Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet.
– Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.
Entreprenören Styrbjörn Swenzén är en riktig internetpionjär. Redan 1998 drev han ett företag som testade hur kunderna uppfattade hemsidor. Sedan dess har han drivit en rad företag – de flesta med webben som gemensam nämnare.
– Jag tror att det jag lärt mig under åren kommer att vara till stor nytta i den satsning jag nu gör med MadePerfect. Enkelhet är ofta nyckeln till framgång på nätet och det är också vad MadePerfect handlar om.
Styrbjörn menar att de branscher som säljer stödtjänster och lågintresseprodukter inte fungerar optimalt. Eftersom kunderna inte vet vilka krav de ska ställa, upplever de ofta att de får en leverans som inte motsvarar förväntningarna. Leverantörerna å sin sida, tvingas lägga stora resurser på säl och marknadsföring för att ha en chans på marknaden – kostnader som äter upp marginalerna.
– Vår lösning hjälper både kunderna och leverantörerna. Eftersom vi ställer både relevanta och identiska frågor till alla leverantörer via våra webbformulär, kan vi också presentera dem på ett jämförbart sätt. Det blir lättare för kunderna att välja och leverantörerna når ut till presumtiva kunder på ett effektivt sätt. Vi har mött stort intresse från branschorganisationer på både köp- och säljarsidan.
Styrbjörn är stockholmare, men väljer ändå att etablera MadePerfects basverksamhet i Örebro. Ett ovanlig med genomtänkt strategi.
– Det är på många sätt enklare att driva företag i Örebro än i Stockholm. Inte minst finns bättre förutsättningar att bygga en god företagskultur, eftersom det är lättare att behålla kompetenta medarbetare. Dessutom har staden lagom avstånd från Stockholm, är tillräckligt stort och har ett universitet med exempelvis framstående AI-forskning.
Styrbjörn är mer än nöjd med det mottagande vi fått från olika håll, exempelvis från kommunen, ALMI och Inkubera.
– Kontakten med Inkubera har varit helt fantastisk. Vi får god hjälp att utveckla verksamheten – det här är helt rätt för oss.
I vår räknar Styrbjörn med att den nya tjänsten skall vara ute. På några års sikt är målet att MadePerfect skall vara etablerat i hela Norden.
– Jag är full av förväntan, säger Styrbjörn. Nu vill vi bara komma igång så snabbt som möjligt.