Nyheter

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

Magnus Engström (IRL) och Christian Edwertz (via länk) på Envivo.

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.
– Särskilt med tanke på att vår lösning faktiskt vänder upp och ner på hur branschen alltid har tänkt, går det fantastiskt bra säger företagets vd, Magnus Engström. Nu tar vi nästa steg och digitaliserar all inredning.

Inredningsbranschens traditionella affärsmodell är att möta kunders förändrade behov med att sälja ny inredning. Värdet på de möbler som kunden inte längre behöver, blir i samma stund mycket lågt – även om de skulle vara i bra skick och fullt funktionsdugliga. För Magnus Engström, som jobbat i branschen under många år, var slit och släng-mentaliteten något som skavde. Hans idé om en ny och mer hållbar modell föddes för några år sedan. Nu förverkligar han den tillsammans med Christian Edwertz, som ansvarar för Envivos kommunikation. Efter starten vid årsskiftet har kundtillströmning varit över förväntan.
– Vi har en förvånansvärt hög hit-rate i vår kundbearbetning, säger Christian Edwertz. Vi har kommit upp i en omsättning på 1.5 mkr sedan starten och kunder som Stena Recycling och Atea har anslutit. Inom kort räknar vi med att få in vår tionde kund. För oss är det ett tydligt bevis på att idén håller.

Senaste kunden kom via vår nya samarbetspartner Lindelöf som är en stor och väletablerad inredningsfirma i Stockholm.
– Vi hittar gärna samarbeten med andra inredningsföretag där vår cirkulära modell kan komplettera det traditionella upplägget. Slutkunden får då ett hållbart, flexibelt kontor samtidigt som vår partner kan leverera den inredning som saknas. Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med Kinnarps i Örebro och det är kul att kunna göra ett liknande upplägg i huvudstaden.

Envivo har varit en del av Inkubera sedan starten och har Sara Lemke som affärscoach.
– Det har funkat jättebra sedan dag ett, säger Christian. Sara möter oss precis där vi befinner oss, utmanar oss och kan tillföra kunskaper från andra branscher där vi själva saknar erfarenhet.

Magnus tror att företaget kan nå en omsättning på 20 mkr till årsskiftet, en siffra som han tror kan växa till det tiodubbla inom en treårsperiod. För att finansiera tillväxten krävs det att företaget tar in nytt kapital, något Magnus, Christian och Sara just nu förbereder sig på. Utöver att intensifiera marknadsbearbetningen, vill de kunna bygga vidare på en ny digital plattform där all inredning kommer att digitaliseras.
– Digitaliseringen av inredningen omfattar alla möbler som ytor. Det kommer att göra allting enklare och mer transparent för både kunderna och oss. Vår ambition är att ny och begagnad inredning skall cirkulera så smidigt som möjligt mellan kunderna. Det blir en nyckel för att såväl få riktigt nöjda kunder som för att skala upp affärsmodellen i hög takt.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 10 juni

ÖrebroTech vill göra regionen till Sveriges nästa stora technav

Förhoppningsvis står techsektorn i Örebro län står inför ett stort kliv framåt. Med lanseringen av ÖrebroTech, tar Region Örebro Innovation tillsammans med Örebro kommun, Inkubera och Business Region Örebro ett krafttag för att stärka samverkan, innovation och tillväxt inom länets snabbt växande techbransch. – Vi ser en enorm potential i Örebro läns techsektor. Med ÖrebroTech vill vi koppla ihop företag, talanger och investerare i ett dynamiskt och inkluderande kluster, säger Victor Sunnliden, vd på Region Örebro Innovation AB och tillförordnad vd på Inkubera.

onsdag 4 juni

Välkommen Ruxandra!

Med gedigna erfarenheter från snabbväxande startups och kompetens inom bland annat affärsutveckling, marknad och försäljning, har Ruxandra Bocaciu de verktyg som krävs för att axla rollen som ny Prepare-ansvarig på Inkubera. Hon blir den första kontakten för nya företag på väg in i Inkuberasfären. Ruxandra är förväntansfull. – Jag är värderingsdriven och trivs allra bäst när jag får stötta andra. Att starta ett nytt företag innebär att förverkliga en dröm som tar en både på företagsresa och en personlig resa. Jag älskar att få finnas med i den skärningspunkten, säger hon.

måndag 12 maj

Inkubera söker ny vd

Vi på Inkubera står inför en spännande utvecklingsresa. Med sikte på 2029 ska vi fördjupa vår roll som en regionalt förankrad inkubator i nationell framkant, med ett tydligt bidrag till internationell konkurrenskraft. Det handlar om att stödja fler innovativa bolag från hela länet, särskilt inom tillämpad AI, Life Science och hållbar teknik, samt att bygga ett ekosystem där idéer snabbt kan växa till skalbara företag. Vi söker en ledare som med mod, nyfikenhet och samarbetsförmåga kan ta Inkubera in i nästa utvecklingsfas – tillsammans med ett starkt team, en engagerad styrelse och ett brett nätverk av aktörer inom akademi, näringsliv och offentlig sektor.

fredag 9 maj

Flexdrive skapar nya hållbara tjänster kring bilinnehav

De flesta bilar står stilla ungefär 22 av dygnets 24 timmar. Trots detta halveras deras värde på bara tre år. Ragnar Sethson har arbetat som konsult inom digitalisering, IT och affärsmodeller i över 16 år. Med sitt nya bolag Flexdrive utmanas etablerade sanningar kring bilägande och långa leasingkontrakt genom digitalisering. – Vi har skapat lösningar kring bilinnehav som är mer flexibla, mer hållbara och mer fördelaktiga för plånboken, säger han.