Nyheter

Impulso vill minska modebranschens överproduktion

Viktoria Lindqvist, vd på Impulso.

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna på detaljnivå och i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen.
– I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och kunna agera mycket smartare.

Tillsammans med kollegorna Mathias Olsteg och Konrad Olsson driver Viktoria Impulso, ett så kallat Software-as-a-Service (SaaS). De har varit verksamma i några år och bland annat erbjudit system för säkrare betalningar mellan branschens aktörer. Det nya verktyget lanseras för en dryg månad sedan.
– Intresset är jättestort, säger Viktoria. Vi hjälper branschen med ett grundläggande behov, säger Viktoria.

För att inte gå miste om försäljning, tvingas varumärken leverera mer kläder till butikerna än vad som egentligen går åt. Varumärkena vet förstås vad de levererat, men inte vad som sålts ut ur butiken. Överproduktionen orsakar svag lönsamhet och onödig miljöpåverkan.
– Med kunskapen som våra kunder får genom vårt system kan de detaljstyra på ett helt annat sätt. De kan producera och leverera sådant som verkligen säljs, snabbare ta bort produkter i sortimentet som inte fungerar samt flytta varor mellan butiker. En vara som inte säljs på ett ställe kan vara succé någon annanstans.

Framgångarna för Impulso har inte låtit vänta på sig. Med utgångspunkt från Örebro och Sverige börjar man nu få ordentligt fotfäste i Europa.
– Vi har nu skrivit letter of intent med flera globala distributörer av stora varumärken. Vi märker att vi kan leverera något som en stor del av branschen verkligen behöver.

Sedan några veckor tillbaka är Impulso med i programmet som Swedish Scalups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige.
– Vi har bland annat fått hjälp med en kommunikationsstrategi som vi sjösatte i augusti och vi har gått igenom en hållbarhetsanalys som vi har stor nytta av. Vi är verkligen jättenöjda, säger Viktoria.

Viktoria ser optimistiskt både på Impulsos framtid och på möjligheten att kunna bidra till mer hållbar modebransch.
– Vår vision är att skapa ett nytt cirkulärt ekosystem, där alla aktörer blir vinnare. För att uppnå detta behöver vi starkare samarbeten, ökad transparens och bättre kommunikation, säger Viktoria.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.