Gabriel Sauma har erfarenhet av fotbollsbranschen både som spelare och ledare. Han har på nära håll sett hur många unga spelares karriärer har gått i stå när de hamnat på avbytarbänkar i fel klubbar. Svårigheterna att rekrytera rätt spelare drabbar både klubbarna och spelarna själva.
– När jag jobbar i näringslivet har jag stor användning av LinkedIn, men något liknande finns inte inom fotbollen. Jag insåg redan för några år sedan att det här finns ett stort förbättringsbehov när det gäller rekrytering av spelare och ledare. Jag gillar att utmana fotbollsbranschen kring digitalisering och effektivisering, där jag tycker att det finns mer att göra.
Fotbollsspelares drömmar, den stora mängden pengar i branschen och svårigheterna för klubbarna att hitta rätt med sina värvningar, är några av faktorerna som har skapat utrymmet för en mellanhand – fotbollsagenter. I hopp om att rekrytera nya spelare till sitt stall, bygger agenterna ofta upp förhoppningar som de får svårt att infria. Klubbarnas mejlkorgar svämmar över av erbjudanden från agenterna – men ändå har klubbarna ofta svårt att hitta rätt spelare.
– Vi vill ge makten tillbaka till spelarna och hjälpa klubbarna att få bättre överblick över vad som finns på marknaden. Om en klubb exempelvis söker en snabb vänsterfotad ytterback som spelat division 1-fotboll eller högre, skall det vara lätt att hitta de spelare som stämmer på beskrivningen i vår plattform. Spelarna själva ansvarar för sin profil, lägger upp videor, statistik etc.
Kombinerat med den digitala plattformen som Fairplay håller på att bygga, kommer man att erbjuda spelare oberoende rådgivning.
– Om man som ung spelare blir uppvaktad av en agent som höjer en till skyarna och dessutom erbjuder ett kontrakt i en attraktiv klubb, är det svårt att som spelare att göra en bra förhandling. Vi vill hjälpa spelarna att ställa rimliga krav samt att hitta en klubb som är på rätt nivå sett till deras utveckling.
Förutom Gabriel består teamet av entreprenören Peter Jarrah, Gabriels bror Jakob Sauma som spelar fotboll på hög nivå samt Yasaar Biladama som är programmeringsansvarig. Tillsammans står de för gedigen bakgrund in om såväl fotboll som företagande.
Parallellt med utvecklingsarbetet av plattformen har Fairplay löpande kontakt med företrädare för branschen för att stämma av att färdiga lösningen motsvarar behoven.
– Vi har nu börjat att testa mot en spelarpanel samt ett par ledare. Deras feedback är avgörande för oss. Vid lanseringen måste ett intuitivt gränssnitt och alla de viktigast funktionerna vara på plats. I framtiden vill förstås utveckla plattformen, exempelvis genom att koppla på AI. Vårt fokus är att hjälpa både spelare, ledare och klubbar att hitta rätt.
Sedan en dryg månad tillbaka är Fairplay ett Inkubera-företag och får bland annat fått stöttning från affärscoachen Fredrik Andershed, tidigare vd på Exacta.
– Fredrik är en fantastisk affärscoach som redan bidragit till vår utveckling. Han har ett genuint intresse av att hjälpa andra människor och har bidragit till en bättre struktur hos oss. Vi på Fairplay är lite av popcornhjärnor –massor av nya idéer poppar upp hela tiden. Fredrik hjälper oss att hålla fokus på vad som är viktigast just nu.