Nyheter

HerCycle skapar individuella hälsoprogram i harmoni med kvinnors menscykler

Ida Stjernström och Ghia Yuson, grundarna till HerCycle.

Ida Stjernström och Ghia Yuson, grundarna till HerCycle.

Menstruation påverkar halva jordens befolkning, ändå återstår mycket forskning och kunskap om hur menscykeln påverkar kvinnors hälsa och välbefinnande. Genom den app Ida Stjernström och Ghia Yuson utvecklar, kommer kvinnor att få ökad kunskap och hjälp att anpassa kost och träning  så att den sker samklang med menscykelns olika stadier.
– Upp till 90 % av alla kvinnor upplever fysiska och/eller psykiska symptom under sin mens, säger Ida. Samtidigt är det över 40 % av dessa som inte svarar på de behandlingar som finns. Vårt syfte är att stärka kvinnor under hela deras menstruationscykel så att deras välmående förbättras.

Både Ida och Ghia har lång erfarenhet av att arbeta internationellt. Ida har arbetat som managementkonsult på platser som London, Singapore och Silicon Valley och har hjälpt svenska företag att nå ut på nya marknader. I Singapore träffade hon också Ghia, som tidigare arbetat med investeringsanalyser, affärsstrategi och programmering.
– Jag har jobbat med många olika saker. Men om det finns en röd tråd, så är det att jag har arbetat med att analysera och skapa värde, säger Ghia.

Att de båda nu driver ett företag i Örebro var inget de hade planerat – det blev snarare resultatet av flera samverkande tillfälligheter. Resan mot det gemensamma företaget började när Ghia tackade ja till en jobbförfrågan från Epiroc. Ida lämnade då sin anställning i Silicon Valley och följde med Ghia hem till Sverige igen. Snabbt växte deras planer på ett gemensamt företag.
– Våra olika kunskaper och erfarenheter kompletterar verkligen varandra, berättar Ghia. Båda har lång erfarenhet från affärsvärlden. Utöver det har jag lärt mig programmering och Ida har lärt sig UX-design. Tillsammans har vi alltså både back end och front end och kan skapa digitala produkter.

Första steget för appens användare blir att analysera sin egen menscykel. När Ida och Ghia har intervjuat kvinnor har de blivit förvånade över hur lite kunskap kvinnorna har om sin egen menscykelns olika stadier.
– Många har generellt dålig koll faktiskt, trots att menscykeln har så stor inverkan på såmycket annat i kroppen. Koncentrationsförmåga, matsmältning, energi och möjligheter att bygga muskler – många delar av kroppen påverkas av var i menscykeln man befinner sig, säger Ida.

Ida och Ghia utvecklar nu en plattform som med hjälp av AI kommer att rusta kvinnor med verktyg och tekniker under mensen. Dels kommer den att lindra stress, ångest och humörsvängningar, dels ge naturlig smärtlindring från kramper och kroppsliga obehag. Eftersom Ida är yogainstruktör, blev det naturligt att yoga och meditation är rekommenderade delar av träningsprogrammen.
– Forskning ger också stöd för att yoga och mindfullness är effektivt mot många av de symtom som kvinnor upplever i relation till sin menscykel. Men egentligen är inte det viktigaste att våra kunder använder just yoga. Det unika med vår affärsmodell är att våra kost- och träningsprogram utgår från var i menscykeln kvinnorna befinner sig och vilka individuella symptom de har, säger Ida.

Ghia och Ida såg värdet i den stöttning som Inkubera kan ge, anmälde sitt intresse och har nyligen blivit utvalda att bli en del av inkubatorn.
– Vi får nu tillgång Inkuberas affärscoachning, expertinsatser och nätverk. Exempelvis har vi fått stöttning att ta fram en första demo som vi nu använder i tester mot vår målgrupp. Vi kommer också att få hjälp att utveckla vår IP-strategi.

Lanseringen sker nästa år, men redan nu finns en hemsida på HerCycle.io. Om appen blir framgångsrik, kommer den inte bara hjälpa kvinnor på individuell nivå. Rätt förebyggande åtgärder kan också leda till att färre läkarbesök, medicinska ingrepp och sjukhusvistelser – vilket i sin tur ger lägre vårdkostnader.
– Vårt företag handlar om att skapa bättre förutsättningar för kvinnor. Och kvinnor som mår bra är mer produktiva, fokuserade och motiverade i sin yrkesutövning, vilket främjar ekonomisk jämställdhet, säger Ida.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.