Nyheter

Christina Öberg: ”Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen”

Christina Öberg på Örebro universitet har forskat i innovativa affärsmodeller. Den 20 mars besökte hon Inkubera och höll det uppskattade seminariet ”Den optimala affärsmodellen” inom ramen för projektet Växtzon. Christina menar att många företag hanterar sin affärsmodell alltför traditionellt och slentrianmässigt. En innovativ affärsmodell är ofta det enklaste sättet att bli unik på en konkurrensutsatt marknad.

Hur – och för vad – man tar betalt är en central fråga när man studerar affärsmodeller. Christina visade flera exempel på företag som varit uppfinningsrika. Caféet som tar betalt för hur länge man sitter vid bordet istället för vad man äter, konsthandlaren som köper tillbaka tavlor för samma belopp under förutsättning att kunden köper en ny tavla till ett högre pris och produktionsbolaget som tar betalt av sina statister, är bara några exempel.
– En nyckel är förstås att förstå vad som är värdefullt för kunden. Allt som har ett värde, kan man också ta betalt för. Exemplet med statisterna är något av ett extremfall – leverantören betalar (eftersom man uppskattar upplevelsen och kanske vill komma närmare filmindustrin).

En trend är att ägande tycks sjunka i betydelse till förmån för användandet. Att abonnera på en produkt, till exempel en programvara, blir allt vanligare.
– Att låta kunden abonnera har flera fördelar, menar Christina. Det underlättar skalbarheten, skapar ett kontinuerligt betalningsflöde och ger också en viss inlåsning av kunden.

En annan viktig fråga är hanteringen av risk. Ju större risk man tar, desto högre borde priset vara. Det är också viktigt att hålla ögonen på är kapitalbindningen. En affärsmodell som innebär 0 kronor i kapitalbindning är givetvis att föredra framför en som binder kapital i lager, produktion eller krediter.
– Risken bör följa betalningsflödet, menar Christina. I övrigt är ”pengar före insats” en bra grundregel.

Den optimala affärsmodellen då, vilken är den? Som väntat fick vi inget slutgiltigt svar på frågan. De flesta av företagen verkade dock ense om vissa av nutidens kändisar med efternamn som Hilton och Kardashian och tycks vara något på spåret. De tycks få betalt för att bara existera.
– Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen. I regel är det enklare att byta affärsmodell än att göra om sin hela produkt. Att förstå sin kund lite bättre än konkurrenterna och med utgångspunkt från detta skapa en ny affärsmodell, kan vara första steget mot snabb tillväxt, menar Christina.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 22 april

Start Your Move – fysisk aktivitet istället för psykisk ohälsa

Som fysioterapeut har hon hjälpt hundratals människor personer med psykisk ohälsa att komma i rörelse. Frustrationen över att många av dem återgick till ett stillasittande liv efter behandlingen, gav energi till att bli företagare. – De flesta vet att den psykiska ohälsan kostar samhället enorma belopp och att fysisk aktivitet är en nyckel för tillfrisknande. Ändå görs det alldeles för lite. Med Start Your Move vill jag bidra till en hållbar förändring, säger Lena Axelsson Svedell.

onsdag 3 april

Pinball Brothers släpper ABBA – flipperspelet

Örebroföretaget Pinball Brothers är Europas största tillverkare av flipperspel. Efter succéerna Alien och Queen, baserat på den brittiska supergruppen, lanserar de nu ett flipperspel i samarbete med ABBA. – Faktum är att det faktiskt var de som tog den första kontakten, säger grundaren och vd:n, Daniel Janson. Eller för att vara exakt – det var Bennys son, Ludvig, som hörde av sig. Han är också är flipperspelsfantast.

torsdag 21 mars

Inkubera och deb. bjuder in till styrelseutbildning

Hur säkerställer man att styrelsearbetet fungerar i praktiken? Vilken roll och vilket ansvar har egentligen en styrelse? Vilka personliga risker finns det med att sitta i styrelse? Inkubera och Stockholmsbaserade deb. – ett företag som specialiserat sig på styrelseutbildningar – arrangerar styrelseutbildningen styrelseledamot” på Creative House i Örebro.

torsdag 21 mars

Tillväxtverket stöttar Arta Systems med 1,1 mkr

Inkubatorföretaget Arta Systems stöttas av Tillväxtverket med 1,1 miljoner kronor. Finansieringen gäller en förstudie för ett digitalt visualiseringsverktyg som ska tydliggöra möjligheter och utmaningar för svensk livsmedelsproduktion. Konkret syftar verktyget till att göra det lättare för offentliga beslutsfattare att skapa hållbara strategier och öka självförsörjningsgraden. "Stödet betyder mycket för oss, säger Cecilia Fendin, medgrundare och produktansvarig på Arta Systems. Nu ska vi kartlägga behoven i detalj tillsammans med ett antal regioner. Om vi kan göra hela matkedjan tydligare och mer greppbar, skapar det bättre förutsättningar för framtidens mat."