Nyheter

”Jag vill utmana entreprenörerna att våga välja bort.”

Beatrice Björk, ny affärscoach på Inkubera

Beatrice Björk är det senaste tillskottet bland Inkuberas affärscoacher. Hon har erfarenhet både som entreprenör i egen verksamhet som anställd och konsult inom storbolagssfären. Just den där dubbelheten – något slags ”både och” är något av hennes signum.
– Jag är en teknikpassionerad beteendevetare, har en bakgrund från ledande positioner i såväl globala bolag som start-ups och scale-ups.
Beatrice arbetar både med små bolag och riktigt stora, både med konsument- och producentprodukter. Hon menar att det ofta är i skärningspunkterna mellan olika världar som spännande utveckling och nya idéer uppstår.

Beatrice fyller sin kalender bland annat genom att vara vd på lyftutrustningboalget sfPorteq, delägare och vice vd i managementkonsultbolaget Level21, delägare i investmentbolaget Investmanland samt styrelseordförande i SaaS-företaget Sysarb. Som om detta inte detta räckte, är hon nu alltså även affärscoach på Inkubera.
– Jag är en väldigt nyfiken person. Men det följer att jag har svårt att säga nej. Att få stötta Inkubera-bolag i deras utveckling var alldeles för roligt och spännande för att jag skulle kunna avstå när jag fick frågan. Att utveckla företag och se dem växa är kanske min främsta drivkraft.

Beatrice menar att stora och små bolag har mycket att lära av varandra.
– Nystartade bolag får ofta mycket att hända genom ren entusiasm. Men förr eller senare måste entusiasmen till viss del ersättas av ett strukturerat arbetssätt som får saker att hända utan att entreprenören ska behöva trycka in ännu mer energi. Jag vill utmana entreprenörer att lära av storbolagen när det gäller bygga en bolagsmaskin, och storbolagen att lära av entreprenörerna när det gäller våga testa och skapa energi runt kund och marknad.

Kanske är Beatrice mångfasetterade bakgrund ett av skälen till att hon ofta återkommer till ordet balans – balans mellan entusiasm och struktur, balans sälj- och teknisk utveckling, balans mellan att tänka helt nytt och att tänka inom ramarna gör befintlig infrastruktur. Hennes erfarenheter har även gjort att hon med tiden fått en annan syn på innovativitet.
– Man kan vara nyskapande på så många olika sätt. Det behöver inte bara handla om att utveckla en ny teknik eller en ny produkt – det kan lika gärna handla om en innovativ arbetsprocess eller affärsmodell. Just nu jobbar jag med ett framgångsrikt mjukvaruföretag. Det är inte är mycket som skiljer dom från deras konkurrenter, med de har innovativt upplägg som gör att de bästa utvecklarna vill jobba hos dem. Det i sin tur gör stor skillnad för deras kunder och därmed skapar större konkurrenskraft.

Beatrice har hittills hunnit med ett par möten med sitt första Inkubera-företag, RePeak, ett bolag i den inledande Prepare-fasen. Fler Inkubera-uppdrag kommer säkert med tiden.
– Även i min affärscoachroll vill jag hitta en balans. Jag pendlar mellan det klassiska förhållningssättet som innebär att ställa frågor och utmana till att ibland ta rollen som expert och rådgivare. Framför allt vill jag utveckla bolaget tillsammans med entreprenören eller teamet – det är ett ständigt pågående samskapande.

Fyra snabba tips från Beatrice
1. Hitta en balans mellan struktur och energi. Balansen bör se olika ut i olika faser av företagets utveckling.

2. Våga välja bort – svårt men nödvändigt. Man kan exempelvis inte vara till för alla eller utveckla en produkt mer än vad kunderna är beredda att betala för. Ibland får man välja bort teknisk utveckling för sälj eller vice versa.

3. Det räcker inte med att komma överens om vart man ska – man måste även bli överens om var man är just nu. I det ligger ofta att erkänna sina svagheter och tidigare felbeslut så att man kan jobba på att bli bättre.

4. Mät inte bara slutresultat utan även utveckling. Att sätta ett mål på omsättningen är bra, men minst lika viktigt kan vara att sätta mål på hur många kundmöten som krävs för att man ska nå omsättningsmålet.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.