Nyheter

Soundcase verktyg hjälper filmskapare att hitta rätt musik

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Musiken kan prägla hela upplevelsen av en film – oavsett om det gäller en långfilm eller ett kort klipp i sociala medier. Att hitta rätt musik kan dock vara ett mödosamt arbete, vilket i förlängningen gör att slutkunden får betala mer för filmproduktionen. Soundcase har hittills vänt sig främst till olika typer av frilansfilmare samt reklam- och kommunikationsbyråer. Med hjälp av ett smart sökverktyg kan de lättare hitta musiken som förmedlar rätt känsla. Kunderna kan göra inställningar för bland annat musikgenre, typ av film, instrumentering och övergripande känsla – allt för att sökandet ska bli så smidigt och träffsäkert som möjligt. Filmskaparen får sedan förslag hämtade från Soundcases eget musikbibliotek.

Soundcase grundades av Martin Jacobson och Martin Jernberg. De träffades 2010 på Örebro universitets musikproduktionsprogram. Under utbildningen dök det upp affischer på skolan från ett nytt företag, Epidemic Sound, som sökte kompositörer för filmmusik. Det lät intressant tyckte de båda, men det fanns en hake. Låtskrivarna var tvungna att skriva över alla rättigheter för sin musik till företaget och gå ur STIM.
– Det sådde ett frö i oss som långt senare skulle växa till bolaget Soundcase, berättar Martin Jacobson.

Efter utbildningen följde ett antal år då Martin drev en egen musikstudio på Holmens industriområde i Örebro. 2017 var han sugen på ett nytt projekt, och idén från universitetet dök upp på nytt. Hans tidigare studiekamrat och namne var lika intresserad. Företagets ursprungliga affärsidé riktades sig främst till låtskrivarna, minns Martin. Ett ljudbibliotek för kompositörer som inte vill avstå sin upphovsrätt.
– Vi startade med att undersöka vad som fanns på marknaden. De musikbibliotek vi hittade hade sökfunktioner som var minst sagt bristfälliga. Dessutom tyckte vi att musiken generellt höll ganska låg kvalitet. Vi ville definitivt vara bättre på båda punkterna. En styrka är att min kollega Martin och jag kompletterar varandra. Han är exempelvis en mycket kompetent webbdesigner och har skapat hela plattformen som är kärnan i vårt erbjudande.

Idag finns det 3 000 låtar från 170 låtskrivare i biblioteket. Martin menar att utvecklingsarbetet och uppbyggnaden av företaget har tagit tid, men att man nu har en bra produkt som stämmer bra överens med vad marknaden efterfrågar.
– Vi är förstås parter i målet, men vi tycker att vi har marknadens kanske bästa gränssnitt, säger Martin. Vi har hittills sålt ungefär 500 licenser. Just nu snickrar vi på en strategi för hur vi ska kunna öka antalet kunder.

Strategisnickrandet gör man nu tillsammans med Mathias Farnebo, som är företagets affärscoach. Sedan ett par månader tillbaka är Soundcase ett Inkubera-företag.
– Vår upplevelse av Inkubera och samtalen med Mathias är bara positiva, säger Martin. Inkubera har bidragit med ny energi och många bra kontakter. Det är dessutom värdefullt för oss att finnas i Creative House och det nätverk som finns här.

Tillsammans med Mathias vrider och vänder de på affärsmodellen, sätter mål och stakar ut vägen dit.
– Vårt första mål är att nå en omsättning på en miljon. Dit når vi om vi får 500 kunder som prenumererar på vår tjänst, vilket känns fullt möjligt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.