Nyheter

Waybill kopplar ihop frakten med fraktarna

Var femte lastbilar du möter på vägarna tom. Samtidigt blir gods ibland stående på grund av bristen på chaufförer. Waybill kan bidra till att ekvationen ska gå ihop bättre. Deras nya marknadsplats – där åkerier och gods kan matchas – har potential att fungera som smörjmedel för hela branschen.
– Vår vision är att åkerier i framtiden i princip bara ska åka med fulla bilar. Alla skulle bli vinnare – de som vill skicka godset, de som fraktar det och dessutom miljön, säger Fredrik Regin.

Fredrik Regin är en grundarna till nystartade Waybill. Han är också både vd och transportledare på Transportservice i Örebro. Som transportledare ställs han inför ett återkommande problem. Gods ska flyttas från punkt A till punkt B, men det finns ingen som kan frakta godset. Samtidigt vet Fredrik att det sannolikt finns en eller flera åkare som ska färdas den aktuella sträckan och har extra utrymme. Det gäller bara att hitta chauffören.

– Idag består jobbet som transportledare till stor del av en massa ringande och mailande, berättar Stefan. Lång erfarenhet och stort kontaktnät hjälper, men ingen transportledare kan förstås ha full koll på landets 10 000 åkerier. Här någonstans föddes idén till Waybill.

Stefan träffade sin partner Per Arenö genom ett ALMI-projekt. De började tillsammans skissa på en lösning med av en digital marknadsplats där transportledare och fristående åkerier skulle kunna mötas. För att underlätta kommunikationen med åkerier och dessutom förenkla deras godshantering, kunde alltihop samlas i en användarvänlig app. Idén utmynnade så småningom i det gemensamma bolaget Waybill.
– Vi riktar oss till fristående åkerier som inte är uppknutna av något större transportföretag. Vår app kommer att förenkla åkeriernas rapportering av exempelvis lastning och lossning. Den kommer även att hjälpa dem att i förväg hitta frakt som passar deras planerade rutter. Chaufförer kommer också att kunna få push-notiser om de råkar befinna sig i närheten av gods som ska till en annan destination.

Den första versionen av Waybill möter marknaden inom ett par veckor. Genom att låta några åkerier och transportledare testa den, vill företaget få återkoppling. Kunskapen ska sedan lägga grunden för en mer avancerad version för lansering på bred front.

– Vi är nya på marknaden men siktar ändå högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa. Eftersom vi både underlättar vardagen för transportledare och åkerier, skulle vi faktiskt kunna förändra branschlogiken. I så fall blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen.

Sedan ett par veckor är Waybill ett Inkubera-företag.
– Inkubera har blivit ett verkligt tillskott för oss, inte minst tack vare att vi har fått en affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Överhuvudtaget känner vi att Inkubera är ett stort stöd för vår fortsatta utveckling, säger Fredrik.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.