Erika Orvendal känner tapetserarbranschen från insidan – hon har själv drivit en egen verkstad i flera år. Hon har upplevt glädjen i att ge slitna möbler nytt liv, men också frustrationen över att tidsödande administration äter upp lönsamheten. Nu driver hon Fibes från en nedlagd skola utanför Kumla.
– Hela tanken med Fibes är göra det lättare för tapetserare att leva på sin verksamhet. Exempelvis får de tillgång till en gratislösning som spar dagar av administrativt arbete varje gång leverantörerna justerar sina priser.
Det finns ungefär 3 000 möbeltapetserare i Sverige. De flesta är små verksamheter som drivs av människor som älskar sitt arbete, med ofta får arbeta många timmar för blygsam ersättning. Detta trots en hållbarhetstrend som gör att allt fler vill renovera sina möbler i stället för att slänga och köpa nytt.
– Tapetserarna tvingas tyvärr utföra en hel del obetalt administrativt arbete som hindrar dem från att arbeta med sin huvudsyssla. Fullt orderblock, men för lite tid över, är en ganska vanlig situation, säger Erika. Jag vill ge tapetserarna mer tid att arbeta med det de älskar och som de faktiskt får betalt för.
En av de mest tidsödande arbetsuppgifterna inträffar när tygleverantörerna justerar sina priser, vilket sker flera gånger om året. En vanlig tapetserare har upp emot 15 tygleverantörer och 100 olika tyger från varje leverantör. När leverantörerna skickar nya prislistor, måste tapetserarna först välja ut just de tygerna de själva har, sedan omvandla priset från Euro till svenska kronor, sedan lägga på sitt egen påslag och till sist märka om alla tygprover. I vårt exempel skall den processen göras 15 x 100 = 1 500 gånger. Arbetet tar flera dagar varje gång. Annars ger man fel priser till kunderna och går i värsta fall back på affären.
Erika har utvecklat en annan lösning som spar massor av tid åt tapetserarna.
– Vår lösning på problemet bygger på QR-koder. Första steget är att tapetserarna laddar ner vår gratis-app. Där hittar de tygleverantörer och kan klicka på just de tyger de själva har. När vi får informationen tar vi fram självhäftande QR-koderna som tapetserarna sedan fäster på provkassetterna. Genom att skanna koden kan både de själva och kunderna se det aktuella priset i svenska kronor och inklusive tapetserarnas eget påslag. Man behöver göra grundarbetet en gång, sedan uppdateras allt automatiskt.
Erika startade Fibes – eller Fibes Family som företaget egentligen heter – tillsammans med sina två syskon 2022. I augusti lanserade de appen. Såväl kunder som leverantörer börjar nu strömma in. I framtiden hoppas Erika utveckla fler och fler funktioner. Bland annat vill Erika bygga upp ett stuvbits-bibliotek.
– Tyger utgår med jämna mellanrum. När ett tyg försvinner från leverantören, finns ändå ett behov kvar på marknaden. Kanske vill någon komplettera en befintlig möbel med en ny i samma tyg. Ofta finns stuvbitar kvar hos andra tapetserare, det gäller bara att veta var de finns. Genom att bygga upp ett bibliotek i Fibes, skulle jag kunna underlätta ännu mer för mina kunder.
För en dryg månad sedan fick Erika för första gången kontakt med Inkubera. Nu är Fibes intagen i inkubatorn och Erika får stöttning för att utveckla verksamheten. Bland annat från affärscoachen Peter Moström.
– Jag är jättetacksam. Jag får input som jag inte ens vet att jag ska leta efter. Bland annat har jag fått hjälp med att komma fram till hur jag ska ta betalt. Det känns jättebra att ha någon att bolla med!