Envivo leder ett projekt för att ta reda på hur man kan uppnå en beteendeförändring vid valet av inredning. Projektet som nu stöttas av Energimyndigheten med cirka 2 mkr vill hitta vägar att med hjälp av digitala lösningar minska klimatpåverkan.
– Ett av våra mål är att inom fem år minska möbelindustrins CO₂-utsläpp med 10 000 ton per år, säger Magnus Engström, vd på Envivo.
Envivo startade sin verksamhet i Örebro 2020. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo nya sätt att handla med möbler som kompletterar det traditionella köpet. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler.
– Vårt upplägg möter dagens behov av ett modernt, hållbart och flexibelt, säger Magnus. Det kan såklart vara tufft som ny aktör, men vi jobbar på och ser ett stadigt inflöde av kunder.
Det nya projektet leds av Envivo, men man har även krokat arm med fler aktörer. Med i projektet är Nordic Behaviour Group, Mälardalens universitet samt 100-gruppen, en förening vars mål är att nå 100 % cirkularitet i inredningsbranschen.
– Givetvis kan våra tankar om en mer hållbar inredningsbransch få större genomslag om vi är flera som hjälps åt, säger Magnus. Vi har också mycket att lära av varandra.
Totalt omfattar projektet en budget på tre miljoner kronor, var av Energimyndigheten står för två. Den första delen av projektet är att intervjua arkitekter och slutkunder inom privat och offentlig sektor för att i nästa steg identifiera lösningar. Lösningarna konkretiseras sedan i form av digitala prototyper som sedan presenteras för användarna. Som sista steg skall resultatet kommuniceras för att nå ut till fler.
– Vi kommer att landa i en digital plattform som kan inspirera och göra det lättare att köpa, sälja eller abonnera på inredning. Hur den digitala lösningen ska se ut och fungera mer i detalj, kommer att utkristallisera sig under projektet, säger Magnus.
FOTNOT:
Envivo kom med i Inkubera 2020 och deltog i tillväxtprojektet Swedish Scaleups 2022.