Nyheter

Truckzter är redo för marknaden

Nu lanserar Truckzter sin digitala plattform som hjälper åkerier att fylla sina flak.

– Vår mission är mer miljövänliga lastbilstransporter och fulla flak. Nu lanserar vi Truckzter och siktar högt, säger vd Fredrik Regin.
Fredrik har 20 års branscherfarenhet av spedition. Tillsammans med delägaren och entreprenören Per Arenö arbetar han sedan i mars 100 % med att lansera produkten och förverkliga visionen.
– Var femte lastbil du möte vägarna går tom, berättar Per. Via vår digitala plattform kan vi matcha ihop frakten med lediga platser på lastbilsflaken. Varje gång det sker minskar miljöpåverkan samtidigt som lönsamheten ökar i en tuff bransch.

Truckzter blev utsedd till årets digitala vision vid Örebrogalan 2019 och var under samma period ett Inkubera-företag. Efter ett gediget utvecklingsarbete av plattformen är den ny redo för lansering.
– Vi har redan en betalande kund och pågående dialoger med flera företag, bland annat ett stort företag inom dagligvaruhandeln, berättar Fredrik.

Truckzter riktar sig dels till fristående åkerier som inte är uppknutna av någon större speditör, dels till företag med transportbehov. En återkommande utmaning för åkerierna är att fylla lastbilsflaken. För åkeriernas kunder handlar förstås mycket om att få så billiga transporter som möjligt. Via Truckzter matchas åkeriernas och kundernas behov. Men det är inte enda fördelen med Truckzter.
– En viktig funktion i Truckzter är möjligheten att spåra gods, säger Per. Som konsumenter är vi vana vid att veta var ett paket befinner sig och när det ska levereras. Denna funktionalitet kan inte de små åkerier erbjuda. Eller kunde inte, kanske jag skulle säga. Tack vare Truckzter är det nu möjligt.

Företaget riktar sig till att börja med till åkerier och företag i Mellansverige. Första steget är att få en bekräftelse från marknaden att tjänsten fungerar. I nästa steg gäller det att få en växande skara åkerier och företag att använda tjänsten, så att den berömda snöbollen kan komma i rullning. Sedan kan Truckzter växa steg för steg på nya marknader.
– Genom att föra samman företag och åkerier och skapa en gemensam marknadsplats på vår plattform, hoppar vi över ett steg och ändrar branschlogiken. Lyckas vi blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen, säger Per.

Idag domineras branschen av de stora transportföretagen och speditörerna. En utgångspunkt för Truckzters affärsidé är att utgå från små åkeriernas situation.
– Det finns 10 000 åkerier bara i Sverige, säger Fredrik. Vi brukar säga att vi vill vara åkeriernas bästa vän. Deras vardag präglas av tunga investeringar i fordon, låg lönsamhet och tuffa betalningsvillkor på 45 dagar. Vi vill hjälpa dem att fylla sina flak, underlätta deras kommunikation och få betalt betydligt snabbare.

Truckzters avtal med Inkubera gick för en tid sedan ut enligt plan. Per menar att samarbetet var viktigt för att komma till den position man är i idag.
– Vi fick tillgång till en handplockad affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Dessutom fick hjälp att hitta kapital, tillgång till lokaler, pitchträning och mycket annat. Det betydde jättemycket för oss.

Nu är det något av sanningens minut för Truckzter. I första steget handlar det om att visa att affärsidén håller. I nästa steg väntar fortsatt produktutveckling och att skala upp affären på en större marknad. För att lyckas krävs hårt arbete och sannolikt externt kapitaltillskott.
–Vi är nya på marknaden men siktar högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."