
En av Amphi-techs robotar som används för att inspektera vattencisterner.
I lilla Åsbro i södra Närke ligger Amphi-tech, ett braschledande företag som hjälper svenska kommuner att besiktiga och rengöra sina dricksvattenreservoarer. Tack vare sin innovativa teknik som bland annat innefattar inspektions- och städrobotar, har man kunnat etablera sig även i Norge, Finland och Estland.
– Den typ av robotar som vi använder fanns tidigare bara inom försvaret och för att inspektera oljeplattformar. Ingen hade tidigare tänkt på att man kunde sänka ner dem i vattenreservoarer, säger bolagets vd, Martin Pehrson.
En reservoar kan innehålla upp till 100 000 m3 vatten och det är förstås att föredra om man slipper tömma reservoaren när den ska besiktigas – en både tidsödande och dyr operation.
– Självklart blir det en enorm besparing om man slipper tömma en reservoar. Att skicka ner en robot för inspektion och rengöring är betydligt smidigare. Annars kan i värsta fall hela städer bli utan vatten i ett par veckor.
Företaget har också utvecklat filter till vattencisterner. Även här är man marknadsledande i Sverige med en marknadsandel på cirka 70 %. För en tid sedan fick man en ovanlig exportförfrågan. En liten kommun i Nya Zeeland hörde av sig och ville köpa Amphi-techs filter. Filtren är nämligen utrustade med en säkerhetsanordning i form av ett membran som går sönder om det skulle bildas undertryck i cisternen. Om cisternen snabbt skulle tömmas på vatten – exempelvis på grund av en läcka eller vid en brand som kräver mycket vatten – kan hela taket i värsta fall rasa samman om filtren är igensatta. Det känsliga membranet förhindrar denna typ av olyckor.
– Det är såklart kul att få en kund så långt bort på en marknad som vi inte bearbetar. Det visar att det finns betydligt större potential för våra filter, säger Martin.
Amphitech kom med i Swedish Scaleups under våren. Bakgrunden är att de har identifierat ett nytt behov på marknaden. För att kunna utveckla en produkt som tar hand om behovet, behövde de kvalificerad experthjälp med utvecklingen, vilket också gick att lösa.
– Tack vare Inkubera har vi fått ta del en innovationscheck samt stöd från projektet Swedish Scaleups. Detta gör att vi har fått finansiering för både en förstudie – som snart är avslutad – och tester för att säkerställa att vår nya produkt fungerar.
Av konkurrensskäl kan Martin inte avslöja någonting om den nya produkten, mer än att det har stor potential.
– Egentligen är det en produkt som borde finnas i hela världen. Jag tror inte att vi når riktigt så långt, men jag har ändå stora förhoppningar. Går allt bra kan vi presentera den nya produkten på en stor mässa i höst. Det hela har gått väldigt kort tid. Vi är väldigt nöjda med den snabba hjälp vi har fått från Inkubera och Swedish Scaleups.