Nyheter

Tre måsten och tre varningsflaggor när du söker riskkapital

Natasa Pahlm, Fund manager på Almi invest.

Natasa Pahlm är fondchef på Almi Invest – Sveriges mest aktiva investerare i startups. Jag träffar henne när hon är i Örebro för att hålla inledande möten med Inkuberas företag.
– Jag har mött flera spännande företag idag, säger hon. Men generellt sett genom åren har många av de bolag jag träffat inte förberett sig tillräckligt inför att de ska söka riskkapital.

Utöver sin roll som fondchef, har Natasa lång erfarenhet från ledande roller i industrin, har arbetat med internationalisering på Vinnova samt är partner i PÄAB, ett investmentbolag som investerar i innovativa bolag i tidiga skeden. Hon har alltså gedigen erfarenhet av att bedöma vad som krävs för att startups ska lyckas attrahera riskkapital. Vilka faktorer tycker hon då är viktigast och finns det några speciella varningsflaggor?

Tre måsten

1. Ett starkt team
Natasa menar att teamet är det enskilt viktigaste faktorn – men svårast att bedöma. För det handlar alltid om ett team för Almi invest, en ensam entreprenör klarar i praktiken inte att skala upp verksamheten. Dessutom går förr eller senare alla bolag igenom utmaningar och ett starkt team är ofta avgörande för att ta sig igenom dem. De bästa teamen har gedigna insikter i den marknaden de adresserar, delar bolagets vision och värderingar, och teammedlemmarna kompletterar varandra.

2. Hög unikitet
De företag som Almi invest investerar i har alltid hittat ett unikt sätt att tillfredsställa ett behov på marknaden. Det behöver inte handla om teknisk innovation, det kan lika gärna vara en unik affärsmodell. Kända exempel på detta är Airbnb och Uber som byggt sina framgångar på innovativa affärsmodeller, inte ny teknik.

3. Långsiktiga konkurrensfördelar
För att ett investmentbolag skall blir riktigt intresserat, krävs också att den unika idén är möjlig att försvara över tid. Om en konkurrent med större ekonomiska muskler lätt skulle kunna ta över marknaden, är risken stor att investeraren drar öronen åt sig.

Tre varningsflaggor

1. För stort produktfokus
Även om en unik produkt är viktig, så är det bolaget som Almi invest investerar i. Det vanligaste misstaget är att entreprenörerna fokuserar för mycket om produkten, menar Natasha. Vi vill ofta veta mer om exempelvis nytta för kunden, affärsmodellen, hur de tänkt att bygga bolaget, hur man skall nå marknaden och inte minst – om teamet.


2. Svag ägarstruktur
Precis som teamet som skall sköta driften är central, krävs ett gott samarbete även på ägarsidan. Helst skall de finnas ett par större ägare med starkt engagemang i bolaget som kan stötta bolaget långsiktigt. En varningsflagg för Natasa är en plottrig ägarbild med för många små ägare där grundarna har blivit för utspädda redan innan de går till större investerare.

3. Oförmåga att ta till sig konstruktiv kritik
Om teamet inte är coachningsbart och öppet för och kan ta till sig nya insikter blir samarbetet sällan bra i längden. Det är viktigt att det finns en medvetenhet hos teamet såsom investerare om vad man är bra på och mindre bra på. Helst ska en investerare kunna bidra med både kapital och kompetens.

Almi invest har idag engagemang i flera företag från Örebro-regionen, Auddly (som nu har lämnat Örebro), Splitgrid, Boka Global, Novoplast och Binary Brains. Efter att ha träffat i stort sett samtliga företag som finns hos Inkubera idag, är Natasa förväntansfull.
– Jag har en otroligt positiv bild av Inkuberas verksamhet, säger Natasa. Det finns en gedigen lista av alumner, startups och företag i Prepare-fasen – ett bra flöde på alla tre. Det märks att bolagen som har gått igenom Inkubera har utvecklats över tid och ger tillbaka genom att hjälpa nyare bolag. Det är ett riktigt bra betyg. Dessutom finns det absolut företag hos Inkubera idag, som det i framtiden kan bli aktuellt att investera i.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 7 oktober

Isak vill ersätta engångskartonger med smarta boxar i ett cirkulärt system

Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Men när Isak Husovic, som nu driver Brightbox, sökte idéer för sitt eget företagande, var engångskartonger en av de första saker han ifrågasatte. – Under min gymnasietid fick jag lära mig att hållbarhet är nyckeln för framtidens företagande. Ganska tidigt i processen började jag tänka på kartonglådor. Skulle de kunna ersättas med ett retursystem? Hur skulle det i så fall vara uppbyggt?

torsdag 19 september

SKAPA-pris till programvara som underlättar redovisning av kryptovaluta samt till lampa som drivs av saltvatten

Årets länspristagare av SKAPA-priset är Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på företaget Monetax. De har utvecklat en programvara som gör det enkelt att redovisa affärer med kryptovaluta, något som annars är komplicerat. Länspriset av SKAPA-talang (till innovatörer under 30 år) gick till William Asefaw för hans saltvattendrivna lampa, Salt Lamp. Lampan kan ge ljus till människor i krissituationer och till människor som inte har tillgång till elnät. Båda vinnarna får 30 000 kr och representerar dessutom länet i riksfinalen som går av stapeln i november.

torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.