try me:s första betalande kund heter Arla. Livsmedelsjätten har använt try me:s innovativa produkt från start då de valde att delta i det betatestprogram try me lanserade. Nu väljer Arla att fortsätta satsa på bolaget.
– Jättekul. Arla har trott på både oss och produkten från första stund. Att de vill fortsätta använda tjänsten ser vi som en bekräftelse på att den är attraktiv, säger try me:s Anna Holmgren.
I appen tryme lägger företag upp olika erbjudanden och formulerar fyra valfria frågor som man vill att användarna ska besvara. Användarna laddar i sin tur ned appen, fyller i uppgifter om ålder, kön samt var man bor och kan därefter ta del av olika erbjudanden. Alla produkter och tjänster i try me är kostnadsfria – motprestationen är att besvara de fyra frågorna. Företaget får sedan en rapport med vad de som har testat deras produkt eller tjänst har svarat uppdelat på kön, ålder och postnummer – en marknadsundersökning i mobilen.
För Arla är appen ett sätt att få snabb återkoppling från sina konsumenter. Per Andersson är Customer Marketing Manager på Arla.
– Nu senast behövde jag snabbt få några specifika insikter i hur en av våra produkter brukar konsumeras. Det fanns varken tid eller pengar att genomföra en traditionell marknadsundersökning, så istället lät jag try me ställa frågan i samband med att jag lät konsumenter prova produkten. Inom ett par veckor hade jag fått tydliga svar på mina funderingar.
För Anna Holmgren och Louise Kallenberg på try me fortsätter nu arbetet med att erbjuda produkten parallellt till användare och kund. Och man ser ingen begränsning vad gäller bransch och geografi.
– Vi tänker brett och bearbetar både stora och små kunder. Att vi nu lyckats knyta Arla till oss ger bra med energi att arbeta vidare, säger Louise Kallenberg.