Nyheter

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

Magnus Engström (IRL) och Christian Edwertz (via länk) på Envivo.

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.
– Särskilt med tanke på att vår lösning faktiskt vänder upp och ner på hur branschen alltid har tänkt, går det fantastiskt bra säger företagets vd, Magnus Engström. Nu tar vi nästa steg och digitaliserar all inredning.

Inredningsbranschens traditionella affärsmodell är att möta kunders förändrade behov med att sälja ny inredning. Värdet på de möbler som kunden inte längre behöver, blir i samma stund mycket lågt – även om de skulle vara i bra skick och fullt funktionsdugliga. För Magnus Engström, som jobbat i branschen under många år, var slit och släng-mentaliteten något som skavde. Hans idé om en ny och mer hållbar modell föddes för några år sedan. Nu förverkligar han den tillsammans med Christian Edwertz, som ansvarar för Envivos kommunikation. Efter starten vid årsskiftet har kundtillströmning varit över förväntan.
– Vi har en förvånansvärt hög hit-rate i vår kundbearbetning, säger Christian Edwertz. Vi har kommit upp i en omsättning på 1.5 mkr sedan starten och kunder som Stena Recycling och Atea har anslutit. Inom kort räknar vi med att få in vår tionde kund. För oss är det ett tydligt bevis på att idén håller.

Senaste kunden kom via vår nya samarbetspartner Lindelöf som är en stor och väletablerad inredningsfirma i Stockholm.
– Vi hittar gärna samarbeten med andra inredningsföretag där vår cirkulära modell kan komplettera det traditionella upplägget. Slutkunden får då ett hållbart, flexibelt kontor samtidigt som vår partner kan leverera den inredning som saknas. Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med Kinnarps i Örebro och det är kul att kunna göra ett liknande upplägg i huvudstaden.

Envivo har varit en del av Inkubera sedan starten och har Sara Lemke som affärscoach.
– Det har funkat jättebra sedan dag ett, säger Christian. Sara möter oss precis där vi befinner oss, utmanar oss och kan tillföra kunskaper från andra branscher där vi själva saknar erfarenhet.

Magnus tror att företaget kan nå en omsättning på 20 mkr till årsskiftet, en siffra som han tror kan växa till det tiodubbla inom en treårsperiod. För att finansiera tillväxten krävs det att företaget tar in nytt kapital, något Magnus, Christian och Sara just nu förbereder sig på. Utöver att intensifiera marknadsbearbetningen, vill de kunna bygga vidare på en ny digital plattform där all inredning kommer att digitaliseras.
– Digitaliseringen av inredningen omfattar alla möbler som ytor. Det kommer att göra allting enklare och mer transparent för både kunderna och oss. Vår ambition är att ny och begagnad inredning skall cirkulera så smidigt som möjligt mellan kunderna. Det blir en nyckel för att såväl få riktigt nöjda kunder som för att skala upp affärsmodellen i hög takt.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 10 februari

Verifieringsmedlen gör det möjligt för Inkubera-företagen att testa sin affärsidé mot marknaden

En del av Inkuberas erbjudande till sina bolag är möjligheten att få ta del av så kallade verifieringsmedel. Det är en finansiering som härstammar från Vinnova och som gör det möjligt att testa företagens affärsidéer mot marknaden. Under de tre senaste åren har verifieringsmedlen finansierat insatser på 550 000 kronor årligen.

måndag 10 februari

Sobrius tecknar avtal med Vattenfall: ”Ett genombrott för oss.”

Sobrius hjälper människor med alkoholproblem via en digital plattform som arbetsgivare kan erbjuda sina medarbetare. Nu har Sobrius fått ett genombrott på marknaden. I konkurrens med stora jättar inom företagshälsovården, har företaget tecknat ett flerårigt avtal med Vattenfall – den första, viktiga nyckelkunden. – Det här är ett verkligt genombrott för oss, säger han. Det hade aldrig hänt utan den stöttning som vi har fått av Inkubera. Aldrig!

fredag 31 januari

Nu kan du på nytt söka innovationscheckar

Nu öppnar en ny period för Vinnovas innovationscheckar. I Örebro län är det som Inkubera förmedlar dem till länets företag. Fram till 28 februari finns chansen att ta del av nya innovationscheckar för affärsutveckling och IP på upp till 100.000 kronor och infrastrukturcheckar på upp till 400.000 kronor. Principen först till kvarn gäller.

måndag 27 januari

Inkubera-företag söker lyckan på GoWest

GoWest beskriver sig själva som Nordens största mötesplats för startups, scaleups och investerare i tidigare faser. I år reser en Inkubera-delegation bestående av 17 personer inklusive företagen Fibes, Monetax, Milmed, Truckzter, Tendoer och Droneab samt ett par affärscoacher till mässan. Företagen kommer att delta både på seminarier och speed-dating med investerare.