De flesta större företag och organisationer genomför löpande medarbetarundersökningar. Frågan är bara vad som händer sedan. I värsta fall läses de med intresse, men blir sedan liggande utan åtgärder. B-Engaged kan med hjälp av en vetenskapligt verifierad frågemodell och kvalificerad AI-teknologi ringa in de områden som är i störst behov av förbättringar. Från resultatet och de identifierade förbättringsområdena presenterar sedan den artificiella intelligensen konkreta förslag på hur cheferna kan förbättra sitt ledarskap för att öka engagemanget
B-Engaged har sitt ursprung i undersökningsföretaget Axánd Konsult som sedan 2004 drivs av Maria Nettersand. Maria handplockas 2016 av IBM Smarter Worforce Institute, som vill etablera sin verksamhet för AI-driven engagemangsutveckling i Norden. Där träffar hon Viktoria Lindqvist som också valts ut till samma projekt. IBM skrinlägger så småningom sina planer, men Maria och Viktoria finner varann och får idén att skapa en egen AI-driven tjänst för medarbetarundersökningar. De anlitar en AI-utvecklare för att bygga en egen plattform och startar B-Engaged i slutet av 2018.
När man träffar Maria och Viktoria lyser engagemanget igenom.
– I grunden är det två saker som driver oss, berättar Viktoria. Dels brinner vi för att skapa fler engagerade människor som trivs på jobbet. Men vi vill förstås också förverkliga vår vision för företaget. Vi känner att vi kommit något riktigt bra på spåret och vill så hur långt vi kan nå.
Viktoria är entreprenör och har bland annat startat och drivit telemarketingföretaget VM-media i många år. Hon är en person med stark drivkraft som tycker om när saker och ting rör sig framåt i rask takt.
– Maria och jag kompletterar varandra perfekt. Maria har även hon ett starkt driv, men har också lång erfarenhet av att driva företag inom undersökningsbranschen.
Basen för B-Engaged modell är 28 frågor som utgör den inledande skanningen av organisationen.
– Vi tror inte på omfattande enkäter som gör att medarbetarna tröttnat långt innan enkäten är klar, berättar Maria. Vi jobbar med färre men grundligt utarbetade frågor tillsammans bildar en validerad modell med fokus på engagemang.
Modellen har visat sig ge en mycket hög intern konsistens, vilket något förenklat betyder att frågorna svarar på just det man vill ta reda på.
– Vår modell har testats på flera olika sätt med mycket gott resultat, bland annat av Lunds universitet, säger Maria. När vår skanning klar, kan sedan våra algoritmer med AI-funktioner beräkna vilka områden som organisationen främst bör fokusera på.
B-Engaged riktar sig främst till HR-chefer på företag och organisationer på över 50 anställda inom privat och offentlig sektor. Intresset från marknaden har varit stort och på några få månader har man inlett samarbete med flera namnkunniga organisationer, de två största med drygt 1 000 anställda.
Sedan i mars är B-Engaged ett Inkubera-företag.
– Utöver att samarbetet ger oss en kvalitetsstämpel i kontakten med nya kunder, hjälper Inkubera oss att både växa snabbare och att vidga vårt fokus. Inkubera har exempelvis öppnat vägen in till Örebro universitet som vi nu inleder ett samarbete med. Vi har också fått hjälp att spetsa till vårt budskap, vilket redan har gett effekt i vår prospektbearbetning. Via programmet Swedish Scalups, som Inkubera driver, får vi också möjlighet att öka takten i vår digitala marknadsföring. Vi har också fått hjälp med avtalsjuridik och varumärkesregistrering – det har hänt mycket på drygt två månader, säger Viktoria.