Nyheter

Happy Order – konsten att servera många på kort tid utan köer

Vi har alla varit med om det.  En knökfull restaurang eller uteservering med stressad personal och irriterade gäster – gäster som väntar på att beställa, få mat eller betala. Historien om Happy Order börjande med några krögare i Örebro som insåg att en app för beställningar och betalningar, skulle förenkla för både dem och gästerna. Idag finns Happy order hos cirka 50 kunder – och kundstocken växer snabbt.
– Vi förbättrar kundernas lönsamhet från två fronter, berättar bolagets vd, Björn Törnqvist. Happy Order ökar både deras försäljning och minskar deras personalkostnader.

Ägarna till Happy order är LaWeKa-gruppen, som också driver krogar som Frimis, Pitchers och Strömpis i centrala Örebro. 2017 gav ledningen ett par medarbetare i uppdrag att utveckla en app för att gästerna själva skulle kunna beställa mat och dryck. Projektet växte och står idag på egna ben. I november 2018 anställdes vd:n Björn Törnqvist.
– Jag har inte jobbat i restaurangbranschen tidigare men såg snabbt potentialen, berättar Björn. Första målet var
att omsätta en miljon i månaden innan årsskiftet – ett mål vi också nådde. I sommar är vår målsättning att omsätta en miljon om dagen. Vi har ett hårt jobb framför oss, men jag tror att det är möjligt.

Bland företagets kunder finns prestigefulla restauranger som Hamburger Börs och Brasserie vau de vill i Stockholm. Happy Order fungerar oavsett typ av restaurang, men Björn har ändå en tydlig uppfattning om var appen gör allra störst nytta.
– Våra bästa kunder driver verksamhet med extrem försäljning under korta perioder.

Exempel på detta är Piteå havsbad och Happy Orders största kund, Branäsgruppen. Branäsgruppen valde också att på eget initiativ plocka bort sina ordinarie kassor för att helt förlita sig på Happy Order.
– Branäsgruppen är de som utan tvekan har allra störts nytta av oss. Trots många orutinerade säsongsarbetare serverar de många kunder, på kort tid och med minimala köer. Dessutom drar de nytta av fler fördelar med Happy Order. Kunder kan exempelvis enkelt beställa mat i förväg, t ex när de står i liften. Happy Order tar också hand om hela kassafunktionen.

Happy Order har varit ett Inkubera-bolag sedan i december.
– Det betyder mycket för att oss att ha professionella personer att diskutera vår utveckling med. Vår ambition är att växa snabbt. I den processen är Inkubera en värdefull samtalspartner, avslutar Björn.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.