Nyheter

Soundcase verktyg hjälper filmskapare att hitta rätt musik

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Musiken kan prägla hela upplevelsen av en film – oavsett om det gäller en långfilm eller ett kort klipp i sociala medier. Att hitta rätt musik kan dock vara ett mödosamt arbete, vilket i förlängningen gör att slutkunden får betala mer för filmproduktionen. Soundcase har hittills vänt sig främst till olika typer av frilansfilmare samt reklam- och kommunikationsbyråer. Med hjälp av ett smart sökverktyg kan de lättare hitta musiken som förmedlar rätt känsla. Kunderna kan göra inställningar för bland annat musikgenre, typ av film, instrumentering och övergripande känsla – allt för att sökandet ska bli så smidigt och träffsäkert som möjligt. Filmskaparen får sedan förslag hämtade från Soundcases eget musikbibliotek.

Soundcase grundades av Martin Jacobson och Martin Jernberg. De träffades 2010 på Örebro universitets musikproduktionsprogram. Under utbildningen dök det upp affischer på skolan från ett nytt företag, Epidemic Sound, som sökte kompositörer för filmmusik. Det lät intressant tyckte de båda, men det fanns en hake. Låtskrivarna var tvungna att skriva över alla rättigheter för sin musik till företaget och gå ur STIM.
– Det sådde ett frö i oss som långt senare skulle växa till bolaget Soundcase, berättar Martin Jacobson.

Efter utbildningen följde ett antal år då Martin drev en egen musikstudio på Holmens industriområde i Örebro. 2017 var han sugen på ett nytt projekt, och idén från universitetet dök upp på nytt. Hans tidigare studiekamrat och namne var lika intresserad. Företagets ursprungliga affärsidé riktades sig främst till låtskrivarna, minns Martin. Ett ljudbibliotek för kompositörer som inte vill avstå sin upphovsrätt.
– Vi startade med att undersöka vad som fanns på marknaden. De musikbibliotek vi hittade hade sökfunktioner som var minst sagt bristfälliga. Dessutom tyckte vi att musiken generellt höll ganska låg kvalitet. Vi ville definitivt vara bättre på båda punkterna. En styrka är att min kollega Martin och jag kompletterar varandra. Han är exempelvis en mycket kompetent webbdesigner och har skapat hela plattformen som är kärnan i vårt erbjudande.

Idag finns det 3 000 låtar från 170 låtskrivare i biblioteket. Martin menar att utvecklingsarbetet och uppbyggnaden av företaget har tagit tid, men att man nu har en bra produkt som stämmer bra överens med vad marknaden efterfrågar.
– Vi är förstås parter i målet, men vi tycker att vi har marknadens kanske bästa gränssnitt, säger Martin. Vi har hittills sålt ungefär 500 licenser. Just nu snickrar vi på en strategi för hur vi ska kunna öka antalet kunder.

Strategisnickrandet gör man nu tillsammans med Mathias Farnebo, som är företagets affärscoach. Sedan ett par månader tillbaka är Soundcase ett Inkubera-företag.
– Vår upplevelse av Inkubera och samtalen med Mathias är bara positiva, säger Martin. Inkubera har bidragit med ny energi och många bra kontakter. Det är dessutom värdefullt för oss att finnas i Creative House och det nätverk som finns här.

Tillsammans med Mathias vrider och vänder de på affärsmodellen, sätter mål och stakar ut vägen dit.
– Vårt första mål är att nå en omsättning på en miljon. Dit når vi om vi får 500 kunder som prenumererar på vår tjänst, vilket känns fullt möjligt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.