Nyheter

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Lova Svensson, Amanda Mattson och Sara Eriksson på Period Pack har just skaffat ett nytt lager för att möta den ökande efterfrågan.

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt.
– Jag tror att en av våra styrkor att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut! Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

Man behöver inte prata särskilt länge med Period Packs grundare, Lova och Amanda, för att smittas av deras entusiasm. Sara Eriksson, som nyligen anställts som säljare, känns redan som naturlig del av samma företagskultur.
– Vi drivs ju av att göra världen lite bättre för halva befolkningen, säger Amanda. Det hjälper oss inte vara blyga eller be om ursäkt. Får vi döttrar en dag, hoppas vi att gratis mensskydd på skoltoaletter och andra ställen är en självklarhet för dem.

Såväl den goda saken som företagarnas smittande framåtanda har förmodligen hjälpt dem till både uppmärksamhet och diverse utmärkelser. Exempelvis vann de 2019 länsfinalen av SKAPA-talang och nyligen blev du utsedda till Årets företag i Örebro län och finalister i årets unga förebilder ”Ge tillbaka” 2021. Men den viktigaste grunden för företagets framgångar är ändå en bra affärsidé och en affärsmodell som nu bevisat sig vara framgångsrik.
– Våra kunder hyr våra dispensers inklusive mensskydd som vi i regel levererar två gånger per år, berättar Amanda. Tack vare att det är en abonnemangstjänst får vi ett löpande kapitalflöde och har lätt att förutse framtida intäkter.

Från försäljningsstarten i slutet på av förra året är bolaget nu uppe i en omsättning på 2 miljoner, men prognosen pekar på 4 miljoner innan året är slut.
– Det går jättebra, säger Sara. Bland våra kunder finns exempelvis Ahlsell, Peab, BMW Norden, Hilti och Thorens Business School. Det går faktiskt allra bäst i mansdominerande företag.

– Ja, så är det faktiskt fyller Amanda i. Även om vi ibland möts av attityden ”ni ska inte tro att ni är något” från vissa män, så har vi ändå haft störst framgång i typiskt mansdominerande branscher. Kanske för att de känner att de har mest att jobba med för att kvinnor ska känna sig välkomna.

Sedan ett par veckor tillbaka är Period Pack med i Swedish Scaleups, ett program för företagsutveckling som Inkubera driver tillsammans med en rad andra inkubatorer  och science parks i östra Mellansverige.
–Vi har haft stort fokus på försäljning, säger Lova. Även om det har varit rätt för oss, så finns det andra delar som vi behöver utveckla – exempelvis att jobba mer långsiktigt varumärket och göra oss redo att en dag kanske ta in externt kapital. Det är typiska områden där vi behöver en affärscoach för att kunna ta oss vidare.

Redan nu har de via Inkuberas affärscoach Christian Ståhlberg fått hjälp med att konkretisera sitt hållbarhetsarbete. Nästa steg är att göra en utvecklingsdialog med Almi. Sen får man se vad som blir nästa steg att gå vidare med inom Swedish Scaleups.
– Vi är peppade, säger Amanda och får medhåll från Sara och Lova.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.