Inkubera-alumnen Fairyscope hjälper mässutställare att enkelt dela information med besökare. Besökaren kan enkelt ladda ner och spara broschyrer och annan information till mobilen med hjälp av QR-koder. Utställare kan minska sina tryckkostnader och miljöpåverkan och besökare får informationen digitalt och slipper bära runt på tunga påsar. Nu lanserar företagen ny webbportal, ny app och intensifierar sin marknadsbearbetning.
– Vi är redo för lansering i stor skala. Första steget är Sverige, i nästa steg går vi globalt, säger vd Pierre Rågstad.
Fairyscope är en av Inkuberas många alumner och var aktiva på Inkubera för ett par år sedan. Företaget levererade sin lösning till ett antal mässor som alla fick en skräddarsydd app. Trots framgångar har företaget nu skruvat på sin affärsmodell.
– Vår lösning funkade bra, men att ta fram nya appar till varje mässa blev tungjobbat. Nu har vi en bättre och betydligt mer skalbar strategi.
Besökare på en mässa installerar appen och kan sedan enkelt ladda ner det material de vill ha med sig. Delningen av materialet till kollegor blir också enklare än om materialet hade varit tryckt.
– Vi ansluter till den allmänna trenden där allt blir mer digitalt. Samtidigt ger vår lösning ett stort bidrag till hållbarheten. Om vi lyckas med vår vision att komma ut internationellt minskar det mässindustrins totala fotavtryck rejält, säger Pierre.
Med sin nya app och sin nya webbportal kommer man initialt att bearbeta den svenska marknaden för att sikta på den internationella marknaden i nästa steg.
– Vi har fungerande teknik, varumärkesskydd och har nu inlett dialog med flera svenska mässarrangörer. Eftersom vår modell är skalbar och löser ett universellt problem, är det naturligt att våra ambitioner är internationella. Vi söker nu medlemmar med goda kontakter inom mässbranschen till ett advisory board. Ett internationellt nätverk är förstås ett extra plus.