Nyheter

Christina Öberg: ”Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen”

Christina Öberg på Örebro universitet har forskat i innovativa affärsmodeller. Den 20 mars besökte hon Inkubera och höll det uppskattade seminariet ”Den optimala affärsmodellen” inom ramen för projektet Växtzon. Christina menar att många företag hanterar sin affärsmodell alltför traditionellt och slentrianmässigt. En innovativ affärsmodell är ofta det enklaste sättet att bli unik på en konkurrensutsatt marknad.

Hur – och för vad – man tar betalt är en central fråga när man studerar affärsmodeller. Christina visade flera exempel på företag som varit uppfinningsrika. Caféet som tar betalt för hur länge man sitter vid bordet istället för vad man äter, konsthandlaren som köper tillbaka tavlor för samma belopp under förutsättning att kunden köper en ny tavla till ett högre pris och produktionsbolaget som tar betalt av sina statister, är bara några exempel.
– En nyckel är förstås att förstå vad som är värdefullt för kunden. Allt som har ett värde, kan man också ta betalt för. Exemplet med statisterna är något av ett extremfall – leverantören betalar (eftersom man uppskattar upplevelsen och kanske vill komma närmare filmindustrin).

En trend är att ägande tycks sjunka i betydelse till förmån för användandet. Att abonnera på en produkt, till exempel en programvara, blir allt vanligare.
– Att låta kunden abonnera har flera fördelar, menar Christina. Det underlättar skalbarheten, skapar ett kontinuerligt betalningsflöde och ger också en viss inlåsning av kunden.

En annan viktig fråga är hanteringen av risk. Ju större risk man tar, desto högre borde priset vara. Det är också viktigt att hålla ögonen på är kapitalbindningen. En affärsmodell som innebär 0 kronor i kapitalbindning är givetvis att föredra framför en som binder kapital i lager, produktion eller krediter.
– Risken bör följa betalningsflödet, menar Christina. I övrigt är ”pengar före insats” en bra grundregel.

Den optimala affärsmodellen då, vilken är den? Som väntat fick vi inget slutgiltigt svar på frågan. De flesta av företagen verkade dock ense om vissa av nutidens kändisar med efternamn som Hilton och Kardashian och tycks vara något på spåret. De tycks få betalt för att bara existera.
– Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen. I regel är det enklare att byta affärsmodell än att göra om sin hela produkt. Att förstå sin kund lite bättre än konkurrenterna och med utgångspunkt från detta skapa en ny affärsmodell, kan vara första steget mot snabb tillväxt, menar Christina.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 15 februari

Spännande möten för Inkubera-företagen på GoWest

En delegation på fyra Inkubera-företag och två affärscoacher reste förra veckan till Göteborg för att delta på GoWest. Via speed dating fick företagen möjlighet att pitcha sina idéer för ett stort antal ängelinvesterare och investmentbolag. – Vi är jättenöjda. Deltagandet på GoWest gav verkligen mersmak, säger Fredrik Regin, vd på Truckzter.

fredag 9 februari

Tävla i Startup Venture Cup

Nu går det att anmäla sig till Startup Venture Cup, Sveriges största tävling för Startups. Alla företag där omsättning samt externt ägarkapitel understiger 1 mkr är välkomna att ställa upp. Utöver prispengar får företagen som deltar chansen att knyta nya kontakter, professionell feedback och skapa uppmärksamhet. En vinst i Venture Cup brukar både uppmärksammas av media och av investerare.

fredag 9 februari

Inkubera-företagen får IA-hjälp att söka patent

Som en av de första inkubatorerna i Sverige ger Inkubera sina företag hjälp att söka patent med hjälp av Lightbringer, en ny AI-tjänst. – Verktyget ställer rätt frågor till företagen som genomgår en patentprocess och leder dem steg för steg. Med hjälp av AI får företagen också hjälp att besvara frågorna, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

måndag 5 februari

Deligate siktar mot börsen

Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.