Nyheter

Doctech – världsbäst på att tolka fakturor

Doctech läser in tiotusentals fakturor åt sina kunder varje månad och tolkar innehållet automatiskt – vem är avsändare och mottagare, vilket är beloppet att betala, momsen och OCR-numret, när ska fakturan vara betald etc. Till sin hjälp har de en egenutvecklad programvara – ett system som kan tolka fler uppgifter än något annan fakturatolk på marknaden. Målet är att upptäcka alla eventuella fel som orsakats av den mänskliga faktorn och att all fakturahanteringen ska kunna ske helt per automatik.
– Det ligger väl lite i min personlighet att jag vill ha kontroll över att så mycket som möjligt blir rätt, säger John Hägglöf, grundare av Doctech.

På Doctech jobbar sex personer med att sköta fakturahanteringen åt kunderna. Oftast handlarna det om leverantörsfakturor som skall läsas in, tolkas och skickas till kunderna för attest. För vissa kunder sköter Doctech även utgående fakturor som ibland skall skrivas ut och kuverteras. Det som gör företaget mest unikt är dock den fakturatolk som John har utvecklat.
– De konkurrerande system som jag stött på kan tolka 7–12 begrepp på en faktura – vårt system hela 30, berättar John. Eftersom vår fakturatolk faktiskt kan förstå allt av värde på en faktura, kan systemet stämma av uppgifterna mot varandra och kontrollera att allt är korrekt. Dessutom kan vi spara tid åt kunderna. Eftersom vårt system även kan tolka referens begrepp som projekt-, konto- och avd.-nummer, exempelvis för kunder inom byggbranschen, går attesteringen smidigare.

Kunderna finns både i Sverige och utomlands. Ofta handlar det om redovisionsbyråer som utför ekonomitjänster åt både små och stora kunder. I framtiden kanske Doctech också hittar kunder bland sina branschkollegor.
– Vår fakturatolk är väldigt träffsäker. Det stora flertalet fakturor läses in och tolkas helt utan mänsklig inbladning, vilket gör hanteringen effektiv och inte så personalintensiv. Det öppnar för möjligheten att sälja själva fakturatolken till andra företag som har en verksamhet som liknar vår, helst till företag utomlands som vi inte konkurrerar med idag.

Doctech har sedan ett par månader deltagit i Swedish Scalups, ett program för tillväxt som Inkubera driver tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. John är positiv till det utbyte han har fått.
– Jag lär mig mycket som är viktigt att kunna som företagare, t ex hur man får till ett professionellt styrelsearbete och hur man attraherar nytt kapital, säger John.

Kunskapen är relevant eftersom den ligger i linje med hans vision för företaget.
– Mitt mål är att ta in externt kapital, växa till en omsättning på 25 mkr och ha kunder i fem länder.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.

torsdag 8 maj

Inkubera slussade 3,9 miljoner kronor från Vinnova till Örebroregionens företag

Sedan 2022 har Inkubera förmedlad så kallade innovationscheckar från Vinnova till företag i Örebro län. När nu projektet håller på att gå i mål – det avslutas september 2025 – kan vi konstatera att hela 3,9 miljoner kronor har kommit företagen till del. – Min bedömning är att innovationscheckarna har gjort stor nytta. Många bolag har fått hjälp att utveckla sin verksamhet på ett sätt som de annars inte hade haft svårt att klara helt på egen hand, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera, som ansvarat för projektet.

onsdag 30 april

Maptun 2.0 – Örebroföretaget växer på flera ledder

Maptun skalar upp på flera sätt. Den första september lämnar de sina gamla lokaler på 1200 kvm för helt nya på 4 000 kvm. Flytten gör det möjligt att ta emot fler kunder plats samtidigt som företaget fortsätter att expandera på exportmarknaderna, som idag står för 65 % av omsättningen. – Jag har haft förmånen att få arbeta med många väldigt duktiga människor som har hjälpt mig att lyfta blicken och sätta djärvare mål. Att jag nu står i nästan färdiga lokaler hade förmodligen inte skett utan samarbetet med Inkubera.