Nyheter

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

Magnus Engström (IRL) och Christian Edwertz (via länk) på Envivo.

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.
– Särskilt med tanke på att vår lösning faktiskt vänder upp och ner på hur branschen alltid har tänkt, går det fantastiskt bra säger företagets vd, Magnus Engström. Nu tar vi nästa steg och digitaliserar all inredning.

Inredningsbranschens traditionella affärsmodell är att möta kunders förändrade behov med att sälja ny inredning. Värdet på de möbler som kunden inte längre behöver, blir i samma stund mycket lågt – även om de skulle vara i bra skick och fullt funktionsdugliga. För Magnus Engström, som jobbat i branschen under många år, var slit och släng-mentaliteten något som skavde. Hans idé om en ny och mer hållbar modell föddes för några år sedan. Nu förverkligar han den tillsammans med Christian Edwertz, som ansvarar för Envivos kommunikation. Efter starten vid årsskiftet har kundtillströmning varit över förväntan.
– Vi har en förvånansvärt hög hit-rate i vår kundbearbetning, säger Christian Edwertz. Vi har kommit upp i en omsättning på 1.5 mkr sedan starten och kunder som Stena Recycling och Atea har anslutit. Inom kort räknar vi med att få in vår tionde kund. För oss är det ett tydligt bevis på att idén håller.

Senaste kunden kom via vår nya samarbetspartner Lindelöf som är en stor och väletablerad inredningsfirma i Stockholm.
– Vi hittar gärna samarbeten med andra inredningsföretag där vår cirkulära modell kan komplettera det traditionella upplägget. Slutkunden får då ett hållbart, flexibelt kontor samtidigt som vår partner kan leverera den inredning som saknas. Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med Kinnarps i Örebro och det är kul att kunna göra ett liknande upplägg i huvudstaden.

Envivo har varit en del av Inkubera sedan starten och har Sara Lemke som affärscoach.
– Det har funkat jättebra sedan dag ett, säger Christian. Sara möter oss precis där vi befinner oss, utmanar oss och kan tillföra kunskaper från andra branscher där vi själva saknar erfarenhet.

Magnus tror att företaget kan nå en omsättning på 20 mkr till årsskiftet, en siffra som han tror kan växa till det tiodubbla inom en treårsperiod. För att finansiera tillväxten krävs det att företaget tar in nytt kapital, något Magnus, Christian och Sara just nu förbereder sig på. Utöver att intensifiera marknadsbearbetningen, vill de kunna bygga vidare på en ny digital plattform där all inredning kommer att digitaliseras.
– Digitaliseringen av inredningen omfattar alla möbler som ytor. Det kommer att göra allting enklare och mer transparent för både kunderna och oss. Vår ambition är att ny och begagnad inredning skall cirkulera så smidigt som möjligt mellan kunderna. Det blir en nyckel för att såväl få riktigt nöjda kunder som för att skala upp affärsmodellen i hög takt.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.