Nyheter

Hållbarhet en allt viktigare parameter för Inkubera-bolagen

Hållbarhet blir en allt hetare fråga, både för Inkubera och för företagen, berättar Julie Ammer, Inkubera.

Inkubera leder sina företag genom en så kallad Impact-analys som tydliggör företagens verksamhet ur hållbarhetsperspektiv och hur de kan bidra till FN:s globala mål. Julie Ammer, som är ansvarig får hållbarhetsarbetet på Inkubera, menar att hållbarhet som konkurrensmedel har ett helt annat genomslag idag jämfört med för bara ett par år sedan.
– Man kan nästan tala om ett paradigmskifte, säger hon. Med Impact-analysen hjälper vi företagen att integrera hållbarhetsprinciperna med själva affärsmodellen.

Inkubera värderar alla företag som man tar in i verksamheten ur ett hållbarhetsperspektiv redan vid deras ansökan. Och under tiden i inkubatorn, genomgår alla en Impact-analys för att göra det tydligt både för dem själva och för kunderna hur företaget bidrar till de globala målen.
– I Impact-analysen går vi igenom ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Det handlar inte om att göra små justeringar i verksamheten som att ta tåget i stället för bilen eller att sortera sopor. Det handlar om att få hela affärsmodellen – basen för verksamheten – att bidra till en mer hållbar värld. Vi utmanar även företagen att agera på ett sådant sätt att de kan driva hela sin bransch i rätt riktning.

Ett av företagen som genomgått Impact-analysen är Envivo, ett företag som har ”det cirkulära kontoret” som vision. I stället för att kunderna ska köpa nya möbler, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning – ny eller begagnad – mot en fast månadskostnad. Möbler cirkulerar sedan mellan företagen i takt med att deras behov förändras.
– Vår affärsmodell är ju redan från början hållbar, säger Magnus Engström, vd för Envivo. Men genom Impact-analysen har vi kunnat hitta nya vinklar som vi inte hade upptäckt på egen hand. Dessutom har vi blivit mer precisa i vilka mål vi vill uppnå på kort och lång sikt. Vårt arbete med hållbarhet har blivit ännu mer konkret och då känns det lite extra bra i hjärtat också.

Ett annat företag som gått igenom sin verksamhet med Impact-analysen är Impulso. Impulso koncept bygger på kommissionshandel där butik, leverantör och i vissa fall hyresvärd får betalt först när en vara säljs. Samtidigt bygger Impulso en digital infrastruktur som gör att alla i distributionskedjan kan se exakt vilka varor som säljs.
– Eftersom tillverkare och leverantörer till handeln kan se vilka varor som lämnar butik, kan de trimma sin produktion så att de inte tillverkar artiklar som inte kommer att säljas, säger företagets vd Viktoria Lindqvist. Hållbarhet är en viktig del av vår affärsmodell, men Inkubera har hjälp oss att bli ännu mer konkreta. Impact-analysen har en bra struktur som gör det lätt att prioritera de viktigast områdena för att nå ökad hållbarhet.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.