Nyheter

Doctech – världsbäst på att tolka fakturor

Doctech läser in tiotusentals fakturor åt sina kunder varje månad och tolkar innehållet automatiskt – vem är avsändare och mottagare, vilket är beloppet att betala, momsen och OCR-numret, när ska fakturan vara betald etc. Till sin hjälp har de en egenutvecklad programvara – ett system som kan tolka fler uppgifter än något annan fakturatolk på marknaden. Målet är att upptäcka alla eventuella fel som orsakats av den mänskliga faktorn och att all fakturahanteringen ska kunna ske helt per automatik.
– Det ligger väl lite i min personlighet att jag vill ha kontroll över att så mycket som möjligt blir rätt, säger John Hägglöf, grundare av Doctech.

På Doctech jobbar sex personer med att sköta fakturahanteringen åt kunderna. Oftast handlarna det om leverantörsfakturor som skall läsas in, tolkas och skickas till kunderna för attest. För vissa kunder sköter Doctech även utgående fakturor som ibland skall skrivas ut och kuverteras. Det som gör företaget mest unikt är dock den fakturatolk som John har utvecklat.
– De konkurrerande system som jag stött på kan tolka 7–12 begrepp på en faktura – vårt system hela 30, berättar John. Eftersom vår fakturatolk faktiskt kan förstå allt av värde på en faktura, kan systemet stämma av uppgifterna mot varandra och kontrollera att allt är korrekt. Dessutom kan vi spara tid åt kunderna. Eftersom vårt system även kan tolka referens begrepp som projekt-, konto- och avd.-nummer, exempelvis för kunder inom byggbranschen, går attesteringen smidigare.

Kunderna finns både i Sverige och utomlands. Ofta handlar det om redovisionsbyråer som utför ekonomitjänster åt både små och stora kunder. I framtiden kanske Doctech också hittar kunder bland sina branschkollegor.
– Vår fakturatolk är väldigt träffsäker. Det stora flertalet fakturor läses in och tolkas helt utan mänsklig inbladning, vilket gör hanteringen effektiv och inte så personalintensiv. Det öppnar för möjligheten att sälja själva fakturatolken till andra företag som har en verksamhet som liknar vår, helst till företag utomlands som vi inte konkurrerar med idag.

Doctech har sedan ett par månader deltagit i Swedish Scalups, ett program för tillväxt som Inkubera driver tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. John är positiv till det utbyte han har fått.
– Jag lär mig mycket som är viktigt att kunna som företagare, t ex hur man får till ett professionellt styrelsearbete och hur man attraherar nytt kapital, säger John.

Kunskapen är relevant eftersom den ligger i linje med hans vision för företaget.
– Mitt mål är att ta in externt kapital, växa till en omsättning på 25 mkr och ha kunder i fem länder.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.