Nyheter

Seravi – informationen du inte vill vara utan

Allt började med att inget vatten kom, varken i toaletten eller ur vattenkranen. Eftersom John-Fredrik och hans hustru hade missat en lapp i brevlådan blev de helt tagna på sängen. Barnen hade just drabbats av vinterkräksjuka, så timingen kunde ha varit bättre. Men incidenten ledde också till något gott – idén om en app för ickekommersiella meddelanden föddes där och då. Seravi är en lösning på en allt större utmaning – att nå ut med viktig samhällsinformation till dem som behöver den.

I ett alltmer fragmenterat medielandskap tar det dagar att nå fram med ett budskap. Varken hemsidor, sociala medier, radio eller TV erbjuder den snabbhet och räckvidd som krävs när exempelvis en olycka är framme. En sak har dock de allra flesta medborgarna gemensamt – en mobiltelefon. Kunde man enkelt nå ut via den, skulle problemet vara löst.
– Seravi är en app som fungerar som en opartisk kanal för viktig information. Det är du själv som bestämmer precis vilken information du vill ha, berättar grundaren John-Fredrik Wright.

Det tog några år innan John-Fredrik var redo att förverkliga idén som började med det avstängda vattnet. För två år sedan börjande han ta in offerter för den tekniska utvecklingen och krokade arm med den grafiska formgivaren Mattias Björk, som också gick in som delägare. I mars är Seravi klar för lansering. I stort sett samtidigt inleds pilotprojekt med aktörer från olika branscher.
– Vi kommer att driva ett pilotprojekt tillsammans med en kommun, ett fastighetsbolag och ett transportbolag med start under våren. Det kommer att ge oss goda insikter i vad som fungerar och vad vi behöver förbättra.

Seravi kommer att vara gratis för alla privatpersoner. De betalande kunderna är de som vill nå ut med informationen, exempelvis kommuner, polisen, MSB och fastighetsbolag.
– Vi riktar oss även till exempelvis föreningar och privata företag. Men Seravi får bara användas för spridning av relevant ickekommersiell information, aldrig i marknadsföringssyfte.

Sedan ett par månader tillbaka är Servi knutet till Inkubera.
– Jag har haft nytta av Inkubera på flera sätt, berättar John-Fredrik. Min affärcoach, Tony Cornelius, är mycket värdefull både när det gäller att bolla idéer, men har också tagit upp viktiga aspekter kring bolaget som jag inte tänkt på. Inkubera hjälper mig också att få in nytt kapital i bolaget.  Dessutom öppnar Inkubera-namnet dörrar. Att vara en del av Inkubera gör det helt enkelt lättare att boka säljmöten.

John-Fredrik har stora förhoppningar på Seravi:
– I år vill vi etablera oss i Sverige och få över 10 kommuner och 50 privata aktörer som betalande kunder. På sikt vill vi nå ut i hela världen med Seravi – ett internationellt heltäckande ekosystem för den information man inte vill vara utan.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.