Nyheter

Deligate lanserar matkasse med korta datum

Mattias Chahin, Deligate.

Mattias Chahin startades Deligate 2016 tillsammans Adam Vikström och Lukas Wallströmer. Idén att lösa problemet med matsvinn fick de när de jobbade med att packa upp varor i en Ica Maxi-butik. Idag hjälper de cirka 500 butiker med just detta via ett digitalt system som talar om när varor närmar sig sitt bäst-före-datum. Nu vill företaget ta nästa steg.
– När butikerna har koll på sina utgående varor är ju nästa steg att sälja dem, berättar Mattias. Med hjälp av matkassen Krubb hjälper vi butikerna att få fart på varorna utan att det stör deras ordinarie försäljning. Samtidigt kan de locka nya kundgrupper.

Butiken får hjälp att sätta samman kassen med hjälp av en receptgenerator som automatiskt tar fram recept med utgångspunkt från vilka varor som snart går ut.
– Vi vill ta att större grepp om matsvinnet och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för butikerna. Receptgeneratorn är något vi jobbat med i flera år och det är roligt att se hur det faktiskt fungerar, säger Mattias.

Krubb testkörs just nu på de två ICA Maxi-butikerna i Örebro. Responsen har varit mycket positiv.
– På en knapp vecka har vi fått 700 användare och sålt 60 kassar.  Jag tror att det stora intresset både beror på att kunderna får väldigt prisvärd mat samtidigt som de kan göra en insats för att minska matsvinnet. Nästa steg är förstås lansering på alla våra butiker i Sverige, Danmark och så småningom även i Finland och Tyskland.

Deligate blev antaget till Inkubera när bolaget var helt nystartat 2016. Därefter har man löpande deltagit i Inkuberas inkubations- och tillväxtprogram. Nu går man gått med i tillväxtprogrammet Swedish Scaleups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige.
– Inkubera har varit avgörande för oss ända sedan starten, säger Adam Vikström, vd på Deligate. Inte minst är jag glad över att Inkuberas hjälp och kompetens funnits tillhands genom Deligates olika utvecklingsfaser. Först när vi var helt nystartade för fyra år sedan, sedan när vi gjorde vår första exportsatsning och nu när vill skala upp och växa snabbt. Vi gick med i Swedish Scalups eftersom det stöttar vår plan att på kort tid gå från 500 till 5 000 kunder.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.