Nyheter

Truckzter är redo för marknaden

Nu lanserar Truckzter sin digitala plattform som hjälper åkerier att fylla sina flak.

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin.
Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen.
– Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

Truckzter blev utsedd till årets digitala vision vid Örebrogalan 2019 och var under samma period ett Inkubera-företag. Efter ett gediget utvecklingsarbete av plattformen är den ny redo för lansering.
– Vi har redan en betalande kund och pågående dialoger med flera företag, bland annat ett stort företag inom dagligvaruhandeln, berättar Fredrik.

Truckzter riktar sig dels till fristående åkerier som inte är uppknutna av någon större speditör, dels till företag med transportbehov. En återkommande utmaning för åkerierna är att fylla lastbilsflaken. För åkeriernas kunder handlar förstås mycket om att få så billiga transporter som möjligt. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov. Men det är inte enda fördelen med Truckzter.
– En viktig funktion i Truckzter är möjligheten att spåra gods, säger Per. Som konsumenter är vi vana vid att veta var ett paket befinner sig och när det ska levereras. Denna funktionalitet kan inte de små åkerier erbjuda. Eller kunde inte, kanske jag skulle säga. Tack vare Truckzter är det nu möjligt.

Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar. I nästa steg gäller det att få en växande skara åkerier och företag att använda tjänsten, så att den berömda snöbollen kan komma i rullning. Sedan kan Truckzter växa steg för steg på nya marknader.
– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen, säger Per.

Idag domineras branschen av de stora transportföretagen och speditörerna. En utgångspunkt för Truckzters affärsidé är att utgå från små åkeriernas situation.
– Det finns 10 000 åkerier bara i Sverige, säger Fredrik. Vi brukar säga att vi vill vara åkeriernas bästa vän. Deras vardag präglas av tunga investeringar i fordon, låg lönsamhet och tuffa betalningsvillkor på 45 dagar. Vi vill hjälpa dem att fylla sina flak, underlätta deras kommunikation och få betalt betydligt snabbare.

Truckzters avtal med Inkubera gick för en tid sedan ut enligt plan. Per menar att samarbetet var viktigt för att komma till den position man är i idag.
– Vi fick tillgång till en handplockad affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Dessutom fick hjälp att hitta kapital, tillgång till lokaler, pitchträning och mycket annat. Det betydde jättemycket för oss.

Nu är det något av sanningens minut för Truckzter. I första steget handlar det om att visa att affärsidén håller. I nästa steg väntar fortsatt produktutveckling och att skala upp affären på en större marknad. För att lyckas krävs hårt arbete och sannolikt externt kapitaltillskott.
–Vi är nya på marknaden men siktar högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 31 mars

Vi söker en ny ansvarig för vårt Prepare–program

Vår nuvarande ansvarige för Prepare-programmet, Malin Storm, styr flyttlasset mot Göteborg och vi söker nu en ersättare. Som ansvarig för Prepare-programmet blir du en viktig kugge i Inkubera-teamet och du kommer att arbeta med människor som står i begrepp att starta – eller just har startat – ett nytt innovativt företag. I regel är du deras första kontakt med Inkubera och du kommer att fungera som ett tidigt bollplank för exempelvis idéutveckling och prospektering av affärsidéer.

torsdag 27 mars

Steamforce innovation minskar smittspridning av multiresistenta bakterier

Örebro-företaget Steamforce har en lösning som minskar risken för spridning av multiresistenta bakterier på sjukhus och vårdinrättningar. WHO klassar multiresistenta bakterier som ett av största globala hoten mot vår hälsa. Bara i Sverige drabbas årligen cirka 76 000 personer av vårdrelaterade infektioner. Forskningsstudier visar att handfat med tillhörande vattenlås är en av de viktigaste smittkällorna till vårdrelaterade infektioner och utbrott. Men genom att ersätta de befintliga handfaten med en egenutvecklad modell menar Steamforce – med stöd av kliniska studier – att man kan minska spridningen av de skadliga bakterierna.

måndag 24 mars

Nominera till SKAPA-priset – vi söker årets bästa idé

SKAPA-priset till Alfred Nobels minne är Sveriges ledande innovationstävling. Nu kan du nominera dig själv eller någon annan till SKAPA-priset eller SKAPA talang och får chansen att bli länsvinnare och representera Örebro län i den stora riksfinalen. Vi behöver din nominering senast 30 maj.

måndag 17 mars

Förändring i Inkuberas ledning, information från Inkuberas styrelse

Styrelsen för Inkubera har beslutat att genomföra en förändring i verksamhetens ledning i samband med att bolaget nu går in i en ny utvecklingsfas med nya behov. Efter fyra år slutar Fredrik Stenman som vd på Inkubera. Bakgrunden till förändringen är ett nytt innovationslandskap som kräver en strategisk omställning med fokus på att utveckla nya profilområden för att skapa internationell attraktionskraft samt att stärka samarbeten inom innovationsstödsystemet.