Nyheter

”Det cirkulära kontoret” Envivo möblerar om i inredningsbranschen

Magnus Engström och Christian Ewertz vill göra det enklare för företagen att ta ett miljöansvar.

Magnus Engström och Christian Edwertz på Envivo vill göra det enklare för företagen att ta ett miljöansvar.

Envivo ser till att deras kunder får precis den kontorsinredning de för tillfället behöver. Istället för att sälja inredning som företagen snabbt växer ur, erbjuder de en tjänst för kompletta kontor. Möbler som kunderna inte behöver, byts ut mot nya eller återanvända möbler.
– Vi gör det möjligt för företagen att få full flexibilitet till lägre kostnader och minskad miljöpåverkan, säger grundaren Magnus Engström.

Magnus Engström har jobbat i inredningsbranschen i många år, senast på Kinnarps i Örebro. Han känner de utmaningar som branschen brottas med från insidan.
– Företag köper dyr och fin inredning, men när företagen förändras – och den takten går allt snabbare – blir den inte optimerad för verksamheten. Kanske vill man exempelvis byta en soffgrupp mot nya arbetsplatser. Problemet är bara att begagnad kontorsinredning nästan är osäljbart. I värsta fall hamnar fina möbler på tippen. Det är ett gigantiskt resursslöseri och såklart helt fel ur miljösynpunkt. Vi har bestämt oss för att göra något åt det.

Magnus har i flera år haft en idé om att byta ut branschens rätlinjiga hjulspår mot en cirkulär modell. Men för att lyckas visste han att kommunikationen var en framgångsfaktor. Han krokade arm med Christian Edwertz, som bland annat arbetar som digital strateg och kommunikatör.
– Vi har olika styrkor, säger Christian, men också mycket gemensamt. Inte minst drivs vi av samma längtan att få göra skillnad för miljön och klimatet. Det är de värderingarna som hela företaget vilar på.

Centralt för företaget är också en arbetsmodell i tre steg som döpts till Freecycle. Första steget är att inventera den inredning som företagen har och hur den används. Inventeringen resulterar i ett nytt förslag som ofta tas fram tillsammans med en inredningsarkitekt. I steg två skapas det cirkulära kontoret – möbler och annan inredning som inte används, flyttas till Envivos depå (och hamnar så småningom på andra kontor) och ersätts av ny eller återanvänd inredning. I det tredje och sista steget analyserar Envivo kundens bidrag till att nå de globala målen samt att inredningen fungerar som den var tänkt. Det som inte funkar optimalt byts ut.

– Med den här modellen löser vi faktiskt flera utmaningar på ett bräde, menar Magnus. Företagen får skräddarsydd inredning, de sparar upp till 40 % än vad ny inredning hade kostat och bidrar till de globala målen. Dessutom blir allt kring deras inredning väldigt enkelt.

– Just enkelhet är ett mantra för oss säger, skjuter Christian in. Mycket kring hållbarhet tenderar att bli lite jobbigt och krångligt. Vi tänker att det ska vara precis tvärt om för våra kunder. Vi sköter det mesta.

För några månader sedan fick Magnus och Christian kontakt med Fredrik Stenman på Inkubera. Fredrik kopplade ihop Envivo med affärscoachen Sara Lemke.
– Det har varit svinbra, säger Christian. Jag var lite skeptisk till inkubator som fenomen. Men jag är otroligt positivt överraskad. Vi får hjälp på ett professionellt sätt – en bra balans mellan stöttning och kravställande. Sara möter oss precis där vi står – och så rör vi oss framåt tillsammans

Christian och Magnus har redan kontrakterat ett antal kunder. De tror stenhårt på sin idé.
– Vi har superhöga ambitioner, säger Magnus. Vi vill förändra branschen fullständigt. Företag hyr bilar, kopiatorer och mycket annat som inte tillhör kärnverksamheten. Nu har turen kommit till inredningen. Inom 3 år hoppas vi finnas i alla större städer i södra och mellersta Sverige. Men huvudkontoret blir kvar i Örebro.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.