Nyheter

EMBRACE är redo för nästa steg

Det brottsförebyggande systemet EMBRACE används idag i fem kommuner. Systemet hjälper dem att i samarbete med polisen och bostadsföretag få bättre överblick så att de systematiskt kan kunna sätta in resurser där de gör störst nytta. Ytterligare ett 20-tal kommuner vill sätta igång med systemet så snart budgetar och interna anpassningar är på plats. Företaget står nu på tröskeln till ett definitivt genombrott på marknaden.

EMBRACE har sitt ursprung inom kriminologiforskningen på Örebro universitet. Henrik Andershed, professor i kriminologi, skapade med stöd från BRÅ och i samarbete med Örebro Kommun, Polisen och Örebrobostäder, metoden EST (Effektiv Samordning för Trygghet). Gruppen insåg snart att ett digitalt verktyg skulle ge dem bättre överblick än de Excel-listor de skickade mellan sig. Detta blev starten till IT-tjänsten EMBRACE och företaget Embrace safety AB.

Anton Fahlgren, tidigare student och adjunkt inom kriminologi vid Örebro universitetet, arbetar med att bearbeta nya kunder och för att guida de redan befintliga.
– Vi får ett enormt gott gensvar när vi träffar de som ansvar för brottsförebyggande arbete ute i kommunerna. Jag skulle nog säga att de flesta snabbt inser nyttan med EMBRACE och vill ha systemet.

Med hjälp av systemet kan brottsförebyggare enklare samla in och analysera information om brott och annat som skapar otrygghet. Slutresultatet blir möjlighet till skarpare analyser, bättre prioriteringar och i slutänden färre brott och ökad trygghet.
– Vi är ensamma på marknaden om att kunna skapa överblick via heatmaps, göra olika analyser samt att få detaljkunskap via gatuvyer, och dessutom kunna följa upp effekter av insatser, berättar Anton.

Processen från att kommunerna uttalar att de vill ha EMBRACE till att de faktiskt blir kunder, brukar handla om några månader. Dels handlar det om att få budgetar på plats, men ofta krävs också en del anpassningar i kommunernas arbetssätt för att de ska kunna få full utväxling av systemet.
– På senare tid har vi tonat ner kravet på att kommunerna ska samarbeta mellan flera organisationer, berättar Anton. Även om detta ännu inte finns på plats, kan de ändå ha stor nytta av systemet. Samverkan med exempelvis fastighetsbolag kan komma i nästa steg.

Via Inkubera får Anton coachning för att kunna arbeta mer metodiskt och professionellt med kundbearbetningen. EMBRACE ligger nu i startgroparna för att öka säljtrycket.
– Efter sommaren hoppas vi att vi har en ny heltidsanställd säljare på plats. Vi jobbar faktiskt just nu med att försöka hitta rätt person. Det stora intresse vi möter från marknaden gör att vi är redo att ta nästa steg i vår expansion, säger Anton.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.