Nyheter

”Investeringen i vårt startup-program ger en avkastning på 12 gånger pengarna”

Fredrik Stenman, vd på Inkubera

Sedan starten 2006 till 2021 omsatte Inkubera-bolagen nästan 3 miljarder, skapade nästan 2 500 årsarbetsplatser och drog in 765 miljoner i skatteintäkter. De totala kostnaderna för Inkubera var under samma period 91 miljoner.
– Givetvis är det främst företagen själva som genom sina nyskapande idéer och sitt hårda arbete ska ta åt sig äran, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Vissa företag hade säkert klarat sig lika bra utan vårt stöd, men vi har också många exempel på när vår insats har varit avgörande. Hur man än mäter har Inkubera varit en lönsam investering för Örebro-regionen.

Att mäta effekterna av en organisation som Inkubera är i princip omöjligt om man vill komma fram till exakta och entydiga svar. Inkubera använder samma tillvägagångssätt som de ledande inkubatorerna i Sverige.  Metoden bygger på att ta fram ett ROI (Return On Investments) där man jämför skatteintäkterna från bolagen med kostnaderna för den egna verksamhetunder ett visst år. Med i beräkningen finns företag som inkubatorn har stöttat under de senaste fem åren.
– Den senaste tillgängliga statistiken gäller 2021, berättar Fredrik. Om vi mäter effekterna av vårt startup-program, gjorde företagen skatteinbetalningar på 49,1 mkr att jämföra med våra kostnader på 4,1 mkr, Det ger ett ROI på 12,1, det vill säga att investeringen har gett en avkastning med dryg 12 gånger pengarna.

 Return on investment, Inkubera

Return On Investments för Inkubera 2021, 12,1 x investeringen

Fredrik menar dock att att verkligheten inte är riktigt så enkel. Många av företagen hade förmodligen presterat bra även utan Inkuberas hjälp.
– De enda som kan ha en uppfattning om hur betydelsefull stöttningen från Inkubera har varit är företagen själva, säger han.

Som komplement till ROI-mätningen gör Inkubera därför en årlig mätning där företagen får svara på i vilken utsträckning de skulle rekommendera Inkubera till en kollega eller vän samt i vilken utsträckning Inkubera bidragit till deras utveckling. I den senaste mätningen gav 14 av de 18 företag som deltog Inkubera 10 av 10 möjliga i betyg på den första frågan. 13 av 18 bolag svarade att Inkubera bidragit till deras utveckling i hög utsträckning.

Inkuberas betydelse för företagens utveckling (enligt dem själva).

– Genom att stötta våra företag med kvalificerad affärscoachning, experthjälp och hjälp att hitta finansiering, vet vi att vi gör en viktig insats för företagens utveckling. Men givetvis är det företagen som står för det grundläggande arbetet, risktagande och många år av hårt arbete. Vår uppgift är att stötta dem så att de har så stora möjlighet som möjligt att nå sina mål, säger Fredrik.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.