FoodTech 2019 gick av stapeln i Konserthuset i Örebro 18 mars. Evenemanget är ett samarbete mellan Alfred Nobel Science Park och Di Digital och syftar till att vara en mötesplats där innovativa satsningar inom livsmedelsområdet lyfts fram. Till eventet var sju av Sveriges hetaste bolag inom FoodTech inbjudna för att pitcha sina affärsidéer.
En utsedd jury utsåg vinnaren tillsammans med publiken. Inkubera-bolaget BeeScanning vann första pris, en plats i Di Startup Tour och en resa till Hongkong.
– Givetvis var det jättekul att vinna första pris, säger företagets grundare Björn Lagerman. Men det allra viktigaste var ändå chansen att berätta om vår affärsidé och hur vi vill rädda världens bin. Det är en vinst i sig. Eventet var också en chans för oss att knyta nya kontakter.
Förra årets vinnare var för övrigt ett annat Inkubera-bolag, Deligate, som har utvecklat ett system för att minska matsvinnet i livsmedelsbutikerna.