Nyheter

ProPracize – träna golf som ett proffs

Anton Moström och Viktor Williamsson, ProPractize.Om man vill bli riktigt bra på golf, får man inte lämna något åt slumpen. Problemet är bara, att det är just det som de flesta gör – ibland även på professionell och semiprofessionell nivå.
– Man måste träna på alla delar av sporten, ha koll på alla tider och sedan mäta resultatet noga och sedan justera träningen, säger Anton Moström, en av grundaren till ProPractize.
– Vill man spela golf på proffsnivå måste man också träna professionellt, det är egentligen inte svårare än så, menar medgrundaren Viktor Williamsson. Vår app är det enda digitala verktygen på marknaden som kan hjälpa golfare med just det.

Viktor och Anton är två unga golfspelare i Örebro med meriter från Sverigetouren. De lärde sig tidigt vikten av målmedveten träning. Idén bakom företaget föddes i samband med en tävling i Burvik i Uppland, hösten 2018.
– Anton hade fått en träningsdagbok i form av en Excel fil från hans tränare Fredrik Eliasson som har haft samarbete med landslaget.

Tyvärr kunde jag inte få låna den eftersom Anton hade lovat sin tränare att hålla den för sig själv. Där och då insåg vi att kunskapen om hur man ska träna har ett värde och att kunskapen nog skulle kunna gå att sälja om man bara hittade en bra modell.

Att bara sälja en träningsdagbok men ett professionellt upplägg skulle inte funka, förstod både Anton och Viktor. Den skulle vem som helst kunna kopiera.
– Vi insåg att en app med möjlighet att föra dagbok, beskrivningar av övningar och möjlighet att bearbeta statistik, var en bättre idé, säger Viktor. Men hur skulle två unga golfare kunna finansiera utveckling av en avancerad app?

Antons pappa, Peter Moström – som idag för övrigt är delägare i bolaget – har lång erfarenhet från i IT-branschen. Han kom med idén att låta utvecklingen ske genom ett SUP, ett Studentutvecklingsprojekt i samarbete med Örebro universitet. Anton och Viktor pitchade idén hos It-företaget Headlight, som snabbt såg potentialen i produkten. Våren 2019 satt tre studenter hos Headlight och omvandlade Antons och Viktors idéer och skisser till den första versionen av ProPractize. Hösten 2019 fanns den att ladda ner från App store och Google Play.
– Hjälpen vi fick var helt avgörande, säger Anton. Att bygga en app och sedan lansera den, krävde mycket mer arbete än vi kunnat drömma om. Utvecklarna lade ner 700 – 800 timmar och till det kommer flera hundra timmar som vi själva jobbade. Men vi lärde oss otroligt mycket på resan.

Att lansera appen var förstås inte gratis. Dessutom såg Anton och Viktor behovet att utveckla den ytterligare. Bland annat ville man ha premiumversion som kunde låsas upp mot betalning. I december 2019 fick bolaget innovationsbidrag från Region Örebro län. Man fick så småningom också hjälp med en grafisk profil från Think Happy Thougts. Hos ALMI har man fått Innovationsstöd för den fortsatt utvecklingen. Dessutom blev det ett nytt SUP, Headlight och nya studenter följande sommar.
– Det är helt fantastiskt hur mycket stöttning vi har fått från olika håll, säger Viktor. Vi känner oss väldigt lyckligt lottade.

I augusti 2020 kom ProPractize med i Inkuberas program Prepare och är nu en del av Inkuberas innovationsprogram.
– Det har varit mycket värdefullt, säger Viktor. Inte minst hjälpen vi har fått att med att komma fram till affärsmodell för vår fortsatta utveckling har vi stor nytta av. Att skapa en produkt är en sak – att bygga ett hållbart företag är något helt annat.

Anton och Viktor har nu siktet inställt en internationell marknad. När appen som nu utvecklas ytterligare, ska ta nästa steg på marknaden, är den lägst hängande frukten golfcoacher på high schools och collages i USA.
– Golfcoachernas egna karriärer är avgörs av hur bra de lyckas utveckla sina studenter. Här tror vi att vår app passar som handen i handsken, säger Viktor. I övrigt inriktar vi oss på golfförbunden, golftourerna och spelare på riktigt hög nivå. På längre sikt blir målgruppen en bredare kategori av engagerade golfare. Vårt mål är bli det ledande verktyget i golfvärlden för träning och utveckling.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.