Nyheter

Fairplay vill digitalisera och modernisera fotbollen

Gabriel Sauma, vd på Fairplay.

Gabriel Sauma har en stor passion för fotboll och ett brett kontaktnät inom Fotbollsverige och har även flera år bakom sig som aktiv. Han har på nära håll sett de utmaningar som finns inom sporten. Exempelvis har han träffat många unga fotbollsspelare med enorm potential, men som på grund av ett för smalt kontaktnät och bristfällig vägledning inte kunnat ta nästa steg i sin karriär. FairPlay är en digital plattform som ökar spelarnas synlighet och förutsättningar samt hjälper klubbar att få en bättre överblick över spelarmarknaden. Spelarna registrerar sig, får en egen profil med samlad statistik och information och blir därefter sökbara via ett filtreringsverktyg i plattformen.
– Den respons vi har fått hittills är fantastiskt, säger Gabriel. Nu kommer fler och fler pusselbitar på plats och vi närmar oss lansering. Det är otroligt spännande!

Inom fotbollen finns ett enormt engagemang hos såväl spelare som klubbar, ändå är det svårt att hitta rätt när klubbar rekryterar spelare. Givetvis drabbar det båda parter.
– Under mina år i näringslivet har jag haft stor användning av LinkedIn, men något liknande finns inte inom fotbollen. En digital plattform som sammanlänkar spelare, ledare och klubbar skulle göra enorm nytta, säger Gabriel.

Idag är dialogen mellan klubbar, ledare och spelare svår och tidskrävande. Klubbarnas och rekryteringsansvariges mejlkorgar svämmar över av förfrågningar från spelare och erbjudanden från agenter.
– Majoriteten av klubbarna orkar inte ta sig igenom hela informationsflödet, säger Gabriel. Detta gör att de i stället väljer att inte gå igenom någonting alls, utan förlitar sig på sina egna nätverk. Branschen behöver moderniseras och arbetssättet behöver effektivisera.

Många fotbollsspelare i har svårt att synas och nå ut till klubbarna. Med FairPlay får de ett skyltfönster där de kan dela information och videor i ett fotbollsrelaterat forum.
– Vi vill ge fotbollsbranschen bättre förutsättningar, säger Gabriel. Klubbar och ledare ska på ett smidigare sätt kunna rekrytera spelare utifrån sina kravprofiler. För spelare vill vi skapa ett forum där de kan synas och nätverka.

I år lanseras FairPlay på bred front i Fotbollssverige. Nu pågår arbetet med att färdigställa plattformen och planera lanseringskampanjen. En del av lanseringen består också i att bygga ett nationellt nätverk av ambassadörer.
– Vi för just nu täta diskussioner med flera namnkunniga spelare och klubbar med målet att bygga långsiktiga partnerskap, berättar Gabriel.

Förutom Gabriel består teamet av entreprenören Peter Jarrah, Gabriels bror Jakob Sauma som spelat fotboll på elitnivå och är idag fortsatt aktiv som spelare i division 2 samt Yasaar Biladama som är programmeringsansvarig med förflutet i Allsvenskan. Tillsammans står de för gedigen bakgrund in om såväl fotboll som företagande.

Sedan FairPlay blev med i Inkubera våren 2022 har de haft tät kontakt med sin tilldelade affärscoach, Fredrik Andershed.
– Fredrik är en fantastisk affärscoach som redan bidragit till vår utveckling. Han har ett genuint intresse av att hjälpa andra människor och har absolut bidragit till en bättre struktur hos oss.

Den senaste tiden har Fredrik och Fairplay gått igenom en så kallad IRP (Investment Readiness Process) och nu är FairPlay certifierat.
– Vi är absolut redo att ta in externt kapital, säger Gabriel. Vi har stora planer för FairPlay.

Se presentationsvideon om FairPlay:
https://www.dropbox.com/s/mub93otyb0e090l/FairPlay%20the%20movie.mp4?dl=0

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.