Nyheter

Soundcase verktyg hjälper filmskapare att hitta rätt musik

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Musiken kan prägla hela upplevelsen av en film – oavsett om det gäller en långfilm eller ett kort klipp i sociala medier. Att hitta rätt musik kan dock vara ett mödosamt arbete, vilket i förlängningen gör att slutkunden får betala mer för filmproduktionen. Soundcase har hittills vänt sig främst till olika typer av frilansfilmare samt reklam- och kommunikationsbyråer. Med hjälp av ett smart sökverktyg kan de lättare hitta musiken som förmedlar rätt känsla. Kunderna kan göra inställningar för bland annat musikgenre, typ av film, instrumentering och övergripande känsla – allt för att sökandet ska bli så smidigt och träffsäkert som möjligt. Filmskaparen får sedan förslag hämtade från Soundcases eget musikbibliotek.

Soundcase grundades av Martin Jacobson och Martin Jernberg. De träffades 2010 på Örebro universitets musikproduktionsprogram. Under utbildningen dök det upp affischer på skolan från ett nytt företag, Epidemic Sound, som sökte kompositörer för filmmusik. Det lät intressant tyckte de båda, men det fanns en hake. Låtskrivarna var tvungna att skriva över alla rättigheter för sin musik till företaget och gå ur STIM.
– Det sådde ett frö i oss som långt senare skulle växa till bolaget Soundcase, berättar Martin Jacobson.

Efter utbildningen följde ett antal år då Martin drev en egen musikstudio på Holmens industriområde i Örebro. 2017 var han sugen på ett nytt projekt, och idén från universitetet dök upp på nytt. Hans tidigare studiekamrat och namne var lika intresserad. Företagets ursprungliga affärsidé riktades sig främst till låtskrivarna, minns Martin. Ett ljudbibliotek för kompositörer som inte vill avstå sin upphovsrätt.
– Vi startade med att undersöka vad som fanns på marknaden. De musikbibliotek vi hittade hade sökfunktioner som var minst sagt bristfälliga. Dessutom tyckte vi att musiken generellt höll ganska låg kvalitet. Vi ville definitivt vara bättre på båda punkterna. En styrka är att min kollega Martin och jag kompletterar varandra. Han är exempelvis en mycket kompetent webbdesigner och har skapat hela plattformen som är kärnan i vårt erbjudande.

Idag finns det 3 000 låtar från 170 låtskrivare i biblioteket. Martin menar att utvecklingsarbetet och uppbyggnaden av företaget har tagit tid, men att man nu har en bra produkt som stämmer bra överens med vad marknaden efterfrågar.
– Vi är förstås parter i målet, men vi tycker att vi har marknadens kanske bästa gränssnitt, säger Martin. Vi har hittills sålt ungefär 500 licenser. Just nu snickrar vi på en strategi för hur vi ska kunna öka antalet kunder.

Strategisnickrandet gör man nu tillsammans med Mathias Farnebo, som är företagets affärscoach. Sedan ett par månader tillbaka är Soundcase ett Inkubera-företag.
– Vår upplevelse av Inkubera och samtalen med Mathias är bara positiva, säger Martin. Inkubera har bidragit med ny energi och många bra kontakter. Det är dessutom värdefullt för oss att finnas i Creative House och det nätverk som finns här.

Tillsammans med Mathias vrider och vänder de på affärsmodellen, sätter mål och stakar ut vägen dit.
– Vårt första mål är att nå en omsättning på en miljon. Dit når vi om vi får 500 kunder som prenumererar på vår tjänst, vilket känns fullt möjligt.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."