Nyheter

Energimyndigheten stöttar Envivos projekt för hållbarare inredning med 2 mkr

Joacim Dubbelman och Magnus Engström, Envivo.

Envivo leder ett projekt för att ta reda på hur man kan uppnå en beteendeförändring vid valet av inredning. Projektet som nu stöttas av Energimyndigheten med cirka 2 mkr vill hitta vägar att med hjälp av digitala lösningar minska klimatpåverkan.

– Ett av våra mål är att inom fem år minska möbelindustrins CO₂-utsläpp med 10 000 ton per år, säger Magnus Engström, vd på Envivo.

Envivo startade sin verksamhet i Örebro 2020. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo nya sätt att handla med möbler som kompletterar det traditionella köpet. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler.

– Vårt upplägg möter dagens behov av ett modernt, hållbart och flexibelt, säger Magnus. Det kan såklart vara tufft som ny aktör, men vi jobbar på och ser ett stadigt inflöde av kunder.

Det nya projektet leds av Envivo, men man har även krokat arm med fler aktörer. Med i projektet är Nordic Behaviour Group, Mälardalens universitet samt 100-gruppen, en förening vars mål är att nå 100 % cirkularitet i inredningsbranschen.

– Givetvis kan våra tankar om en mer hållbar inredningsbransch få större genomslag om vi är flera som hjälps åt, säger Magnus. Vi har också mycket att lära av varandra.

Totalt omfattar projektet en budget på tre miljoner kronor, var av Energimyndigheten står för två. Den första delen av projektet är att intervjua arkitekter och slutkunder inom privat och offentlig sektor för att i nästa steg identifiera lösningar. Lösningarna konkretiseras sedan i form av digitala prototyper som sedan presenteras för användarna. Som sista steg skall resultatet kommuniceras för att nå ut till fler.

– Vi kommer att landa i en digital plattform som kan inspirera och göra det lättare att köpa, sälja eller abonnera på inredning. Hur den digitala lösningen ska se ut och fungera mer i detalj, kommer att utkristallisera sig under projektet, säger Magnus.

FOTNOT:
Envivo kom med i Inkubera 2020 och deltog i tillväxtprojektet Swedish Scaleups 2022.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.