Nyheter

Boka.se ger företagare mer tid och utmanar Klarna


Tänk dig att du är frisör, hantverkare eller körskollärare och ständigt måste avbryta ditt arbete för att ta emot telefonsamtal om nya tidsbokningar. Innovativa Örebroföretaget Boka.se växer snabbt tack vare ett enkelt nätbaserat bokningssystem som frigör tid för företagare och förenklar för deras kunder. Nu tar Boka.se nästa steg i utveckling genom att erbjuda en egen betallösning när tjänster bokas. Det kan låta som en enkel sak, men en 600 sidor lång ansökan till Finansinspektionen krävdes.
– Det är så krångligt att de flesta avstår, med nu är vi ensamma om att kunna erbjuda våra kunder full kontroll över sina betalflöden, säger grundaren och vd:n Petter Sehlin. Det ger dem massor av fördelar.

Det mesta av näthandeln gäller fysiska varor som kläder, böcker och elektronik. Därför är de flesta e-handelsplattformar optimerade för just detta. Petter Sehlin på boka.se tänkte annorlunda.
– Vi bestämde oss för att bygga ett system som var optimerat för tjänster istället. En gemensam nämnare för alla tjänster är att de är kopplade till en viss tid då tjänsten ska utföras. Enklast möjliga tidsbokning blev därför en grundsten i vårt system.

Sedan starten för två år sedan, har kunder till boka.se registrerat 21 000 bokningssystem som används av 160 000 personer. De flesta av kunderna är små företag – exempelvis däcksfirmor, frisörer, skönhetsterapeuter och olika rådgivningstjänster. Men tjänsten används även av olika föreningar och privatpersoner.
– Vad som skall bokas spelar inte så stor roll så länge det har en start- och en sluttid. Vårt system används till allt från tvättstugor och dagis till vikariepooler och konferensrum.

Nu tar Boka.se ett nytt språng i sin utveckling genom att lägga till en egen betalfunktion till tjänsten. Den kan låta som en relativt enkel sak, men godkännande från Finansinspektionen på en 600 sidor lång ansökan krävdes.
– Vi visste att detta skulle blir svårt och tidsödande, men vi bestämde oss för att inte ge upp. Nu har vi samma status när det gäller betaltjänster som exempelvis Klarna och iZettle.

Till skillnad från liknande betaltjänster, får företagen nu behålla full kontroll och insyn i hanteringen av de betalningar som deras kunder gör. Det innebär att företagen inte riskera att data om deras kunder säljs vidare till en tredje part. Relationen till kunden blir också närmare.
– Istället för att en tredje part sköter betalningen, så jobbar vi direkt med företagaren och slutkunden. Det ger en närmare relation och en högre servicenivå, något man missar om man lägger ut sina betaltjänster.

Dessutom kan Boka.se korta ner utbetalningstiderna för inbetalda pengar – från upp tio dagar, som ibland förekommer, ner till tre. Nu provkör man också ett system för sista-minuten-bokningar.
– Ett problem för många i servicenäringen är att kunder avbokar sent eller inte dyker upp alls. Nu lanserar vi en tjänst som gör att våra kunder enkelt kan skicka ut erbjudande om lediga sista-minuten-tider när kunder uteblir. Genom en AI-lösning kan vårt system automatiskt lista ut vilka kunder som är mest intresserade av de tider som blir lediga.

Boka.se ägs av Youcal som även det drivs av Petter Sehlin. Siktet är inställt på en internationell marknad. För att få stöd i sin fortsatta utveckling, har bolaget tagit hjälp av Inkubera.
– På Inkubera har vi fått en affärscoach, ett utökat nätverk och får hjälp av olika specialister när vi behöver det. Inkubera kommer att vara en viktig partner för oss i vår fortsatta tillväxtresa, säger Petter.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."