Natasa Pahlm är fondchef på Almi Invest – Sveriges mest aktiva investerare i startups. Jag träffar henne när hon är i Örebro för att hålla inledande möten med Inkuberas företag.
– Jag har mött flera spännande företag idag, säger hon. Men generellt sett genom åren har många av de bolag jag träffat inte förberett sig tillräckligt inför att de ska söka riskkapital.
Utöver sin roll som fondchef, har Natasa lång erfarenhet från ledande roller i industrin, har arbetat med internationalisering på Vinnova samt är partner i PÄAB, ett investmentbolag som investerar i innovativa bolag i tidiga skeden. Hon har alltså gedigen erfarenhet av att bedöma vad som krävs för att startups ska lyckas attrahera riskkapital. Vilka faktorer tycker hon då är viktigast och finns det några speciella varningsflaggor?
Tre måsten
1. Ett starkt team
Natasa menar att teamet är det enskilt viktigaste faktorn – men svårast att bedöma. För det handlar alltid om ett team för Almi invest, en ensam entreprenör klarar i praktiken inte att skala upp verksamheten. Dessutom går förr eller senare alla bolag igenom utmaningar och ett starkt team är ofta avgörande för att ta sig igenom dem. De bästa teamen har gedigna insikter i den marknaden de adresserar, delar bolagets vision och värderingar, och teammedlemmarna kompletterar varandra.
2. Hög unikitet
De företag som Almi invest investerar i har alltid hittat ett unikt sätt att tillfredsställa ett behov på marknaden. Det behöver inte handla om teknisk innovation, det kan lika gärna vara en unik affärsmodell. Kända exempel på detta är Airbnb och Uber som byggt sina framgångar på innovativa affärsmodeller, inte ny teknik.
3. Långsiktiga konkurrensfördelar
För att ett investmentbolag skall blir riktigt intresserat, krävs också att den unika idén är möjlig att försvara över tid. Om en konkurrent med större ekonomiska muskler lätt skulle kunna ta över marknaden, är risken stor att investeraren drar öronen åt sig.
Tre varningsflaggor
Även om en unik produkt är viktig, så är det bolaget som Almi invest investerar i. Det vanligaste misstaget är att entreprenörerna fokuserar för mycket om produkten, menar Natasha. Vi vill ofta veta mer om exempelvis nytta för kunden, affärsmodellen, hur de tänkt att bygga bolaget, hur man skall nå marknaden och inte minst – om teamet.
2. Svag ägarstruktur
Precis som teamet som skall sköta driften är central, krävs ett gott samarbete även på ägarsidan. Helst skall de finnas ett par större ägare med starkt engagemang i bolaget som kan stötta bolaget långsiktigt. En varningsflagg för Natasa är en plottrig ägarbild med för många små ägare där grundarna har blivit för utspädda redan innan de går till större investerare.
3. Oförmåga att ta till sig konstruktiv kritik
Om teamet inte är coachningsbart och öppet för och kan ta till sig nya insikter blir samarbetet sällan bra i längden. Det är viktigt att det finns en medvetenhet hos teamet såsom investerare om vad man är bra på och mindre bra på. Helst ska en investerare kunna bidra med både kapital och kompetens.
Almi invest har idag engagemang i flera företag från Örebro-regionen, Auddly (som nu har lämnat Örebro), Splitgrid, Boka Global, Novoplast och Binary Brains. Efter att ha träffat i stort sett samtliga företag som finns hos Inkubera idag, är Natasa förväntansfull.
– Jag har en otroligt positiv bild av Inkuberas verksamhet, säger Natasa. Det finns en gedigen lista av alumner, startups och företag i Prepare-fasen – ett bra flöde på alla tre. Det märks att bolagen som har gått igenom Inkubera har utvecklats över tid och ger tillbaka genom att hjälpa nyare bolag. Det är ett riktigt bra betyg. Dessutom finns det absolut företag hos Inkubera idag, som det i framtiden kan bli aktuellt att investera i.