Nyheter

Soundcase verktyg hjälper filmskapare att hitta rätt musik

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Musiken kan prägla hela upplevelsen av en film – oavsett om det gäller en långfilm eller ett kort klipp i sociala medier. Att hitta rätt musik kan dock vara ett mödosamt arbete, vilket i förlängningen gör att slutkunden får betala mer för filmproduktionen. Soundcase har hittills vänt sig främst till olika typer av frilansfilmare samt reklam- och kommunikationsbyråer. Med hjälp av ett smart sökverktyg kan de lättare hitta musiken som förmedlar rätt känsla. Kunderna kan göra inställningar för bland annat musikgenre, typ av film, instrumentering och övergripande känsla – allt för att sökandet ska bli så smidigt och träffsäkert som möjligt. Filmskaparen får sedan förslag hämtade från Soundcases eget musikbibliotek.

Soundcase grundades av Martin Jacobson och Martin Jernberg. De träffades 2010 på Örebro universitets musikproduktionsprogram. Under utbildningen dök det upp affischer på skolan från ett nytt företag, Epidemic Sound, som sökte kompositörer för filmmusik. Det lät intressant tyckte de båda, men det fanns en hake. Låtskrivarna var tvungna att skriva över alla rättigheter för sin musik till företaget och gå ur STIM.
– Det sådde ett frö i oss som långt senare skulle växa till bolaget Soundcase, berättar Martin Jacobson.

Efter utbildningen följde ett antal år då Martin drev en egen musikstudio på Holmens industriområde i Örebro. 2017 var han sugen på ett nytt projekt, och idén från universitetet dök upp på nytt. Hans tidigare studiekamrat och namne var lika intresserad. Företagets ursprungliga affärsidé riktades sig främst till låtskrivarna, minns Martin. Ett ljudbibliotek för kompositörer som inte vill avstå sin upphovsrätt.
– Vi startade med att undersöka vad som fanns på marknaden. De musikbibliotek vi hittade hade sökfunktioner som var minst sagt bristfälliga. Dessutom tyckte vi att musiken generellt höll ganska låg kvalitet. Vi ville definitivt vara bättre på båda punkterna. En styrka är att min kollega Martin och jag kompletterar varandra. Han är exempelvis en mycket kompetent webbdesigner och har skapat hela plattformen som är kärnan i vårt erbjudande.

Idag finns det 3 000 låtar från 170 låtskrivare i biblioteket. Martin menar att utvecklingsarbetet och uppbyggnaden av företaget har tagit tid, men att man nu har en bra produkt som stämmer bra överens med vad marknaden efterfrågar.
– Vi är förstås parter i målet, men vi tycker att vi har marknadens kanske bästa gränssnitt, säger Martin. Vi har hittills sålt ungefär 500 licenser. Just nu snickrar vi på en strategi för hur vi ska kunna öka antalet kunder.

Strategisnickrandet gör man nu tillsammans med Mathias Farnebo, som är företagets affärscoach. Sedan ett par månader tillbaka är Soundcase ett Inkubera-företag.
– Vår upplevelse av Inkubera och samtalen med Mathias är bara positiva, säger Martin. Inkubera har bidragit med ny energi och många bra kontakter. Det är dessutom värdefullt för oss att finnas i Creative House och det nätverk som finns här.

Tillsammans med Mathias vrider och vänder de på affärsmodellen, sätter mål och stakar ut vägen dit.
– Vårt första mål är att nå en omsättning på en miljon. Dit når vi om vi får 500 kunder som prenumererar på vår tjänst, vilket känns fullt möjligt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 3 april

Pinball Brothers släpper ABBA – flipperspelet

Örebroföretaget Pinball Brothers är Europas största tillverkare av flipperspel. Efter succéerna Alien och Queen, baserat på den brittiska supergruppen, lanserar de nu ett flipperspel i samarbete med ABBA. – Faktum är att det faktiskt var de som tog den första kontakten, säger grundaren och vd:n, Daniel Janson. Eller för att vara exakt – det var Bennys son, Ludvig, som hörde av sig. Han är också är flipperspelsfantast.

torsdag 21 mars

Inkubera och deb. bjuder in till styrelseutbildning

Hur säkerställer man att styrelsearbetet fungerar i praktiken? Vilken roll och vilket ansvar har egentligen en styrelse? Vilka personliga risker finns det med att sitta i styrelse? Inkubera och Stockholmsbaserade deb. – ett företag som specialiserat sig på styrelseutbildningar – arrangerar styrelseutbildningen styrelseledamot” på Creative House i Örebro.

torsdag 21 mars

Tillväxtverket stöttar Arta Systems med 1,1 mkr

Inkubatorföretaget Arta Systems stöttas av Tillväxtverket med 1,1 miljoner kronor. Finansieringen gäller en förstudie för ett digitalt visualiseringsverktyg som ska tydliggöra möjligheter och utmaningar för svensk livsmedelsproduktion. Konkret syftar verktyget till att göra det lättare för offentliga beslutsfattare att skapa hållbara strategier och öka självförsörjningsgraden. "Stödet betyder mycket för oss, säger Cecilia Fendin, medgrundare och produktansvarig på Arta Systems. Nu ska vi kartlägga behoven i detalj tillsammans med ett antal regioner. Om vi kan göra hela matkedjan tydligare och mer greppbar, skapar det bättre förutsättningar för framtidens mat."

tisdag 19 mars

Monetax gör redovisningen av kryptovaluta enkel och transparent

På grund av ny EU-lagstiftning kommer Skatteverket att granska en handel med kryptovaluta extra noga i år. Ungefär en halv miljon svenskar äger bitcoin och annan krypto, men bara en minoritet av dem brukar redovisa sina försäljningar. En av orsakerna är att det är oerhört komplicerat. Monetax har dock byggt en programvara som löser problemet. – Med vår hjälp blir våra kunders affärer i krypto tydliga och transparenta, berättar Johannes Norrbacka på Monetax. EU:s nya lagstiftning innebär stora möjligheter för oss.