Nyheter

Truckzter är redo för marknaden

Nu lanserar Truckzter sin digitala plattform som hjälper åkerier att fylla sina flak.

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin.
Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen.
– Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

Truckzter blev utsedd till årets digitala vision vid Örebrogalan 2019 och var under samma period ett Inkubera-företag. Efter ett gediget utvecklingsarbete av plattformen är den ny redo för lansering.
– Vi har redan en betalande kund och pågående dialoger med flera företag, bland annat ett stort företag inom dagligvaruhandeln, berättar Fredrik.

Truckzter riktar sig dels till fristående åkerier som inte är uppknutna av någon större speditör, dels till företag med transportbehov. En återkommande utmaning för åkerierna är att fylla lastbilsflaken. För åkeriernas kunder handlar förstås mycket om att få så billiga transporter som möjligt. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov. Men det är inte enda fördelen med Truckzter.
– En viktig funktion i Truckzter är möjligheten att spåra gods, säger Per. Som konsumenter är vi vana vid att veta var ett paket befinner sig och när det ska levereras. Denna funktionalitet kan inte de små åkerier erbjuda. Eller kunde inte, kanske jag skulle säga. Tack vare Truckzter är det nu möjligt.

Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar. I nästa steg gäller det att få en växande skara åkerier och företag att använda tjänsten, så att den berömda snöbollen kan komma i rullning. Sedan kan Truckzter växa steg för steg på nya marknader.
– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen, säger Per.

Idag domineras branschen av de stora transportföretagen och speditörerna. En utgångspunkt för Truckzters affärsidé är att utgå från små åkeriernas situation.
– Det finns 10 000 åkerier bara i Sverige, säger Fredrik. Vi brukar säga att vi vill vara åkeriernas bästa vän. Deras vardag präglas av tunga investeringar i fordon, låg lönsamhet och tuffa betalningsvillkor på 45 dagar. Vi vill hjälpa dem att fylla sina flak, underlätta deras kommunikation och få betalt betydligt snabbare.

Truckzters avtal med Inkubera gick för en tid sedan ut enligt plan. Per menar att samarbetet var viktigt för att komma till den position man är i idag.
– Vi fick tillgång till en handplockad affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Dessutom fick hjälp att hitta kapital, tillgång till lokaler, pitchträning och mycket annat. Det betydde jättemycket för oss.

Nu är det något av sanningens minut för Truckzter. I första steget handlar det om att visa att affärsidén håller. I nästa steg väntar fortsatt produktutveckling och att skala upp affären på en större marknad. För att lyckas krävs hårt arbete och sannolikt externt kapitaltillskott.
–Vi är nya på marknaden men siktar högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 7 oktober

Isak vill ersätta engångskartonger med smarta boxar i ett cirkulärt system

Engångskartong av wellpapp har ända sedan början av 1900-talet varit så dominerande som transportförpackningen att vi nästan tar den för självklar. Men när Isak Husovic, som nu driver Brightbox, sökte idéer för sitt eget företagande, var engångskartonger en av de första saker han ifrågasatte. – Under min gymnasietid fick jag lära mig att hållbarhet är nyckeln för framtidens företagande. Ganska tidigt i processen började jag tänka på kartonglådor. Skulle de kunna ersättas med ett retursystem? Hur skulle det i så fall vara uppbyggt?

torsdag 19 september

SKAPA-pris till programvara som underlättar redovisning av kryptovaluta samt till lampa som drivs av saltvatten

Årets länspristagare av SKAPA-priset är Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på företaget Monetax. De har utvecklat en programvara som gör det enkelt att redovisa affärer med kryptovaluta, något som annars är komplicerat. Länspriset av SKAPA-talang (till innovatörer under 30 år) gick till William Asefaw för hans saltvattendrivna lampa, Salt Lamp. Lampan kan ge ljus till människor i krissituationer och till människor som inte har tillgång till elnät. Båda vinnarna får 30 000 kr och representerar dessutom länet i riksfinalen som går av stapeln i november.

torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.