Nyheter

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Lova Svensson, Amanda Mattson och Sara Eriksson på Period Pack har just skaffat ett nytt lager för att möta den ökande efterfrågan.

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt.
– Jag tror att en av våra styrkor att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut! Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

Man behöver inte prata särskilt länge med Period Packs grundare, Lova och Amanda, för att smittas av deras entusiasm. Sara Eriksson, som nyligen anställts som säljare, känns redan som naturlig del av samma företagskultur.
– Vi drivs ju av att göra världen lite bättre för halva befolkningen, säger Amanda. Det hjälper oss inte vara blyga eller be om ursäkt. Får vi döttrar en dag, hoppas vi att gratis mensskydd på skoltoaletter och andra ställen är en självklarhet för dem.

Såväl den goda saken som företagarnas smittande framåtanda har förmodligen hjälpt dem till både uppmärksamhet och diverse utmärkelser. Exempelvis vann de 2019 länsfinalen av SKAPA-talang och nyligen blev du utsedda till Årets företag i Örebro län och finalister i årets unga förebilder ”Ge tillbaka” 2021. Men den viktigaste grunden för företagets framgångar är ändå en bra affärsidé och en affärsmodell som nu bevisat sig vara framgångsrik.
– Våra kunder hyr våra dispensers inklusive mensskydd som vi i regel levererar två gånger per år, berättar Amanda. Tack vare att det är en abonnemangstjänst får vi ett löpande kapitalflöde och har lätt att förutse framtida intäkter.

Från försäljningsstarten i slutet på av förra året är bolaget nu uppe i en omsättning på 2 miljoner, men prognosen pekar på 4 miljoner innan året är slut.
– Det går jättebra, säger Sara. Bland våra kunder finns exempelvis Ahlsell, Peab, BMW Norden, Hilti och Thorens Business School. Det går faktiskt allra bäst i mansdominerande företag.

– Ja, så är det faktiskt fyller Amanda i. Även om vi ibland möts av attityden ”ni ska inte tro att ni är något” från vissa män, så har vi ändå haft störst framgång i typiskt mansdominerande branscher. Kanske för att de känner att de har mest att jobba med för att kvinnor ska känna sig välkomna.

Sedan ett par veckor tillbaka är Period Pack med i Swedish Scaleups, ett program för företagsutveckling som Inkubera driver tillsammans med en rad andra inkubatorer  och science parks i östra Mellansverige.
–Vi har haft stort fokus på försäljning, säger Lova. Även om det har varit rätt för oss, så finns det andra delar som vi behöver utveckla – exempelvis att jobba mer långsiktigt varumärket och göra oss redo att en dag kanske ta in externt kapital. Det är typiska områden där vi behöver en affärscoach för att kunna ta oss vidare.

Redan nu har de via Inkuberas affärscoach Christian Ståhlberg fått hjälp med att konkretisera sitt hållbarhetsarbete. Nästa steg är att göra en utvecklingsdialog med Almi. Sen får man se vad som blir nästa steg att gå vidare med inom Swedish Scaleups.
– Vi är peppade, säger Amanda och får medhåll från Sara och Lova.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."