt att inte tänka så mycket på det. Vi tror på vår idé och satsar allt vi har framåt. Vi gör det för oss själva, världen och miljön.

– Vi vill bygga något från grunden, testa våra vingar och göra ett avtryck, säger Isra.

Idén föddes när tjejerna gick i trean på gymnasiet och startade ett UF-företag som en del av utbildningen. Amelia och Allexandra Franc (som nu lämnat företaget) delade en idé med Isra som var ny i klassen. Isra tände på alla cylindrar och började genast kontakta universitet i hopp om att hitta en student som skulle kunna hjälpa dem att utveckla den app som idén byggde på.
– Tyvärr fick jag inte ett enda napp från något av universiteten, minns Isra. Vi fick tidigt lära oss att det går väldigt många nej på ett ja. Men får man bara ett ja, kan det räcka långt.

Om inte Johan Johansson på Karlstad universitet så småningom nappat på en av Isras utslängda krokar, hade det nog inte blivit något företag. Men det gjorde han och skapade sedan den tekniska lösning som nu är Amet Drive.
– Johan är definitivt pappan till appen, säger Amelia.

Det som sedan hände kan inte beskrivas som något annat än en succé. Tjejerna på Amet Drive dominerade den lokala UF-galan totalt. De vann priserna Årets affärsplan, Årets Innovation och Årets tjänst och gick vidare till riksfinal där de blev belönade med 2: a pris för sin affärsplan. Företaget blev också rejält omskrivet i lokala media.

I februari i år lanserade de sin app och fick snabbt 400 användare.
– Lanseringen visade att det finns ett tydligt intresse från marknaden, även om vi tyvärr stördes av den pågående pandemin säger Amelia. Samtidigt lärde vi oss hur viktigt det är att användarna finns hyfsat nära varandra geografiskt för att det ska bli bra fart på resandet. Vi fick också med oss att den grundläggande funktionaliteten i appen fungerar, men att det finns saker vi vill vidareutveckla.

Sedan 1 oktober är Amed Drive ett Inkubera-företag och har fått en handplockad affärscoach i Mattias Andershed.
– Mattias är en fantastisk människa med grym erfarenhet som han gärna delar med sig av, säger Isra. Vi gör ju detta för första gången, så det är precis det vi behöver. Mattias hjälper oss att prioritera rätt saker, hitta våra roller och mycket annat.

Amelias och Isras vision är att Amet Drive om tre år skall vara ett etablerad tjänst i hela Sverige samt att de då även har planer för lansering i övriga nordiska länder. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete, säger Amelia.
– Vår plan är nu att utveckla appen med bland annat en koldioxidmätare så att man lätt kan se vilken insats man gör för miljön genom att välja Amet Drive. Nästa steg är att göra en riktad lansering på Örebro och Karlstad universitet och sedan växa steg för steg. Riskkapital kommer att krävas på sikt för att vi ska kunna göra en storskalig lansering.

– Vi ska göra allt för att lyckas, säger Isra. Skulle det ändå inte gå, har vi lärt oss massor längs vägen. Vad som än händer kommer vi fortsätta att vara företagare.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.