Nyheter

ProPracize – träna golf som ett proffs

Anton Moström och Viktor Williamsson, ProPractize.Om man vill bli riktigt bra på golf, får man inte lämna något åt slumpen. Problemet är bara, att det är just det som de flesta gör – ibland även på professionell och semiprofessionell nivå.
– Man måste träna på alla delar av sporten, ha koll på alla tider och sedan mäta resultatet noga och sedan justera träningen, säger Anton Moström, en av grundaren till ProPractize.
– Vill man spela golf på proffsnivå måste man också träna professionellt, det är egentligen inte svårare än så, menar medgrundaren Viktor Williamsson. Vår app är det enda digitala verktygen på marknaden som kan hjälpa golfare med just det.

Viktor och Anton är två unga golfspelare i Örebro med meriter från Sverigetouren. De lärde sig tidigt vikten av målmedveten träning. Idén bakom företaget föddes i samband med en tävling i Burvik i Uppland, hösten 2018.
– Anton hade fått en träningsdagbok i form av en Excel fil från hans tränare Fredrik Eliasson som har haft samarbete med landslaget.

Tyvärr kunde jag inte få låna den eftersom Anton hade lovat sin tränare att hålla den för sig själv. Där och då insåg vi att kunskapen om hur man ska träna har ett värde och att kunskapen nog skulle kunna gå att sälja om man bara hittade en bra modell.

Att bara sälja en träningsdagbok men ett professionellt upplägg skulle inte funka, förstod både Anton och Viktor. Den skulle vem som helst kunna kopiera.
– Vi insåg att en app med möjlighet att föra dagbok, beskrivningar av övningar och möjlighet att bearbeta statistik, var en bättre idé, säger Viktor. Men hur skulle två unga golfare kunna finansiera utveckling av en avancerad app?

Antons pappa, Peter Moström – som idag för övrigt är delägare i bolaget – har lång erfarenhet från i IT-branschen. Han kom med idén att låta utvecklingen ske genom ett SUP, ett Studentutvecklingsprojekt i samarbete med Örebro universitet. Anton och Viktor pitchade idén hos It-företaget Headlight, som snabbt såg potentialen i produkten. Våren 2019 satt tre studenter hos Headlight och omvandlade Antons och Viktors idéer och skisser till den första versionen av ProPractize. Hösten 2019 fanns den att ladda ner från App store och Google Play.
– Hjälpen vi fick var helt avgörande, säger Anton. Att bygga en app och sedan lansera den, krävde mycket mer arbete än vi kunnat drömma om. Utvecklarna lade ner 700 – 800 timmar och till det kommer flera hundra timmar som vi själva jobbade. Men vi lärde oss otroligt mycket på resan.

Att lansera appen var förstås inte gratis. Dessutom såg Anton och Viktor behovet att utveckla den ytterligare. Bland annat ville man ha premiumversion som kunde låsas upp mot betalning. I december 2019 fick bolaget innovationsbidrag från Region Örebro län. Man fick så småningom också hjälp med en grafisk profil från Think Happy Thougts. Hos ALMI har man fått Innovationsstöd för den fortsatt utvecklingen. Dessutom blev det ett nytt SUP, Headlight och nya studenter följande sommar.
– Det är helt fantastiskt hur mycket stöttning vi har fått från olika håll, säger Viktor. Vi känner oss väldigt lyckligt lottade.

I augusti 2020 kom ProPractize med i Inkuberas program Prepare och är nu en del av Inkuberas innovationsprogram.
– Det har varit mycket värdefullt, säger Viktor. Inte minst hjälpen vi har fått att med att komma fram till affärsmodell för vår fortsatta utveckling har vi stor nytta av. Att skapa en produkt är en sak – att bygga ett hållbart företag är något helt annat.

Anton och Viktor har nu siktet inställt en internationell marknad. När appen som nu utvecklas ytterligare, ska ta nästa steg på marknaden, är den lägst hängande frukten golfcoacher på high schools och collages i USA.
– Golfcoachernas egna karriärer är avgörs av hur bra de lyckas utveckla sina studenter. Här tror vi att vår app passar som handen i handsken, säger Viktor. I övrigt inriktar vi oss på golfförbunden, golftourerna och spelare på riktigt hög nivå. På längre sikt blir målgruppen en bredare kategori av engagerade golfare. Vårt mål är bli det ledande verktyget i golfvärlden för träning och utveckling.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.