Nyheter

Happy Order – konsten att servera många på kort tid utan köer

Vi har alla varit med om det.  En knökfull restaurang eller uteservering med stressad personal och irriterade gäster – gäster som väntar på att beställa, få mat eller betala. Historien om Happy Order börjande med några krögare i Örebro som insåg att en app för beställningar och betalningar, skulle förenkla för både dem och gästerna. Idag finns Happy order hos cirka 50 kunder – och kundstocken växer snabbt.
– Vi förbättrar kundernas lönsamhet från två fronter, berättar bolagets vd, Björn Törnqvist. Happy Order ökar både deras försäljning och minskar deras personalkostnader.

Ägarna till Happy order är LaWeKa-gruppen, som också driver krogar som Frimis, Pitchers och Strömpis i centrala Örebro. 2017 gav ledningen ett par medarbetare i uppdrag att utveckla en app för att gästerna själva skulle kunna beställa mat och dryck. Projektet växte och står idag på egna ben. I november 2018 anställdes vd:n Björn Törnqvist.
– Jag har inte jobbat i restaurangbranschen tidigare men såg snabbt potentialen, berättar Björn. Första målet var
att omsätta en miljon i månaden innan årsskiftet – ett mål vi också nådde. I sommar är vår målsättning att omsätta en miljon om dagen. Vi har ett hårt jobb framför oss, men jag tror att det är möjligt.

Bland företagets kunder finns prestigefulla restauranger som Hamburger Börs och Brasserie vau de vill i Stockholm. Happy Order fungerar oavsett typ av restaurang, men Björn har ändå en tydlig uppfattning om var appen gör allra störst nytta.
– Våra bästa kunder driver verksamhet med extrem försäljning under korta perioder.

Exempel på detta är Piteå havsbad och Happy Orders största kund, Branäsgruppen. Branäsgruppen valde också att på eget initiativ plocka bort sina ordinarie kassor för att helt förlita sig på Happy Order.
– Branäsgruppen är de som utan tvekan har allra störts nytta av oss. Trots många orutinerade säsongsarbetare serverar de många kunder, på kort tid och med minimala köer. Dessutom drar de nytta av fler fördelar med Happy Order. Kunder kan exempelvis enkelt beställa mat i förväg, t ex när de står i liften. Happy Order tar också hand om hela kassafunktionen.

Happy Order har varit ett Inkubera-bolag sedan i december.
– Det betyder mycket för att oss att ha professionella personer att diskutera vår utveckling med. Vår ambition är att växa snabbt. I den processen är Inkubera en värdefull samtalspartner, avslutar Björn.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."