Var femte lastbilar du möter på vägarna tom. Samtidigt blir gods ibland stående på grund av bristen på chaufförer. Waybill kan bidra till att ekvationen ska gå ihop bättre. Deras nya marknadsplats – där åkerier och gods kan matchas – har potential att fungera som smörjmedel för hela branschen.
– Vår vision är att åkerier i framtiden i princip bara ska åka med fulla bilar. Alla skulle bli vinnare – de som vill skicka godset, de som fraktar det och dessutom miljön, säger Fredrik Regin.
Fredrik Regin är en grundarna till nystartade Waybill. Han är också både vd och transportledare på Transportservice i Örebro. Som transportledare ställs han inför ett återkommande problem. Gods ska flyttas från punkt A till punkt B, men det finns ingen som kan frakta godset. Samtidigt vet Fredrik att det sannolikt finns en eller flera åkare som ska färdas den aktuella sträckan och har extra utrymme. Det gäller bara att hitta chauffören.
– Idag består jobbet som transportledare till stor del av en massa ringande och mailande, berättar Stefan. Lång erfarenhet och stort kontaktnät hjälper, men ingen transportledare kan förstås ha full koll på landets 10 000 åkerier. Här någonstans föddes idén till Waybill.
Stefan träffade sin partner Per Arenö genom ett ALMI-projekt. De började tillsammans skissa på en lösning med av en digital marknadsplats där transportledare och fristående åkerier skulle kunna mötas. För att underlätta kommunikationen med åkerier och dessutom förenkla deras godshantering, kunde alltihop samlas i en användarvänlig app. Idén utmynnade så småningom i det gemensamma bolaget Waybill.
– Vi riktar oss till fristående åkerier som inte är uppknutna av något större transportföretag. Vår app kommer att förenkla åkeriernas rapportering av exempelvis lastning och lossning. Den kommer även att hjälpa dem att i förväg hitta frakt som passar deras planerade rutter. Chaufförer kommer också att kunna få push-notiser om de råkar befinna sig i närheten av gods som ska till en annan destination.
Den första versionen av Waybill möter marknaden inom ett par veckor. Genom att låta några åkerier och transportledare testa den, vill företaget få återkoppling. Kunskapen ska sedan lägga grunden för en mer avancerad version för lansering på bred front.
– Vi är nya på marknaden men siktar ändå högt, säger Fredrik. Blir detta så bra som vi tror och hoppas har vi en lösning som har potential att nå hela Europa. Eftersom vi både underlättar vardagen för transportledare och åkerier, skulle vi faktiskt kunna förändra branschlogiken. I så fall blir vi en motsvarighet till Über, fast inom transportnäringen.
Sedan ett par veckor är Waybill ett Inkubera-företag.
– Inkubera har blivit ett verkligt tillskott för oss, inte minst tack vare att vi har fått en affärcoach, Magnus Swahn, med riktigt bred och djup branschkunskap. Överhuvudtaget känner vi att Inkubera är ett stort stöd för vår fortsatta utveckling, säger Fredrik.