Nyheter

Impulso vill minska modebranschens överproduktion

Viktoria Lindqvist, vd på Impulso.

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna på detaljnivå och i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen.
– I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och kunna agera mycket smartare.

Tillsammans med kollegorna Mathias Olsteg och Konrad Olsson driver Viktoria Impulso, ett så kallat Software-as-a-Service (SaaS). De har varit verksamma i några år och bland annat erbjudit system för säkrare betalningar mellan branschens aktörer. Det nya verktyget lanseras för en dryg månad sedan.
– Intresset är jättestort, säger Viktoria. Vi hjälper branschen med ett grundläggande behov, säger Viktoria.

För att inte gå miste om försäljning, tvingas varumärken leverera mer kläder till butikerna än vad som egentligen går åt. Varumärkena vet förstås vad de levererat, men inte vad som sålts ut ur butiken. Överproduktionen orsakar svag lönsamhet och onödig miljöpåverkan.
– Med kunskapen som våra kunder får genom vårt system kan de detaljstyra på ett helt annat sätt. De kan producera och leverera sådant som verkligen säljs, snabbare ta bort produkter i sortimentet som inte fungerar samt flytta varor mellan butiker. En vara som inte säljs på ett ställe kan vara succé någon annanstans.

Framgångarna för Impulso har inte låtit vänta på sig. Med utgångspunkt från Örebro och Sverige börjar man nu få ordentligt fotfäste i Europa.
– Vi har nu skrivit letter of intent med flera globala distributörer av stora varumärken. Vi märker att vi kan leverera något som en stor del av branschen verkligen behöver.

Sedan några veckor tillbaka är Impulso med i programmet som Swedish Scalups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige.
– Vi har bland annat fått hjälp med en kommunikationsstrategi som vi sjösatte i augusti och vi har gått igenom en hållbarhetsanalys som vi har stor nytta av. Vi är verkligen jättenöjda, säger Viktoria.

Viktoria ser optimistiskt både på Impulsos framtid och på möjligheten att kunna bidra till mer hållbar modebransch.
– Vår vision är att skapa ett nytt cirkulärt ekosystem, där alla aktörer blir vinnare. För att uppnå detta behöver vi starkare samarbeten, ökad transparens och bättre kommunikation, säger Viktoria.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 7 oktober

Isak vill ersätta engångskartonger med smarta boxar i ett cirkulärt system

Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Men när Isak Husovic, som nu driver Brightbox, sökte idéer för sitt eget företagande, var engångskartonger en av de första saker han ifrågasatte. – Under min gymnasietid fick jag lära mig att hållbarhet är nyckeln för framtidens företagande. Ganska tidigt i processen började jag tänka på kartonglådor. Skulle de kunna ersättas med ett retursystem? Hur skulle det i så fall vara uppbyggt?

torsdag 19 september

SKAPA-pris till programvara som underlättar redovisning av kryptovaluta samt till lampa som drivs av saltvatten

Årets länspristagare av SKAPA-priset är Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på företaget Monetax. De har utvecklat en programvara som gör det enkelt att redovisa affärer med kryptovaluta, något som annars är komplicerat. Länspriset av SKAPA-talang (till innovatörer under 30 år) gick till William Asefaw för hans saltvattendrivna lampa, Salt Lamp. Lampan kan ge ljus till människor i krissituationer och till människor som inte har tillgång till elnät. Båda vinnarna får 30 000 kr och representerar dessutom länet i riksfinalen som går av stapeln i november.

torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.