Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling.
– Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.
Inkuberas årliga undersökning är av typen NPS (Net Promoter Score) som är en väletablerad och tuff metod att mäta kundnöjdhet i form av andelen ambassadörer bland kunderna. Endast 9: or och 10: or på en 10-gradig skala ger pluspoäng i mätningen. NPS-värdet kan hamna någonstans mellan -100 och +100. Inkuberas värde blev i den senaste mätningen 83.
– Vi har en verksamhet som till sin natur är generös mot de företag vi jobbar med, så vår förväntan är att kunderna ska vara nöjda, säger Fredrik. Men att 18 av företagen svarar att det i princip inte kan bli bättre, är ändå ett tecken på att vi möter de behov företagen har på ett bra sätt.
Inkubera har valt att arbeta med inhyrda affärscoacher i stället för anställda. Fredrik Stenman medar är att detta kan vara en delförklaring till de höga betygen.
– Att kunna handplocka affärscoacher efter varje företags unika situation, tror jag är viktigt för vilken stöttning vi kan ge till företag. Affärcoacherna är de som företagen till vardags har mest kontakt med. Så i mångt och mycket är siffrorna ett bevis på att företagen sätter ett stort värde på kontakten de har med den affärscoach som vi har handplockat.
För andra året i rad ställde fick företagen svara på frågan i vilken utsträckningen Inkubera bidragit till företagens utveckling. 13 av 18 företag menade att Inkubera har bidragit i hög grad.
– På sätt och vis är detta en fråga om vårt existensberättigande, säger Fredrik. Vår ambition är att företagen vi arbetar med skall växa snabbare och säkrare tack vare stöttningen de får av oss. Undersökningen visar att vi lyckats bra med detta under det senaste året.