Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.
Med hjälp av Deligates digitala tjänst kan butikerna hålla koll på vilka varor som närmar sig bäst-före-datum och behöver säljas ut. Grundarna vet av egen erfarenhet hur svårt det annars är att ha kontroll över utgångsdatumet på tusentals produkter som ligger ibland annat kyldiskarna.
– Idag har över 500 butiker valt vår digitala tjänst. Till stor del handlar vår lösning om prisoptimering – att hjälpa butiker att prissänka sin mat vid rätt tillfälle och med rätt rabatt, för att säkerställa att de får maximal intäkt utan att behöva kasta något. säger vd Adam Vikström. Vår lösning är alltså hållbar såväl ekologiskt som ekonomiskt.
Företagets senaste satsning är de röda färskvarukylarna ”Ät Snart”, som idag finns i ett 40-tal butiker. De specialbyggda kylarna exponerar varor med utgående datum på ett mer attraktivt sätt.
– Traditionellt behandlar inte butikerna varor med utgående datum särskilt väl, säger Adam. Ofta ligger de lite huller om buller på en undanskymd plats i butiken. Vår kyl höjer statusen på varor med kort datum – vi lyfter fram varorna i stället för att gömma undan dem. Våra kylar sparade 180 ton mat 2023. 92 % av alla varor som exponerades där gick åt.
Deligate omsätter idag 7,5 miljoner kronor. Adam och Mattias äger halva bolaget. Örebro-baserade Svanberg & Co Invest samt Swedia Capital som drivs av IT-miljardären Staffan Persson äger resterande del. Totalt har bolaget tagit in 12 mkr i externt kapital.
Deligate har nu börjat snegla mot börsen.
– Vi har absolut ambitionen att ta oss till börsen, säger Adam. Vi har flera personer på ägarsidan som har vana att bygga och leda börsbolag. Vi har spännande projekt rullande med några av Europas största livsmedelskedjor som vi hoppas mycket. Nu vill vi bygga Deligate så att vi har möjlighet att expandera snabbt på en internationell marknad.