Nyheter

Doctech – världsbäst på att tolka fakturor

Doctech läser in tiotusentals fakturor åt sina kunder varje månad och tolkar innehållet automatiskt – vem är avsändare och mottagare, vilket är beloppet att betala, momsen och OCR-numret, när ska fakturan vara betald etc. Till sin hjälp har de en egenutvecklad programvara – ett system som kan tolka fler uppgifter än något annan fakturatolk på marknaden. Målet är att upptäcka alla eventuella fel som orsakats av den mänskliga faktorn och att all fakturahanteringen ska kunna ske helt per automatik.
– Det ligger väl lite i min personlighet att jag vill ha kontroll över att så mycket som möjligt blir rätt, säger John Hägglöf, grundare av Doctech.

På Doctech jobbar sex personer med att sköta fakturahanteringen åt kunderna. Oftast handlarna det om leverantörsfakturor som skall läsas in, tolkas och skickas till kunderna för attest. För vissa kunder sköter Doctech även utgående fakturor som ibland skall skrivas ut och kuverteras. Det som gör företaget mest unikt är dock den fakturatolk som John har utvecklat.
– De konkurrerande system som jag stött på kan tolka 7–12 begrepp på en faktura – vårt system hela 30, berättar John. Eftersom vår fakturatolk faktiskt kan förstå allt av värde på en faktura, kan systemet stämma av uppgifterna mot varandra och kontrollera att allt är korrekt. Dessutom kan vi spara tid åt kunderna. Eftersom vårt system även kan tolka referens begrepp som projekt-, konto- och avd.-nummer, exempelvis för kunder inom byggbranschen, går attesteringen smidigare.

Kunderna finns både i Sverige och utomlands. Ofta handlar det om redovisionsbyråer som utför ekonomitjänster åt både små och stora kunder. I framtiden kanske Doctech också hittar kunder bland sina branschkollegor.
– Vår fakturatolk är väldigt träffsäker. Det stora flertalet fakturor läses in och tolkas helt utan mänsklig inbladning, vilket gör hanteringen effektiv och inte så personalintensiv. Det öppnar för möjligheten att sälja själva fakturatolken till andra företag som har en verksamhet som liknar vår, helst till företag utomlands som vi inte konkurrerar med idag.

Doctech har sedan ett par månader deltagit i Swedish Scalups, ett program för tillväxt som Inkubera driver tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. John är positiv till det utbyte han har fått.
– Jag lär mig mycket som är viktigt att kunna som företagare, t ex hur man får till ett professionellt styrelsearbete och hur man attraherar nytt kapital, säger John.

Kunskapen är relevant eftersom den ligger i linje med hans vision för företaget.
– Mitt mål är att ta in externt kapital, växa till en omsättning på 25 mkr och ha kunder i fem länder.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 10 februari

Verifieringsmedlen gör det möjligt för Inkubera-företagen att testa sin affärsidé mot marknaden

En del av Inkuberas erbjudande till sina bolag är möjligheten att få ta del av så kallade verifieringsmedel. Det är en finansiering som härstammar från Vinnova och som gör det möjligt att testa företagens affärsidéer mot marknaden. Under de tre senaste åren har verifieringsmedlen finansierat insatser på 550 000 kronor årligen.

måndag 10 februari

Sobrius tecknar avtal med Vattenfall: ”Ett genombrott för oss.”

Sobrius hjälper människor med alkoholproblem via en digital plattform som arbetsgivare kan erbjuda sina medarbetare. Nu har Sobrius fått ett genombrott på marknaden. I konkurrens med stora jättar inom företagshälsovården, har företaget tecknat ett flerårigt avtal med Vattenfall – den första, viktiga nyckelkunden. – Det här är ett verkligt genombrott för oss, säger han. Det hade aldrig hänt utan den stöttning som vi har fått av Inkubera. Aldrig!

fredag 31 januari

Nu kan du på nytt söka innovationscheckar

Nu öppnar en ny period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag. Fram till 28 februari finns chansen att ta del av nya innovationscheckar för affärsutveckling och IP på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Principen först till kvarn gäller.

måndag 27 januari

Inkubera-företag söker lyckan på GoWest

GoWest beskriver sig själva som Nordens största mötesplats för startups, scaleups och investerare i tidigare faser. I år reser en Inkubera-delegation bestående av 17 personer inklusive företagen Fibes, Monetax, Milmed, Truckzter, Tendoer och Droneab samt ett par affärscoacher till mässan. Företagen kommer att delta både på seminarier och speed-dating med investerare.