Nyheter

”Inkubera fick oss att lyfta blicken”

Vd Marcus Helmersson visar en typisk komponent från Fricweld där två olika metaller satts samman med hjälp av friktionssvetsning.

Fricweld är en typisk metallindustri i Hällefors med rötter från mitten av 70-talet. Men just nu genomgår företaget en transformation – från kolvstångsproducent till specialist på friktionssvetsning som hjälper kunderna att minska sina material- och produktionskostnader radikalt.
– Man kan säga att vi tar steget från ett klassiskt bruksföretag till en modern industri på en högre nivå än tidigare, säger vd Marcus Helmersson. Vi hade inte mäktat med den här förvandlingen utan Inkubera.

Vi tar det från början. Den första friktionssvetsen i Hällefors är på plats redan 1975, samma år Ingemar Stenmark för första gånger vinner de totala slalom- och storslalomcuper och USA tar hem sina trupper från Vietnam. Produktionen drivs av SKF Steel, men några år senare tar tolv anställda över driften och Fricweld ser dagens ljus.

Produktionen av kolvstänger, alltså de stänger som sitter i exempelvis hydraulcylindrar, har pågått sedan dess. Företaget har varit framgångsrikt och det mesta av företagets produktion går på export. Samtidigt har man varit konjunkturkänsliga. Företagets utveckling kan liknas vid en bergochdalbana med höga toppar i goda tider och djupa dalar i lågkonjunkturerna.
– Det där har alltid varit en utmaning för företaget, säger vd Marcus Helmersson. I högkonjunkturerna hinner man bara producera och när lågkonjunkturen slår till står man där med överkapacitet och har inte hunnit utveckla sin strategi. Det blir lite som ett ekorrhjul.

Företaget fick kontakt med Inkubera och Fredrik Stenman genom och projektet Spets – en riktad satsning på länets industri- och logistikföretag. Dan Sandberg var då vd och Marcus Helmersson marknadschef. Marcus har nu tagit över vd-posten sedan Dan gick i pension. Inkubera anlitade Peter Samuelsson som affärscoach och tillsammans började man analysera bolagets möjligheter.
– Peter passade oss som den berömda handen i handsken, berättar Marcus. Han har den strategiska förmågan och förstår samtidigt såväl vår marknad som vår produktion.

Tillsammans började de med hjälp av det strategiska verktyget Business Model Canvas att vrida och vända på Fricwelds affärsmodell.
– Tillsammans med Peter fick vi upp ögonen för hur vi bättre kan använda vår kompetens och våra kontakter och utveckla vår affärsmodell så att bolaget kan bli mer lönsamt och stabilt. Genom att vi experter på friktionssvetsning – en metod som inte fått genomslag i Europa på samma sätt som exempelvis i USA – har vi möjlighet att hjälpa andra metallindustrier att kapa stora kostnader. Det gör att vi inte behöver vara så beroende av vår kolvstångstillverkning, även om det med all sannolikhet kommer att vara basen i vår verksamhet. Vi är trots allt experter på kolvstänger, säger Marcus.

Friktionssvetsning utnyttjar den värme som uppstår när man roterar ett metallstycke mot ett annat. Det gör det möjligt att sätta samman olika typer av metaller. Ofta kan friktionssvetsning också vara ett alternativ till svarvning, genom att man sätter samman delar istället för att ”svarva bort” överflödigt material. På så sätt finns ett tydligt hållbarhetsperspektiv kopplat till friktionssvetsning.
– Genom friktionssvetsning kan man kombinera material på ett sätt som normalt sett inte är möjligt och på så sätt få ner materialkostnaden på komponenten.  Vi kan hjälpa våra kunder både att spara pengar och miljön, säger Marcus. Dessutom kan vi leverera en monteringsfärdig komponent, en helhetslösning som gör att kunden vinner en massa tid.

Genom Inkubera och mötena med Peter Samuelsson lyckades Fricweld lyfta blicken och ta tag i sin strategiska affärsutveckling.
– Utan hjälpen från Inkubera hade vi inte mäktat med det, säger Marcus med eftertryck. Vi fick både strategisk vägledning och någon som pushade oss framåt. Det gjorde Peter Samuelsson på ett utmärkt sätt.

Markus Helmersson passar också på att skicka med ett viktigt budskap innan vi skiljs åt.
– Vi hade inte varit någonting utan våra medarbetare. De har fantastiskt hög kompetens och dessutom en vilja av stål. Nu är målet att kunna använda företages samlade kunskap för att göra ännu större nytta hos allt fler kunder.

Här på ett industriområde i Hällefors har Fricweld funnits sedan 1983. På utsidan är det mesta sig likt men på insidan genomgår företaget något av en metamorfos.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.