Nyheter

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Lova Svensson, Amanda Mattson och Sara Eriksson på Period Pack har just skaffat ett nytt lager för att möta den ökande efterfrågan.

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt.
– Jag tror att en av våra styrkor att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut! Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

Man behöver inte prata särskilt länge med Period Packs grundare, Lova och Amanda, för att smittas av deras entusiasm. Sara Eriksson, som nyligen anställts som säljare, känns redan som naturlig del av samma företagskultur.
– Vi drivs ju av att göra världen lite bättre för halva befolkningen, säger Amanda. Det hjälper oss inte vara blyga eller be om ursäkt. Får vi döttrar en dag, hoppas vi att gratis mensskydd på skoltoaletter och andra ställen är en självklarhet för dem.

Såväl den goda saken som företagarnas smittande framåtanda har förmodligen hjälpt dem till både uppmärksamhet och diverse utmärkelser. Exempelvis vann de 2019 länsfinalen av SKAPA-talang och nyligen blev du utsedda till Årets företag i Örebro län och finalister i årets unga förebilder ”Ge tillbaka” 2021. Men den viktigaste grunden för företagets framgångar är ändå en bra affärsidé och en affärsmodell som nu bevisat sig vara framgångsrik.
– Våra kunder hyr våra dispensers inklusive mensskydd som vi i regel levererar två gånger per år, berättar Amanda. Tack vare att det är en abonnemangstjänst får vi ett löpande kapitalflöde och har lätt att förutse framtida intäkter.

Från försäljningsstarten i slutet på av förra året är bolaget nu uppe i en omsättning på 2 miljoner, men prognosen pekar på 4 miljoner innan året är slut.
– Det går jättebra, säger Sara. Bland våra kunder finns exempelvis Ahlsell, Peab, BMW Norden, Hilti och Thorens Business School. Det går faktiskt allra bäst i mansdominerande företag.

– Ja, så är det faktiskt fyller Amanda i. Även om vi ibland möts av attityden ”ni ska inte tro att ni är något” från vissa män, så har vi ändå haft störst framgång i typiskt mansdominerande branscher. Kanske för att de känner att de har mest att jobba med för att kvinnor ska känna sig välkomna.

Sedan ett par veckor tillbaka är Period Pack med i Swedish Scaleups, ett program för företagsutveckling som Inkubera driver tillsammans med en rad andra inkubatorer  och science parks i östra Mellansverige.
–Vi har haft stort fokus på försäljning, säger Lova. Även om det har varit rätt för oss, så finns det andra delar som vi behöver utveckla – exempelvis att jobba mer långsiktigt varumärket och göra oss redo att en dag kanske ta in externt kapital. Det är typiska områden där vi behöver en affärscoach för att kunna ta oss vidare.

Redan nu har de via Inkuberas affärscoach Christian Ståhlberg fått hjälp med att konkretisera sitt hållbarhetsarbete. Nästa steg är att göra en utvecklingsdialog med Almi. Sen får man se vad som blir nästa steg att gå vidare med inom Swedish Scaleups.
– Vi är peppade, säger Amanda och får medhåll från Sara och Lova.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 7 oktober

Isak vill ersätta engångskartonger med smarta boxar i ett cirkulärt system

Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Men när Isak Husovic, som nu driver Brightbox, sökte idéer för sitt eget företagande, var engångskartonger en av de första saker han ifrågasatte. – Under min gymnasietid fick jag lära mig att hållbarhet är nyckeln för framtidens företagande. Ganska tidigt i processen började jag tänka på kartonglådor. Skulle de kunna ersättas med ett retursystem? Hur skulle det i så fall vara uppbyggt?

torsdag 19 september

SKAPA-pris till programvara som underlättar redovisning av kryptovaluta samt till lampa som drivs av saltvatten

Årets länspristagare av SKAPA-priset är Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på företaget Monetax. De har utvecklat en programvara som gör det enkelt att redovisa affärer med kryptovaluta, något som annars är komplicerat. Länspriset av SKAPA-talang (till innovatörer under 30 år) gick till William Asefaw för hans saltvattendrivna lampa, Salt Lamp. Lampan kan ge ljus till människor i krissituationer och till människor som inte har tillgång till elnät. Båda vinnarna får 30 000 kr och representerar dessutom länet i riksfinalen som går av stapeln i november.

torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.