Inkubera-bolaget BeeScanning får ett kapitaltillskott på totalt 5,3 mkr för att vidareutveckla sin teknologi som upptäcker smittade bisamhällen. Jordbruksverket står för 4,4 miljoner, pengar som ursprungligen härstammar från EU. Resterande 900 000 kr kommer från Vinnova.
– Det här ger både oss och våra kunder ännu bättre förutsättningar att rädda bina, säger företagets grundare Björn Lagerman.
BeeScanning startades av Björn Lagerman, en biodlare från Lindesberg som ville göra något för att rädda världens hotade bisamhällen. Företagets lösning består av en mobilapp som är kopplad till en databas. Tack vare AI-teknologi kan dödliga kvalster och andra angrepp på bina identifieras och bina räddas. BeeScanning ser ut att vara lösningen på ett stort och globalt problem. I förlängningen gäller det även oss människor – en tredjedel av den mat vi äter är beroende av binas pollinering.
Pengarna från Jordbruksverket är nästa steg på ett pågående projekt som BeeScanning sedan tidigare fått en första grundfinansiering för. Tillsammans med pengarna från Vinnova, vill företaget nu ta nästa steg i sin teknikutveckling.
– Dels vill vi göra det möjligt att inte bara fotografera, utan även filma bisamhällen med en mobilkamera. Dels vill vi kunna upptäcka ytterligare angrepp och sjukdomar, samt att förfina träffsäkerheten för vårt AI.
Den version av BeeScanning som redan finns på marknaden upptäcks av allt fler biodlare. Varje dygn laddar tio nya kunder ner appen.
– Tillväxten är väldigt stabil och uthållig, säger Björn När vi ökar trycket på vår marknadsbearbetning, räknar jag med att takten i kundtillströmningen kommer att öka ytterligare.
Björn har även andra saker att glädja sig åt. Idag tillkännagav Green Challange att BeeScanning kvalificerat sig till en av de 25 finalisterna i konkurrens med 1 166 medtävlare från hela världen. En fantastisk bedrift! Green Callenge är en årlig tävling för startups med hållbarhet i fokus. Priset finansieras av Europas postkodslotterier.
– Vi är jätteglada! Vi får ytterligare en bekräftelse på att vi har en bra lösning på ett stort problem. Dessutom ger det både trovärdighet och publicitet när vi nu vill intensifiera vår marknadsbearbetning.