Nyheter

Waybill kopplar ihop frakten med fraktarna

Var femte lastbilar du möter på vägarna tom. Samtidigt blir gods ibland stående på grund av bristen på chaufförer. Waybill kan bidra till att ekvationen ska gå ihop bättre. Deras nya marknadsplats – där åkerier och gods kan matchas – har potential att fungera som smörjmedel för hela branschen.
– Vår vision är att åkerier i framtiden i princip bara ska åka med fulla bilar. Alla skulle bli vinnare – de som vill skicka godset, de som fraktar det och dessutom miljön, säger Fredrik Regin.

Fredrik Regin är en grundarna till nystartade Waybill. Han är också både vd och transportledare på Transportservice i Örebro. Som transportledare ställs han inför ett återkommande problem. Gods ska flyttas från punkt A till punkt B, men det finns ingen som kan frakta godset. Samtidigt vet Fredrik att det sannolikt finns en eller flera åkare som ska färdas den aktuella sträckan och har extra utrymme. Det gäller bara att hitta chauffören.

– Idag består jobbet som transportledare till stor del av en massa ringande och mailande, berättar Stefan. Lång erfarenhet och stort kontaktnät hjälper, men ingen transportledare kan förstås ha full koll på landets 10 000 åkerier. Här någonstans föddes idén till Waybill.

Stefan träffade sin partner Per Arenö genom ett ALMI-projekt. De började tillsammans skissa på en lösning med av en digital marknadsplats där transportledare och fristående åkerier skulle kunna mötas. För att underlätta kommunikationen med åkerier och dessutom förenkla deras godshantering, kunde alltihop samlas i en användarvänlig app. Idén utmynnade så småningom i det gemensamma bolaget Waybill.
– Vi riktar oss till fristående åkerier som inte är uppknutna av något större transportföretag. Vår app kommer att förenkla åkeriernas rapportering av exempelvis lastning och lossning. Den kommer även att hjälpa dem att i förväg hitta frakt som passar deras planerade rutter. Chaufförer kommer också att kunna få push-notiser om de råkar befinna sig i närheten av gods som ska till en annan destination.

Den första versionen av Waybill möter marknaden inom ett par veckor. Genom att låta några åkerier och transportledare testa den, vill företaget få återkoppling. Kunskapen ska sedan lägga grunden för en mer avancerad version för lansering på bred front.

– Vi är nya på marknaden men siktar ändå högt, säger Fredrik.  Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa. Eftersom vi både underlättar vardagen för transportledare och åkerier, skulle vi faktiskt kunna förändra branschlogiken. I så fall blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen.

Sedan ett par veckor är Waybill ett Inkubera-företag.
– Inkubera har blivit ett verkligt tillskott för oss, inte minst tack vare att vi har fått en affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Överhuvudtaget känner vi att Inkubera är ett stort stöd för vår fortsatta utveckling, säger Fredrik.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 19 juni

Uppskattat meetup kring blockchain, krypto och rekrytering

Fredagen 14 juni höll Inkubera ett meetup på Creative House. Ett 20-tal personer från Inkubera-företag och övrigt nätverket slöt upp. Johannes Norrbacka från Monetax höll en uppskattad föreläsning om blockchain och kryptovaluta och Raman Ramalingam delade med sig av sinden datadrivna metod för rekrytering till startups som gjort att han har stora delar av världen som arbetsfält. – Det är kul att se hur Inkubera-företagen nätverkar och utbyter erfarenheter, säger Inkuberas vd, Fredrik Stenman. Det här är ett av sätten vi arbetar för att bygga en community.

onsdag 29 maj

Ny period för Vinnovas innovationscheckar

Nu öppnar en period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag.  Nu finns chansen att ta del av nya innovationscheckar på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Små- och medelstora företag kan ta del av checkarna som kan användas inom tre områden – affärsutveckling, Infrastruktur (ex labb och demoanläggningar) samt Immateriella tillgångar. Sista dag för en intresseanmälan är 5 juni.

tisdag 28 maj

Kostnadsfria exportmöjligheter för företag som vill växa

Driver du ett innovativt företag som vill skala upp med hjälp med hjälp av export. Nu finns tre EU-projekt som erbjuder kostnadsfri hjälp att komma ut på exportmarknader. Projekten leds av Norrköping Science Park men även företag i Örebro län är välkomna att söka.

torsdag 16 maj

Skolado motverkar mobbning och psykisk ohälsa på fler än 50 skolor

Med "världens roligaste" digitala enkäter får skolbarn på drygt 50 svenska skolor berätta hur de trivs på skolan. Lärare och skolledning får snabbt sammanställningar av hur eleverna trivs och kan sätta in åtgärder om det behövs. Grundaren Ismael Hamoudi, som själv hade många kompisar som mådde dåligt under skoltiden, menar att Skolado gör stor skillnad för eleverna på de skolor där verktyget finns. "Att svara på Skolados frågor tar fem minuter och eleverna tycker att det är kul. Det gör att skolorna kan göra undersökningen ofta. Ett barn som inte mår bra måste få hjälp snabbt."