Inkubera-bolaget Deligate är utsedda till ett av Nordens 100 hetaste ”impact startups”, det vill säga nya bolag som på något sätt bidrar till en bättre värld. Listan har sammanställts av Norrsken Foundation som grundats av Niklas Adalberth, en av personerna bakom fintechbolaget Klarna.
Norrsken Foundation har specialiserat sig på att stötta bolag som har en positiv inverkan på samhället. Att hamna på listan över Nordens hetaste ”impact startups” ger förstås både erkännande och publicitet. Dessutom har man chans att vinna första pris – sex månaders support från McKinsey & Co, Brunswick Group och Mannheimer Swartling. Vinnaren utses under Norrsken Impact Week i september.
Deligate har en digital lösning som gör att livsmedelsbutiker får bättre koll på sina varors utgångsdatum, vilket leder till minskat matsvinn – i vissa fall upp till 30 %. Företaget har en stabil tillväxt och har dessutom uppmärksammats på flera sätt.
– Vi har fått en hel del nomineringar och priser, säger Deligates vd Adam. Men att hamna på denna lista är absolut en de mest prestigefulla utmärkelser vi fått.
Det är förstås alltid trevligt att få uppskattning för det man gör. Men Adam menar också att de nomineringar och priser man har får, ger konkret affärsmässig nytta.
– Både när vi möter kunder och finansiärer ger det ökad trovärdighet, menar Adam. Det ger en helt annan effekt om en oberoende part ger oss positiva omdömen än om vi talar i egen sak.
Deligate blev antaget till Inkubera när bolaget var helt nystartat 2016. Därefter har företaget löpande deltagit i Inkuberas inkubations- och tillväxtprogram.