Nyheter

Sociala innovationer stöttas i nytt projekt

Lisa Nilsson, Inkubera

Allt oftare hörs begreppen sociala innovationer och socialt entreprenörskap. Enkelt uttryckt innebär det idéer och affärsverksamhet som bidrar till att lösa sociala behov och utmaningar i samhället. Några av de mest kända svenska exemplen är biblioteken, Myrorna, Röda Korset och Läkare utan gränser. Nu arbetar Inkubera och Örebro universitet tillsammans för att stötta sociala entreprenörer i Örebroregionen.

Sedan 2017 driver Örebro universitet pilotverksamheten Social Impact Lab för att hjälpa forskare och undervisande personal att utveckla sina idéer inom området. Nära kopplat till verksamheten startar nu även SIIS (Social Impact Innovation Support) där bland annat Inkubera kommer att stötta de innovatörer som vill driva sin idé vidare i företagsform. Projektet finansieras av Vinnova och löper till 2021. Utöver Inkubera ingår fyra lärosäten som tillsammans utgör den så kallade Fyrklövern – Örebro universitet, Linnéuniversitetet, Karlstads Universitet, Mittuniversitetet samt Svenska kyrkan. Syftet är att stötta nya sociala entreprenörer och att samtidigt utveckla nya metoder att göra detta på ett så effektivt sätt som möjligt.

– De sociala entreprenörerna har som främsta mål att göra skillnad för utsatta människor och för samhället i stort. Även om andra företagare också oftast har andra mål än att bara tjäna pengar, behöver vi hitta nya metoder och förhållningssätt som sannolikt skiljer sig en del från vanlig affärsutveckling, menar Lisa Nilsson, projektledare på Inkubera. 

SIIS är ännu ett exempel på ett utökat samarbete mellan Inkubera och Örebro Universitet. Målet är att inom alla områden skapa sömlösa processer där den forskning och de idéer som har störst kommersiell potential, smidigt slussas från universitets innovationsverksamhet till Inkubera. Samarbetet kan även gå i motsatt riktning – de Inkubera-företag som är i behov av universitetets spetsforskning, skall lätt få tillgång till den via Inkubera. 

– SIIS är ännu i sin linda, men vi ser redan många idéer med stor utvecklingspotential, säger Lisa Nilsson. Dessutom har vi redan exempel på socialt entreprenörskap, EMBRACE, som nyligen gått hela vägen från universitetet, via Inkubera och ut till en lyckad marknadslansering. Jag är övertygad om att flera sociala innovationer kommer att ha gått samma väg när vi summerar projektet om några år.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.