Nyheter

Nytt avtal – viktigt steg för Rapp

Rappmobil

Drygt ett år efter att forskningsbaserade Inkuberaföretaget Rapp vann Årets digitala innovation på Örebrogalan har mycket hänt. Innovationen har både blivit CE-märkt och fått en ny VD. Och nu har Rapp AB även skrivit avtal med sin första kund, Capio Läkargruppen.
– Det här avtalet visar att idén verkligen är säljbar. Capio Läkargruppen kommer att använda Rapp för att följa upp sina patienters återhämtning efter dagkirurgiska operationer, säger Anna Skogh som tillträdde som ny VD för Rapp i februari i år.

Rapp, som bygger på professor Ulrica Nilssons forskning, är ett digitalt verktyg för att följa upp nyopererade patienter. All information som samlas in via verktyget kommer till nytta för framtida förbättringar inom sjukvården, och innebär samtidigt en ökad trygghet för den enskilde patienten. En nyopererad patient följs via systemet dagligen upp genom att besvara 24 frågor om till exempel smärta, illamående och sömnsvårigheter. Dessutom har patienten möjlighet till en direktkontakt med vården.
– I Sverige handlar det här om cirka två miljoner dagkirurgiska operationer varje år, tydliggör Anna Skogh.

Efter en period av utveckling, kvalitetssäkring och omfattande arbete med det regulatoriska är fokus just nu kundbearbetning och försäljning. Och då blir avtalet med Capio Läkargruppen en viktig kvalitetsparameter.
–Så är det verkligen. Samtidigt upplever jag dagligen hur otroligt viktig den bakomliggande forskningen är som kvalitetssäkring för hela Rapp, säger Anna Skogh.

Nu väntar en intensiv avslutning på våren där bland annat kundmöten med flera olika landsting står på agendan. Här är en utmaning att få med alla delar av organisationen.
–Det gäller ju att såväl ledning, IT och vårdavdelningen är med på tåget och förstår värdet av RAPP. Men vi har hittills fått väldigt positiva signaler när vi träffat kunder, säger Anna Skogh.

Rapp står för Recovery Assessment by Phone Points

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.