Nyheter

Impulso vill minska modebranschens överproduktion

Viktoria Lindqvist, vd på Impulso.

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna på detaljnivå och i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen.
– I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och kunna agera mycket smartare.

Tillsammans med kollegorna Mathias Olsteg och Konrad Olsson driver Viktoria Impulso, ett så kallat Software-as-a-Service (SaaS). De har varit verksamma i några år och bland annat erbjudit system för säkrare betalningar mellan branschens aktörer. Det nya verktyget lanseras för en dryg månad sedan.
– Intresset är jättestort, säger Viktoria. Vi hjälper branschen med ett grundläggande behov, säger Viktoria.

För att inte gå miste om försäljning, tvingas varumärken leverera mer kläder till butikerna än vad som egentligen går åt. Varumärkena vet förstås vad de levererat, men inte vad som sålts ut ur butiken. Överproduktionen orsakar svag lönsamhet och onödig miljöpåverkan.
– Med kunskapen som våra kunder får genom vårt system kan de detaljstyra på ett helt annat sätt. De kan producera och leverera sådant som verkligen säljs, snabbare ta bort produkter i sortimentet som inte fungerar samt flytta varor mellan butiker. En vara som inte säljs på ett ställe kan vara succé någon annanstans.

Framgångarna för Impulso har inte låtit vänta på sig. Med utgångspunkt från Örebro och Sverige börjar man nu få ordentligt fotfäste i Europa.
– Vi har nu skrivit letter of intent med flera globala distributörer av stora varumärken. Vi märker att vi kan leverera något som en stor del av branschen verkligen behöver.

Sedan några veckor tillbaka är Impulso med i programmet som Swedish Scalups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige.
– Vi har bland annat fått hjälp med en kommunikationsstrategi som vi sjösatte i augusti och vi har gått igenom en hållbarhetsanalys som vi har stor nytta av. Vi är verkligen jättenöjda, säger Viktoria.

Viktoria ser optimistiskt både på Impulsos framtid och på möjligheten att kunna bidra till mer hållbar modebransch.
– Vår vision är att skapa ett nytt cirkulärt ekosystem, där alla aktörer blir vinnare. För att uppnå detta behöver vi starkare samarbeten, ökad transparens och bättre kommunikation, säger Viktoria.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 15 februari

Spännande möten för Inkubera-företagen på GoWest

En delegation på fyra Inkubera-företag och två affärscoacher reste förra veckan till Göteborg för att delta på GoWest. Via speed dating fick företagen möjlighet att pitcha sina idéer för ett stort antal ängelinvesterare och investmentbolag. – Vi är jättenöjda. Deltagandet på GoWest gav verkligen mersmak, säger Fredrik Regin, vd på Truckzter.

fredag 9 februari

Tävla i Startup Venture Cup

Nu går det att anmäla sig till Startup Venture Cup, Sveriges största tävling för Startups. Alla företag där omsättning samt externt ägarkapitel understiger 1 mkr är välkomna att ställa upp. Utöver prispengar får företagen som deltar chansen att knyta nya kontakter, professionell feedback och skapa uppmärksamhet. En vinst i Venture Cup brukar både uppmärksammas av media och av investerare.

fredag 9 februari

Inkubera-företagen får IA-hjälp att söka patent

Som en av de första inkubatorerna i Sverige ger Inkubera sina företag hjälp att söka patent med hjälp av Lightbringer, en ny AI-tjänst. – Verktyget ställer rätt frågor till företagen som genomgår en patentprocess och leder dem steg för steg. Med hjälp av AI får företagen också hjälp att besvara frågorna, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

måndag 5 februari

Deligate siktar mot börsen

Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.