Nyheter

Forskaren: ”JL Kemis desinfektionsmedel har bevisat bakteriedödande effekt mot multiresistenta bakterier.”

Hazem Khalaf, docent vid Örebro universitet och Jimmy Lundström, vd JL Kemi.

Inkubera-företagets JL Kemis produkt TT51 är inte bara ett effektivt och miljöklassat desinfektionsmedel för livsmedelsbranschen. Efter tester på Örebro universitet konstaterar docent Hazem Khalaf att det även är mycket effektivt mot e-koli och S. Aureus, den senare en multiresistent bakterie som fått högsta prioriterat av WHO.
– TT51 tar död på både bakterierna, även när vid ganska hög utspädning, konstaterar Hazem Khalaf.

JL Kemi i Karlskoga har främst specialiserat sig på att ta fram effektiva och helt nedbrytningsbara brandskydd- och rengöringsmedel med cellulosa som bas. Testerna som nu genomfört på Örebro universitet kan ha stor betydelse för bekämpningen av e-koli och S. Aureus vilket också skapar nya möjligheter för JL Kemi.
– För oss är det ett genombrott och öppnar upp för en ny marknad, säger Jimmy Lundström, grundare och vd för JL Kemi. Han får medhåll från Hazem Khalaf.

– Resultaten visar på ett brett spektrum av bra indikationer på hur medlet kan användas inom vården och i andra sammanhang när det gäller att desinficera och rengöra, säger han.

Inkubera hjälpte Jimmy genom att förmedla kontakten med Innovationskontoret på Örebro universitetet. Via ett så kallat till Forskaruppdrag kunde Jimmy och JL Kemi få tillgång till rätt kompetens, i det här fallet docent Hazem Khalaf.
– Jag har fått jättefin hjälp säger Jimmy. Det är positivt att ett litet företag som JL Kemi kan dra konkret nytta av universitets kompetens.

Arbetet pågår nu med kommersialiseringen av produkten och diskussioner med investerare för att snabbare kunna svara mot den efterfrågan som finns på ett medel med TT51:s egenskaper.
– Vi har stora förhoppningar för framtida försäljning av TT51 inom såväl vård som slakterier, livsmedelsproduktion och andra känsliga miljöer, säger Jimmy Lundström.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.