Nyheter

Iphigenia gör det tråkiga lustfyllt

Att läsa musikteori – att plugga sånt som skalor, harmonilära och intervaller – upplevs som tråkigt av de flesta musikstudenter värden över. Jan Sparby och Johan Wåhlander på Örebro Universitet bestämde sig för att göra något åt det. Genom att skapa ett interaktivt läromedel där teorin förankras i musiken vi dagligen hör på radio, blir de till synes torra teorierna plötsligt mer intressanta och användbara. Inte nog med det. Enligt samma recept kan man skapa liknande interaktiva läromedel inom andra ämnen, exempelvis film, konst eller teater.

Jan Sparby är såväl entreprenör som lärare på Örebros universitets utbildning inom musikproduktion och songwriting. Hans företagarbakgrund bidrog förmodligen till att tankarna på en ny typ av läromedel för musikteori, inte stannade vid bara tankar. Tillsammans med kollegan Johan Wåhlander skapade han det interaktiva läromedlet, Black Belt series, som idag är litteratur på Örebro universitet, Musikhögskolan i Piteå och högskolan Dalarna. Siktet är dock ställt betydligt högre än så.
– Jag fick tidigt en bra kontakt med Innovationskontoret på universitet, berättar Jan. I ett senare skede blev jag också uppsökt av Lisa Nilsson och Mattias Jonsson som idag båda jobbar på Inkubera. Dessa samtal blev också en inkörsport till som Örebro Universitet Enterprise AB, som senare blev delägare i vårt bolag Iphigenia Publishing AB. Samtidigt blev Iphigenia ett Inkubera-bolag och vi fick en affärscoach i form av Tony Cornelius. Dessa kontakter har bidragit till att våga tänka större.

Coachning har bland annat inneburit en hel del vridande och vändande på affärsidén och affärsmodellen. Det finns mer än en tänkbar utvecklingsväg för Iphigenia. Den första interaktiva boken i serien Black Belt series vänder sig främst till den akademiska världen samt till privatpersoner med stort intresse för låtskrivande. Nästa läromedel i serien har snart release. Den riktar sig framför allt till högstadiet och gymnasiet. I planerna ligger även en tredje e-bok som är en fortsättning i serien.
– Vi har olika hypoteser för vår framtida utveckling som vi stämmer av med marknaden, berättar Jan. Ett utvecklingsspår är vi i första hand koncentrerar oss på läromedel för musik på en internationell marknad. En annan möjlig strategi är att ge ut läromedel i fler ämnen än musik. I så fall vänder är blir hemmamarknaden större, vilket gör att internationaliseringen inte behöver gå lika fort.

Parallellt jobbar Iphigenia redan nu med online-kurser, konferenser och camps för låtskrivare med Black Belt series som bas.
– En strategi för oss som förlag är att koppla pedagogiskt material till olika typer av kurser som vi genomför.

Iphigenia är ett av flera exempel på företag som på senaste tiden gått vägen från universitetet till Inkubera.
– Resan från innovationskontoret, via Örebro Universitet Enterprise AB till Inkubera har funkat jättebra, menar Jan. Kontakten med just Inkubera har definitivt hjälpt oss att ringa in vilka olika utvecklingsmöjligheter vi har. Nästa steg är att bearbeta marknaden med större fokus. Även här kommer kontakterna med Inkubera att vara betydelsefulla för oss.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 10 juni

ÖrebroTech vill göra regionen till Sveriges nästa stora technav

Förhoppningsvis står techsektorn i Örebro län står inför ett stort kliv framåt. Med lanseringen av ÖrebroTech, tar Region Örebro Innovation tillsammans med Örebro kommun, Inkubera och Business Region Örebro ett krafttag för att stärka samverkan, innovation och tillväxt inom länets snabbt växande techbransch. – Vi ser en enorm potential i Örebro läns techsektor. Med ÖrebroTech vill vi koppla ihop företag, talanger och investerare i ett dynamiskt och inkluderande kluster, säger Victor Sunnliden, vd på Region Örebro Innovation AB och tillförordnad vd på Inkubera.

onsdag 4 juni

Välkommen Ruxandra!

Med gedigna erfarenheter från snabbväxande startups och kompetens inom bland annat affärsutveckling, marknad och försäljning, har Ruxandra Bocaciu de verktyg som krävs för att axla rollen som ny Prepare-ansvarig på Inkubera. Hon blir den första kontakten för nya företag på väg in i Inkuberasfären. Ruxandra är förväntansfull. – Jag är värderingsdriven och trivs allra bäst när jag får stötta andra. Att starta ett nytt företag innebär att förverkliga en dröm som tar en både på företagsresa och en personlig resa. Jag älskar att få finnas med i den skärningspunkten, säger hon.

måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.