Nyheter

HerCycle skapar individuella hälsoprogram i harmoni med kvinnors menscykler

Ida Stjernström och Ghia Yuson, grundarna till HerCycle.

Menstruation påverkar halva jordens befolkning, ändå återstår mycket forskning och kunskap om hur menscykeln påverkar kvinnors hälsa och välbefinnande. Genom den app Ida Stjernström och Ghia Yuson utvecklar, kommer kvinnor att få ökad kunskap och hjälp att anpassa kost och träning  så att den sker samklang med menscykelns olika stadier.
– Upp till 90 % av alla kvinnor upplever fysiska och/eller psykiska symptom under sin mens, säger Ida. Samtidigt är det över 40 % av dessa som inte svarar på de behandlingar som finns. Vårt syfte är att stärka kvinnor under hela deras menstruationscykel så att deras välmående förbättras.

Både Ida och Ghia har lång erfarenhet av att arbeta internationellt. Ida har arbetat som managementkonsult på platser som London, Singapore och Silicon Valley och har hjälpt svenska företag att nå ut på nya marknader. I Singapore träffade hon också Ghia, som tidigare arbetat med investeringsanalyser, affärsstrategi och programmering.
– Jag har jobbat med många olika saker. Men om det finns en röd tråd, så är det att jag har arbetat med att analysera och skapa värde, säger Ghia.

Att de båda nu driver ett företag i Örebro var inget de hade planerat – det blev snarare resultatet av flera samverkande tillfälligheter. Resan mot det gemensamma företaget började när Ghia tackade ja till en jobbförfrågan från Epiroc. Ida lämnade då sin anställning i Silicon Valley och följde med Ghia hem till Sverige igen. Snabbt växte deras planer på ett gemensamt företag.
– Våra olika kunskaper och erfarenheter kompletterar verkligen varandra, berättar Ghia. Båda har lång erfarenhet från affärsvärlden. Utöver det har jag lärt mig programmering och Ida har lärt sig UX-design. Tillsammans har vi alltså både back end och front end och kan skapa digitala produkter.

Första steget för appens användare blir att analysera sin egen menscykel. När Ida och Ghia har intervjuat kvinnor har de blivit förvånade över hur lite kunskap kvinnorna har om sin egen menscykelns olika stadier.
– Många har generellt dålig koll faktiskt, trots att menscykeln har så stor inverkan på såmycket annat i kroppen. Koncentrationsförmåga, matsmältning, energi och möjligheter att bygga muskler – många delar av kroppen påverkas av var i menscykeln man befinner sig, säger Ida.

Ida och Ghia utvecklar nu en plattform som med hjälp av AI kommer att rusta kvinnor med verktyg och tekniker under mensen. Dels kommer den att lindra stress, ångest och humörsvängningar, dels ge naturlig smärtlindring från kramper och kroppsliga obehag. Eftersom Ida är yogainstruktör, blev det naturligt att yoga och meditation är rekommenderade delar av träningsprogrammen.
– Forskning ger också stöd för att yoga och mindfullness är effektivt mot många av de symtom som kvinnor upplever i relation till sin menscykel. Men egentligen är inte det viktigaste att våra kunder använder just yoga. Det unika med vår affärsmodell är att våra kost- och träningsprogram utgår från var i menscykeln kvinnorna befinner sig och vilka individuella symptom de har, säger Ida.

Ghia och Ida såg värdet i den stöttning som Inkubera kan ge, anmälde sitt intresse och har nyligen blivit utvalda att bli en del av inkubatorn.
– Vi får nu tillgång Inkuberas affärscoachning, expertinsatser och nätverk. Exempelvis har vi fått stöttning att ta fram en första demo som vi nu använder i tester mot vår målgrupp. Vi kommer också att få hjälp att utveckla vår IP-strategi.

Lanseringen sker nästa år, men redan nu finns en hemsida på HerCycle.io. Om appen blir framgångsrik, kommer den inte bara hjälpa kvinnor på individuell nivå. Rätt förebyggande åtgärder kan också leda till att färre läkarbesök, medicinska ingrepp och sjukhusvistelser – vilket i sin tur ger lägre vårdkostnader.
– Vårt företag handlar om att skapa bättre förutsättningar för kvinnor. Och kvinnor som mår bra är mer produktiva, fokuserade och motiverade i sin yrkesutövning, vilket främjar ekonomisk jämställdhet, säger Ida.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.