Nyheter

Fairyscope lanserar ny lösning för mässbranschen

Fairyscops vd, Pierre Rågstad.

Inkubera-alumnen Fairyscope hjälper mässutställare att enkelt dela information med besökare. Besökaren kan enkelt ladda ner och spara broschyrer och annan information till mobilen med hjälp av QR-koder. Utställare kan minska sina tryckkostnader och miljöpåverkan och besökare får informationen digitalt och slipper bära runt på tunga påsar. Nu lanserar företagen ny webbportal, ny app och intensifierar sin marknadsbearbetning.
– Vi är redo för lansering i stor skala. Första steget är Sverige, i nästa steg går vi globalt, säger vd Pierre Rågstad.

Fairyscope är en av Inkuberas många alumner och var aktiva på Inkubera för ett par år sedan. Företaget levererade sin lösning till ett antal mässor som alla fick en skräddarsydd app. Trots framgångar har företaget nu skruvat på sin affärsmodell.
– Vår lösning funkade bra, men att ta fram nya appar till varje mässa blev tungjobbat. Nu har vi en bättre och betydligt mer skalbar strategi.

Besökare på en mässa installerar appen och kan sedan enkelt ladda ner det material de vill ha med sig. Delningen av materialet till kollegor blir också enklare än om materialet hade varit tryckt.
– Vi ansluter till den allmänna trenden där allt blir mer digitalt. Samtidigt ger vår lösning ett stort bidrag till hållbarheten. Om vi lyckas med vår vision att komma ut internationellt minskar det mässindustrins totala fotavtryck rejält, säger Pierre.

Med sin nya app och sin nya webbportal kommer man initialt att bearbeta den svenska marknaden för att sikta på den internationella marknaden i nästa steg.
– Vi har fungerande teknik, varumärkesskydd och har nu inlett dialog med flera svenska mässarrangörer. Eftersom vår modell är skalbar och löser ett universellt problem, är det naturligt att våra ambitioner är internationella. Vi söker nu medlemmar med goda kontakter inom mässbranschen till ett advisory board. Ett internationellt nätverk är förstås ett extra plus.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


torsdag 15 februari

Spännande möten för Inkubera-företagen på GoWest

En delegation på fyra Inkubera-företag och två affärscoacher reste förra veckan till Göteborg för att delta på GoWest. Via speed dating fick företagen möjlighet att pitcha sina idéer för ett stort antal ängelinvesterare och investmentbolag. – Vi är jättenöjda. Deltagandet på GoWest gav verkligen mersmak, säger Fredrik Regin, vd på Truckzter.

fredag 9 februari

Tävla i Startup Venture Cup

Nu går det att anmäla sig till Startup Venture Cup, Sveriges största tävling för Startups. Alla företag där omsättning samt externt ägarkapitel understiger 1 mkr är välkomna att ställa upp. Utöver prispengar får företagen som deltar chansen att knyta nya kontakter, professionell feedback och skapa uppmärksamhet. En vinst i Venture Cup brukar både uppmärksammas av media och av investerare.

fredag 9 februari

Inkubera-företagen får IA-hjälp att söka patent

Som en av de första inkubatorerna i Sverige ger Inkubera sina företag hjälp att söka patent med hjälp av Lightbringer, en ny AI-tjänst. – Verktyget ställer rätt frågor till företagen som genomgår en patentprocess och leder dem steg för steg. Med hjälp av AI får företagen också hjälp att besvara frågorna, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

måndag 5 februari

Deligate siktar mot börsen

Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.