Nyheter

Truckzter är redo för marknaden

Nu lanserar Truckzter sin digitala plattform som hjälper åkerier att fylla sina flak.

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin.
Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen.
– Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

Truckzter blev utsedd till årets digitala vision vid Örebrogalan 2019 och var under samma period ett Inkubera-företag. Efter ett gediget utvecklingsarbete av plattformen är den ny redo för lansering.
– Vi har redan en betalande kund och pågående dialoger med flera företag, bland annat ett stort företag inom dagligvaruhandeln, berättar Fredrik.

Truckzter riktar sig dels till fristående åkerier som inte är uppknutna av någon större speditör, dels till företag med transportbehov. En återkommande utmaning för åkerierna är att fylla lastbilsflaken. För åkeriernas kunder handlar förstås mycket om att få så billiga transporter som möjligt. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov. Men det är inte enda fördelen med Truckzter.
– En viktig funktion i Truckzter är möjligheten att spåra gods, säger Per. Som konsumenter är vi vana vid att veta var ett paket befinner sig och när det ska levereras. Denna funktionalitet kan inte de små åkerier erbjuda. Eller kunde inte, kanske jag skulle säga. Tack vare Truckzter är det nu möjligt.

Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar. I nästa steg gäller det att få en växande skara åkerier och företag att använda tjänsten, så att den berömda snöbollen kan komma i rullning. Sedan kan Truckzter växa steg för steg på nya marknader.
– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen, säger Per.

Idag domineras branschen av de stora transportföretagen och speditörerna. En utgångspunkt för Truckzters affärsidé är att utgå från små åkeriernas situation.
– Det finns 10 000 åkerier bara i Sverige, säger Fredrik. Vi brukar säga att vi vill vara åkeriernas bästa vän. Deras vardag präglas av tunga investeringar i fordon, låg lönsamhet och tuffa betalningsvillkor på 45 dagar. Vi vill hjälpa dem att fylla sina flak, underlätta deras kommunikation och få betalt betydligt snabbare.

Truckzters avtal med Inkubera gick för en tid sedan ut enligt plan. Per menar att samarbetet var viktigt för att komma till den position man är i idag.
– Vi fick tillgång till en handplockad affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Dessutom fick hjälp att hitta kapital, tillgång till lokaler, pitchträning och mycket annat. Det betydde jättemycket för oss.

Nu är det något av sanningens minut för Truckzter. I första steget handlar det om att visa att affärsidén håller. I nästa steg väntar fortsatt produktutveckling och att skala upp affären på en större marknad. För att lyckas krävs hårt arbete och sannolikt externt kapitaltillskott.
–Vi är nya på marknaden men siktar högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 15 februari

Spännande möten för Inkubera-företagen på GoWest

En delegation på fyra Inkubera-företag och två affärscoacher reste förra veckan till Göteborg för att delta på GoWest. Via speed dating fick företagen möjlighet att pitcha sina idéer för ett stort antal ängelinvesterare och investmentbolag. – Vi är jättenöjda. Deltagandet på GoWest gav verkligen mersmak, säger Fredrik Regin, vd på Truckzter.

fredag 9 februari

Tävla i Startup Venture Cup

Nu går det att anmäla sig till Startup Venture Cup, Sveriges största tävling för Startups. Alla företag där omsättning samt externt ägarkapitel understiger 1 mkr är välkomna att ställa upp. Utöver prispengar får företagen som deltar chansen att knyta nya kontakter, professionell feedback och skapa uppmärksamhet. En vinst i Venture Cup brukar både uppmärksammas av media och av investerare.

fredag 9 februari

Inkubera-företagen får IA-hjälp att söka patent

Som en av de första inkubatorerna i Sverige ger Inkubera sina företag hjälp att söka patent med hjälp av Lightbringer, en ny AI-tjänst. – Verktyget ställer rätt frågor till företagen som genomgår en patentprocess och leder dem steg för steg. Med hjälp av AI får företagen också hjälp att besvara frågorna, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

måndag 5 februari

Deligate siktar mot börsen

Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.