Teddy Löfström är en 22-årig örebroare som bestämt sig för att utmana den nuvarande musikstreamingindustrin, det vill säga världsmarknadsledaren för streamad musik, Spotify. Det kanske borde vara helt omöjligt, men Teddy har utarbetat en modell för att steg för steg kunna ta sig in på marknaden. Företaget heter Chainstream och bygger på grundidén att knyta artister och deras fans närmare varandra. Chainstream blir det gränssnitt där lyssnarna inte bara kan lyssna på musik utan även exempelvis kunna köpa konsertbiljetter och merchandise.
– Mitt mål är att skapa ett ekosystem som gör att artister kan leva på sin musik.
Vi backar bandet. Teddy har redan hunnit vara verksam i musikbranschen i flera år – som musiker, producent och manager, för att bara nämna några av rollerna. Han har sett inifrån hur näst intill omöjligt det är att slå sig fram i musikbranschen. Skivförsäljningen har ersatts av de spellistor som kontrolleras av streamingtjänster som Spotify. De i sin tur kontrolleras i hög utsträckning av de stora skivbolagen. Med mindre än ett öre i ersättning till artisten för varje spelad låt, krävs det enorma mängder lyssningar, vilket inte kommer att ske utan plats på de stora spellistorna.
– Dagens tjänster gynnar de redan etablerade artisterna, säger Teddy. Att vara en ny artists eller ett litet bolag och lägga pengar på att marknadsföra en ny artist är som att kasta pengar i ett svart hål.
Teddys idé är att öka kontaktytan mellan artister och deras fans och underlätta försäljningen bland annat konsertbiljetter och merchendise, det vill säga kläder och annat som bär artistens namn.
Att bygga en starkare community kring varje artist lämpar sig bra även för artister som mest verkar lokalt. – Jag vill samla allt på en och samma plattform så att du som musikskapare kan växa mer organiskt mot en alltmer internationell marknad. Chainstream ska göra det bättre och roligare för fansen samt skapa nya intäktsmöjligheter som gör att artisterna kan leva på sin musik, säger Teddy.
Chainstream ingår Inkuberas nya program för förinkubation. Syftet är kunna ta fram en enkel med tillräckligt realistisk prototyp av olika produkter för att kunna testa dem på marknaden. Om lösningen matchar marknadens behov och om det finns förutsättningar för ett hållbart företagande, kan bolaget gå vidare till Inkuberas mer traditionella program för inkubation.
– Jag har redan fått jättemycket hjälp, inte minst av min coach Sara Lemke. Hon har lång erfarenhet och vi kompletterar varandra väldigt bra. Hon känns mer som en kollega än en coach faktiskt. Tillsammans ska vi försöka förändra musikindustrin till något bättre, säger Teddy.