Nyheter

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Lova Svensson, Amanda Mattson och Sara Eriksson på Period Pack har just skaffat ett nytt lager för att möta den ökande efterfrågan.

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt.
– Jag tror att en av våra styrkor att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut! Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

Man behöver inte prata särskilt länge med Period Packs grundare, Lova och Amanda, för att smittas av deras entusiasm. Sara Eriksson, som nyligen anställts som säljare, känns redan som naturlig del av samma företagskultur.
– Vi drivs ju av att göra världen lite bättre för halva befolkningen, säger Amanda. Det hjälper oss inte vara blyga eller be om ursäkt. Får vi döttrar en dag, hoppas vi att gratis mensskydd på skoltoaletter och andra ställen är en självklarhet för dem.

Såväl den goda saken som företagarnas smittande framåtanda har förmodligen hjälpt dem till både uppmärksamhet och diverse utmärkelser. Exempelvis vann de 2019 länsfinalen av SKAPA-talang och nyligen blev du utsedda till Årets företag i Örebro län och finalister i årets unga förebilder ”Ge tillbaka” 2021. Men den viktigaste grunden för företagets framgångar är ändå en bra affärsidé och en affärsmodell som nu bevisat sig vara framgångsrik.
– Våra kunder hyr våra dispensers inklusive mensskydd som vi i regel levererar två gånger per år, berättar Amanda. Tack vare att det är en abonnemangstjänst får vi ett löpande kapitalflöde och har lätt att förutse framtida intäkter.

Från försäljningsstarten i slutet på av förra året är bolaget nu uppe i en omsättning på 2 miljoner, men prognosen pekar på 4 miljoner innan året är slut.
– Det går jättebra, säger Sara. Bland våra kunder finns exempelvis Ahlsell, Peab, BMW Norden, Hilti och Thorens Business School. Det går faktiskt allra bäst i mansdominerande företag.

– Ja, så är det faktiskt fyller Amanda i. Även om vi ibland möts av attityden ”ni ska inte tro att ni är något” från vissa män, så har vi ändå haft störst framgång i typiskt mansdominerande branscher. Kanske för att de känner att de har mest att jobba med för att kvinnor ska känna sig välkomna.

Sedan ett par veckor tillbaka är Period Pack med i Swedish Scaleups, ett program för företagsutveckling som Inkubera driver tillsammans med en rad andra inkubatorer  och science parks i östra Mellansverige.
–Vi har haft stort fokus på försäljning, säger Lova. Även om det har varit rätt för oss, så finns det andra delar som vi behöver utveckla – exempelvis att jobba mer långsiktigt varumärket och göra oss redo att en dag kanske ta in externt kapital. Det är typiska områden där vi behöver en affärscoach för att kunna ta oss vidare.

Redan nu har de via Inkuberas affärscoach Christian Ståhlberg fått hjälp med att konkretisera sitt hållbarhetsarbete. Nästa steg är att göra en utvecklingsdialog med Almi. Sen får man se vad som blir nästa steg att gå vidare med inom Swedish Scaleups.
– Vi är peppade, säger Amanda och får medhåll från Sara och Lova.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.