Nyheter

”Inkubera fick oss att lyfta blicken”

Vd Marcus Helmersson visar en typisk komponent från Fricweld där två olika metaller satts samman med hjälp av friktionssvetsning.

Fricweld är en typisk metallindustri i Hällefors med rötter från mitten av 70-talet. Men just nu genomgår företaget en transformation – från kolvstångsproducent till specialist på friktionssvetsning som hjälper kunderna att minska sina material- och produktionskostnader radikalt.
– Man kan säga att vi tar steget från ett klassiskt bruksföretag till en modern industri på en högre nivå än tidigare, säger vd Marcus Helmersson. Vi hade inte mäktat med den här förvandlingen utan Inkubera.

Vi tar det från början. Den första friktionssvetsen i Hällefors är på plats redan 1975, samma år Ingemar Stenmark för första gånger vinner de totala slalom- och storslalomcuper och USA tar hem sina trupper från Vietnam. Produktionen drivs av SKF Steel, men några år senare tar tolv anställda över driften och Fricweld ser dagens ljus.

Produktionen av kolvstänger, alltså de stänger som sitter i exempelvis hydraulcylindrar, har pågått sedan dess. Företaget har varit framgångsrikt och det mesta av företagets produktion går på export. Samtidigt har man varit konjunkturkänsliga. Företagets utveckling kan liknas vid en bergochdalbana med höga toppar i goda tider och djupa dalar i lågkonjunkturerna.
– Det där har alltid varit en utmaning för företaget, säger vd Marcus Helmersson. I högkonjunkturerna hinner man bara producera och när lågkonjunkturen slår till står man där med överkapacitet och har inte hunnit utveckla sin strategi. Det blir lite som ett ekorrhjul.

Företaget fick kontakt med Inkubera och Fredrik Stenman genom och projektet Spets – en riktad satsning på länets industri- och logistikföretag. Dan Sandberg var då vd och Marcus Helmersson marknadschef. Marcus har nu tagit över vd-posten sedan Dan gick i pension. Inkubera anlitade Peter Samuelsson som affärscoach och tillsammans började man analysera bolagets möjligheter.
– Peter passade oss som den berömda handen i handsken, berättar Marcus. Han har den strategiska förmågan och förstår samtidigt såväl vår marknad som vår produktion.

Tillsammans började de med hjälp av det strategiska verktyget Business Model Canvas att vrida och vända på Fricwelds affärsmodell.
– Tillsammans med Peter fick vi upp ögonen för hur vi bättre kan använda vår kompetens och våra kontakter och utveckla vår affärsmodell så att bolaget kan bli mer lönsamt och stabilt. Genom att vi experter på friktionssvetsning – en metod som inte fått genomslag i Europa på samma sätt som exempelvis i USA – har vi möjlighet att hjälpa andra metallindustrier att kapa stora kostnader. Det gör att vi inte behöver vara så beroende av vår kolvstångstillverkning, även om det med all sannolikhet kommer att vara basen i vår verksamhet. Vi är trots allt experter på kolvstänger, säger Marcus.

Friktionssvetsning utnyttjar den värme som uppstår när man roterar ett metallstycke mot ett annat. Det gör det möjligt att sätta samman olika typer av metaller. Ofta kan friktionssvetsning också vara ett alternativ till svarvning, genom att man sätter samman delar istället för att ”svarva bort” överflödigt material. På så sätt finns ett tydligt hållbarhetsperspektiv kopplat till friktionssvetsning.
– Genom friktionssvetsning kan man kombinera material på ett sätt som normalt sett inte är möjligt och på så sätt få ner materialkostnaden på komponenten.  Vi kan hjälpa våra kunder både att spara pengar och miljön, säger Marcus. Dessutom kan vi leverera en monteringsfärdig komponent, en helhetslösning som gör att kunden vinner en massa tid.

Genom Inkubera och mötena med Peter Samuelsson lyckades Fricweld lyfta blicken och ta tag i sin strategiska affärsutveckling.
– Utan hjälpen från Inkubera hade vi inte mäktat med det, säger Marcus med eftertryck. Vi fick både strategisk vägledning och någon som pushade oss framåt. Det gjorde Peter Samuelsson på ett utmärkt sätt.

Markus Helmersson passar också på att skicka med ett viktigt budskap innan vi skiljs åt.
– Vi hade inte varit någonting utan våra medarbetare. De har fantastiskt hög kompetens och dessutom en vilja av stål. Nu är målet att kunna använda företages samlade kunskap för att göra ännu större nytta hos allt fler kunder.

Här på ett industriområde i Hällefors har Fricweld funnits sedan 1983. På utsidan är det mesta sig likt men på insidan genomgår företaget något av en metamorfos.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.