Nyheter

Maptun trimmar affärsmodellen

Maptun är Örebroföretaget som började med att trimma SAAB-bilar, men som har utvecklats till ett världsledande bolag inom power sports, det vill säga vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar. Människor från hela världen får hjälp att öka effekten på sida fordon. Kontakten med Inkubera har gjort företaget än mer professionellt och ökat möjligheter för snabb tillväxt.
– Jag har fått hjälp att fokusera på rätt saker, säger ägaren och grundaren Fredrik Bengtsson.

Redan 2000 föddes embryot till Maptun och 2006 började Fredrik driva företaget på heltid. Till en början var fokus trimsatser till SAAB. Bolaget blev snabbt verkliga specialister, men givetvis är denna marknad nu vikande. De senaste åren har Maptun allt mer fokuserat på power sport, alltså vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar.
– Det är en spännande nisch som man kan tro är liten, men som är faktiskt ganska stor, säger Fredrik.

Kunderna köper en liten handdator, en ”Maptuner”, och kan sedan ladda ner olika appar för att exempelvis öka effekten eller minska utsläppen. Gränssnittet är inte olikt det i en vanlig smartphone.
– Vill man vill förändra motorns karaktär på ett visst sätt, är det bara att ladda ner just den appen, säger Fredrik.

Sedan 1,5 år tillbaka är Maptun ett Inkubera-företag. Tillsammans med coachen Mathias Farnebo, har man bland annat analyserat var lönsamheten och de bästa framtidsutsikterna finns. Nästa steg vara att undanröja hindren för en snabbare tillväxt – det handlar om allt från rekrytering, organisation och lokaler till att allokera resurser till just de områden som ska stå för tillväxten. Från den geografiska basen – som är och ska förbli i Örebro – är planen att det mesta av tillväxten ska ske på en internationell marknad och via innovativa digitala tjänster som gör kundernas fordon smartare och bättre.
– Inkubera har absolut hjälpt mig att ta steget tillbaka för att kunna se företagen från en annan vy, säger Fredrik. Det är lätt att fastna i detaljer. Jag har i min roll som vd fått hjälp att jobba med visionen och helheten.

Inkubera har också tagit in flera personer i nätverket runt Maptun.
– Det har varit fantastiskt. Många personer, som gjort liknande resor som den vi nu vill göra, har bidragit med mycket ny kompetens.

Företaget omsätter idag 60 mkr. Men nu laddar man alltså för en snabb expansion.
– Vårt mål är att omsätta 100 mkr om fyra år – det mesta på export – säger Fredrik.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.