Nyheter

Impulso skapar bättre förutsättningar för ekonomiskt hållbara butiker


I takt med att e-handeln växer kämpar butiker världen över för sin överlevnad, inte minst i stadskärnorna. Impulso vill ändra på det. Med hjälp av en omvänd affärsmodell, vill företaget göra det lättare att både starta och driva butiker. Genom att låta butikerna, leverantörerna och hyresvärdarna dela på såväl kostnader som intäkter, vill vd Viktoria Lindqvist och de övriga delägarna öka möjligheterna för hållbar lönsamhet.
– För att starta och driva en butiks krävs att man bygger upp ett varulager, men detta blir alltför ofta en tung ekonomisk ryggsäck. Med vårt koncept kan man både starta och driva en butik med minimalt lager, eftersom leverantörerna äger produkterna tills de blivit sålda. I samma stund som en vara säljs, får butiken, leverantören och hyresvärden automatiskt sin del av kakan. Butikens risktagande minskar avsevärt.

Viktoria Lindkvist (tidigare delägare i Inkubera-företaget B-Engaged) driver Impulso tillsammans med Johan Sjöstedt (ägare av inredningsföretaget Happynest) och Rosie Pellerone key account manager på Splitgrid, även de med bakgrund på Inkubera). Det är med hjälp av just Splitgrids teknologi som den automatiska fördelningen av intäkterna sker. Utöver denna erbjuder Impulso ett startpaket som gör det lättare att dra igång en ny butik.
– Med vår hjälp kan man starta en färdig butik för 50 000 kr, varav hälften är det egna aktiekapitalet. Det är en bråkdel av vad det kostar i vanliga fall, säger Viktoria.

Impulsos koncept består av en butik full av varor (som leverantörerna äger tills de sålts) ett kassasystem som är integrerat med Splitgrid och bokföring via Fortnox. Dessutom får man en egen integrerad webbshop som Impulso hjälper till att sätta upp.
– Idag är svårt att klara sig på bara butiksförsäljningen, säger Viktoria. Genom att haka på en webbshop kan man hitta synergier eftersom den fysiska butiken då också som funkar som ett showroom för webbshopen.

Utöver detta finns en portal som underlättar butikernas inköp av sånt de behöver, exempelvis skyltar, kassar och inredning samt hjälp med marknadsföringen.
– Var och en driver butiken under sitt eget varumärke, så Impulso det är inget franchisekoncept, betonar Viktoria. Men vi stöttar butiksägaren genom att sätta upp sociala kanaler för marknadsföring, skapa event i butikerna och coacha butiksägaren. För det totala upplägget med hela butiksetableringen betalar butikerna 5 % av försäljningen. Vi får precis som alla andra vänta med vår betalning till dess att varor passerat kassan och skapat intäkter.

Impulso har dragit igång en egen inredningsbutik i centrala Örebro, mest för att visa hur konceptet fungerar. Nästa steg är att sjösätta konceptet på flera platser i landet.
– Vi har redan fått många förfrågningar, inte minst från näringslivschefer och näringslivsutvecklare i olika städer som vill ha vår hjälp att stötta cityhandeln i deras stadskärnor. Vårt mål är att det inom ett år ska finnas tio butiker som drivs med vårt koncept och sedan göra en dubblering år två. Just nu står är det väldigt många intresserade som rycker i oss. Vi vill växa, men göra det kontrollerat.

Viktoria gör med Impulso sin andra resa med Inkubera.
– Det finns ingen tvekan att göra detta med Inkubera, säger Viktoria. Jag vet av egen erfarenhet att Inkubera kommer att hjälpa oss att lägga grunden för vår framtida tillväxtresa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 2 maj

Inkubera ska utreda möjligheterna för ökad tillgång på riskkapital

Inkubera har fått i uppdrag av RÖIAB (Region Örebro Innovation AB) att utreda möjligheterna för att öka tillgången på risk- och tillväxtkapital i Örebro län. Målet är att på sikt skapa större samverkan mellan privata och offentliga medel och göra det enklare för nystartade och växande företag i regionen att hitta kapital för sin tillväxt. – Vårt uppdrag är att ta reda på vilka upplägg som har fungerat i andra regionen för att sedan kunna designa ett upplägg som passar här, säger Inkuberas VD, Fredrik Stenman. Riskkapital har en avgörande betydelse för att lovande startups och scaleups i vår region ska kunna nå sin fulla potential.

måndag 29 april

Nominera bästa idé till Sveriges största innovationstävling

SKAPA-priset till Alfred Nobels minne är Sveriges ledande tävling för nyskapande idéerna. Jurygrupper i alla län utser de bästa idéer sett till innovativitet, marknadspotential och hållbarhet. I Örebro län är det Inkubera som leder arbetet. Nu är det hög tid att nominera de smartaste nya idéerna. Nominera dig själv eller någon annan senast 30 maj.

måndag 22 april

Start Your Move – fysisk aktivitet istället för psykisk ohälsa

Som fysioterapeut har hon hjälpt hundratals människor personer med psykisk ohälsa att komma i rörelse. Frustrationen över att många av dem återgick till ett stillasittande liv efter behandlingen, gav energi till att bli företagare. – De flesta vet att den psykiska ohälsan kostar samhället enorma belopp och att fysisk aktivitet är en nyckel för tillfrisknande. Ändå görs det alldeles för lite. Med Start Your Move vill jag bidra till en hållbar förändring, säger Lena Axelsson Svedell.

onsdag 3 april

Pinball Brothers släpper ABBA – flipperspelet

Örebroföretaget Pinball Brothers är Europas största tillverkare av flipperspel. Efter succéerna Alien och Queen, baserat på den brittiska supergruppen, lanserar de nu ett flipperspel i samarbete med ABBA. – Faktum är att det faktiskt var de som tog den första kontakten, säger grundaren och vd:n, Daniel Janson. Eller för att vara exakt – det var Bennys son, Ludvig, som hörde av sig. Han är också är flipperspelsfantast.