Örebroföretaget Notyfile har sedan starten 2017 blivit tydlig marknadsledare inom säljverktyg för telekombranschen. Men egentligen är Notyfile mer än ett säljverktyg. Notyfile hjälper säljare att få kontroll genom hela säljcykeln – från den första kundbearbetning till dess att avtal går ut och ska förnyas.
– Jag studerade det som fanns på marknaden, men hittade inget system riktigt höll måttet, säger företagets grundare Joakim Malmgren. Jag vågar påstå att vi nu har det enklaste och bästa systemet för alla säljorganisationer som skriver avtal med sina kunder.
Joakim har tidigare bland annat jobbat med försäljning av telefonabonnemang till företag. En lärdom från branschen var att mycket energi lades på att få in kunder, men att många dessvärre missade att höra av sig till kunderna i tid när avtalen behövde förnyas.
– Generellt har säljare tyvärr dålig koll på de avtal de tecknat med kunderna, säger han. Det gör att de förlorar många kunder helt i onödan.
De fem säljverktyg, eller CRM-system som de också kallas, som Joakim gick igenom innan starten, hade alla sina brister och förtjänster. Joakim plockade det bästa från varje system och skapade ett system så som han själv skulle vilja ha det. Dessutom lade han till funktionen som gör att säljare får järnkoll på när avtalet med respektive kund bör förnyas, samt en funktion för enkel avtalssignering.
– Notyfile är nischat mot försäljning som leder till att ett avtal skrivs mellan säljare och köpare. Det är här vi har våra tydligaste fördelar jämfört med andra system.
När Joakim startade Notyfile 2017 var hans främsta fokus att utveckla programvaran. Men så snart den var på plats, var intresset från telekombranschen mycket stort. Idag är marknadsandelen nära 80 % och rikstäckande kedjor som Dialect och Ringup är kunder. Den höga marknadsandelen gör förstås att tillväxtmöjligheterna i nischen är starkt begränsade.
– Jag kom snabbt till ett vägskäl. Jag ville växa, men visste inte hur. Det var då jag kontaktade Inkubera.
Sedan i april har Notyfile varit ett Inkubera-bolag med en egen affärscoach.
– Jag är supernöjd med Inkubera och med min affärscoach, Sara Lemke. Tillsammans har vi skapat en strategi för vägen framåt. Den innebär såväl att växa inom närliggande branscher så som IT och copy/print samt en exportsatsning. De senaste sex månaderna har vi mer än fördubblat vår försäljning. Just nu håller vi på att bygga en säljorganisation för att skapa förutsättningarna för en fortsatt snabb och långsiktig tillväxt.