Nyheter

Fairyscope lanserar ny lösning för mässbranschen

Fairyscops vd, Pierre Rågstad.

Inkubera-alumnen Fairyscope hjälper mässutställare att enkelt dela information med besökare. Besökaren kan enkelt ladda ner och spara broschyrer och annan information till mobilen med hjälp av QR-koder. Utställare kan minska sina tryckkostnader och miljöpåverkan och besökare får informationen digitalt och slipper bära runt på tunga påsar. Nu lanserar företagen ny webbportal, ny app och intensifierar sin marknadsbearbetning.
– Vi är redo för lansering i stor skala. Första steget är Sverige, i nästa steg går vi globalt, säger vd Pierre Rågstad.

Fairyscope är en av Inkuberas många alumner och var aktiva på Inkubera för ett par år sedan. Företaget levererade sin lösning till ett antal mässor som alla fick en skräddarsydd app. Trots framgångar har företaget nu skruvat på sin affärsmodell.
– Vår lösning funkade bra, men att ta fram nya appar till varje mässa blev tungjobbat. Nu har vi en bättre och betydligt mer skalbar strategi.

Besökare på en mässa installerar appen och kan sedan enkelt ladda ner det material de vill ha med sig. Delningen av materialet till kollegor blir också enklare än om materialet hade varit tryckt.
– Vi ansluter till den allmänna trenden där allt blir mer digitalt. Samtidigt ger vår lösning ett stort bidrag till hållbarheten. Om vi lyckas med vår vision att komma ut internationellt minskar det mässindustrins totala fotavtryck rejält, säger Pierre.

Med sin nya app och sin nya webbportal kommer man initialt att bearbeta den svenska marknaden för att sikta på den internationella marknaden i nästa steg.
– Vi har fungerande teknik, varumärkesskydd och har nu inlett dialog med flera svenska mässarrangörer. Eftersom vår modell är skalbar och löser ett universellt problem, är det naturligt att våra ambitioner är internationella. Vi söker nu medlemmar med goda kontakter inom mässbranschen till ett advisory board. Ett internationellt nätverk är förstås ett extra plus.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 12 september

TwopartID inleder samarbete med SFF Stöldskyddsföreningen

TwopartID är ett före detta Inkubera företag som har gjort det möjligt för parterna i ett telefonsamtal att identifiera sig för varandra. Bolaget har nu inlett ett samarbete med Stöldskyddsföreningen. – Ända sedan starten har vi arbetat för att bekämpa telefonbedrägerier, säger vd Lisa Hasselgren. Samarbetet med SSF Stöldskyddsföreningen är ett viktigt steg för att nå vår vision.

tisdag 27 augusti

Årets finalister i SKAPA-priset är här

Snart utser vi länsvinnaren i SKAPA-priset, Sveriges största innovationstävling. Länsvinnare får 30 000 kr och går dessutom går till riksfinal med chans att vinna en halv miljon. I Örebro län kan Inkubera tack vare samarbete med våra sponsorer även utse tre finalister som vi ger extra uppmärksamhet och som dessutom vinner 10 000 kr.

onsdag 21 augusti

Örebroföretagets plattform har potential att revolutionera programutvecklingen

Örebroföretaget Nornor har skapat en plattform som gör att programutveckling kan ske på mindre än halva tiden. Timmy Silesmos erfarenheter som tekniskt ansvarig hos ledande spelutvecklare och som lösningsarkitekt på Amazon, ligger till grund för plattformen som automatiskt skapar all nätverkskod och alla säkerhetsuppdateringar. Timmy och kollegorna på Nornor, Lukas Sandholm Duberg och Nimer Björnberg, siktar högt. – Vi är ensamma om en lösning som vi nu patentsöker. Om vi lyckas hela vägen, kan världens programvaruutveckling förändras i grunden, säger Timmy.

tisdag 20 augusti

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande. – Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.