
Fredrik Stenman hemma i sitt uterum.
Efter fem år lämnar Fredrik Stenman vd-posten på Inkubera. Han ser tillbaka på sin tid på Inkubera med både glädje och en smula stolthet. Efter en lång tid som en viktig kugge inom den regionala näringslivsutveckling, har han förstås även tankar på vad krävs för att skapa goda förutsättningar för regional tillväxt.
– Det här är ett ”numbers game”. Jag tror att vi måste bygga pyramider och inte cylindrar, säger Fredrik.
När Fredrik Stenman utsågs till tillförordnad vd för 2019, uppfattade han att Inkubera var en ganska stukad organisation. På grund av utrymmesbristen på Örebro universitet, hade företaget flyttats runt till olika lokaler för att till sist inrymmas i en före detta kemisal. Dessutom hade den förre vd:n, Mikael Melitshenko, slutat utan att någon ny vd på heltid hade anställts.
– På sätt och vis var det ett bra läge att komma in, minns han. Min känsla var att det bara kunde bli bättre från den position där vi befann oss.
En flytt till kontorshotellet MyOffice var redan planerad. Fredriks övergång från tillförordnad till ordinarie vd skedde strax därpå. Steg för steg började han sätta sin prägel på verksamheten – se över Inkuberas erbjudande till bolagen, välja rätt affärscoacher och skapa en god struktur för det interna arbetet. Ganska omgående såg Fredrik ett glapp mellan vilken stöttning Inkubera gav till bolagen och vilken typ av hjälp företagen hade förmåga att ta till sig.
– Många bolag kom in lite för tidigt minns Fredrik. Det är svårt att bedriva kvalificerad affärsutveckling om bolagen inte har validerat sin affärsidé. Det innebar att företagen inte fick full utväxling av vår hjälp och att våra affärscoacher fick arbeta med frågor som de egentligen var överkvalificerade för.
Insikten ledde till förstudie, som i sin tur resulterade i det program som idag heter Prepare och är till för företag och idéer i tidiga faser. Under Prepare får bolagen bland annat hjälp att utkristallisera sitt värdeerbjudande och lära sig att få det validerat av presumtiva kunder.
– På sätt och vis lagade vi en felande länk, säger Fredrik. Idag kan vi se att inflödet av nya bolag har ökat samt att kvaliteten på de bolag som går vidare till inkubationsprogrammet är på en högre nivå.
Inkuberas återkommande kundundersökningar visar att de bolag som Inkubera stöttar inte bara är nöjda – de är för det mesta översvallande tacksamma. De allra flesta ger Inkubera betyget 10 på en 10-gradig skala och uppger att Inkubera har haft stor betydelse för bolagens utveckling. Fredrik menar att viktiga förklaringar är ett väl fungerande team, där alla har en tydlig roll, en väl strukturerad arbetsmodell samt satsningen på externa affärscoacher från Örebroregionens näringsliv.
– Vi arbetar med tiotal affärscoacher med olika profil. Hade vi istället valt att anställda affärscoacher hade de förmodligen bara varit ett par stycken. Med vårt upplägg ökar vi en både kvaliteten och möjlighet att matcha rätt coach till rätt bolag. Dessutom ökar vi vårt kontaktnät enormt. Om varje coach har 15 riktigt bra personer i sitt nätverk med olika kompetenser, får Inkubera ingångar till 150 personer som kan göra nytta för bolagen.
Fredrik menar att Inkubera har blivit en organisation som många vill vara en del av. För detta krävs både en kultur med mycket positiv energi och ett arbete som drivs på en tillräcklig professionell nivå.
– Vi har lyckats skapa en kultur som präglas av pay it forward-mentalitet. Bolag som har fått stöd från Inkubera låter hjälpen gå vidare till andra bolag som ännu inte kommit lika långt. Det finns ett stort utbyte mellan både bolag och coacher som uppstår automatiskt därför att människor trivs och vill hjälpa till.
Även om Fredrik känner stolthet över den utveckling som Inkubera har haft under hans tid som vd, finns också delar som inte blev som han hoppats. Ett projekt som inte gått i mål är planerna på ett regionalt ängelinvestbolag där affärsänglar skulle ges möjligheten att investera i Inkuberas startups. Det visade sig vara en lite för stor utmaning. En av orsakerna är att Örebroregionen är relativt liten och det är svårt att hitta naturliga samarbetspartners i närliggande regioner.
– Jag tror fortfarande att det är möjligt att få ett ängelinvestbolag till stånd, men förmodligen bör man då satsa på en blandning av startups och scaleups, alltså företag som kommit längre i sin utveckling. Det skulle minska risken och göra upplägget mer attraktivt för de affärsänglar som finns i regionen, säger Fredrik.
Nu går Fredrik vidare till andra uppgifter, även om han inte känner någon brådska. Till att börja med kommer han genomföra uppdrag för det före detta Inkubera-bolaget Moonlightning Industries, där han även sitter i styrelsen.
– Jag har fått en del förfrågningar, men har bestämt mig för att landa först innan jag flyger vidare, säger han. Det jag säkert vet är att jag vill göra saker tillsammans med andra, utveckla någon som är utmanande men ändå möjligt. Jag tycker om när saker och ting är lite svårt. Om det sedan är ett bolag med 5, 20 eller kanske 200 medarbetare får framtiden utvisa.
Fredriks Stenmans viktiga tre punkter för Örebroregionens framtida utveckling:
1. Bygg lokalt
Värden är stor, men allt startar med en människa och en idé. För att idén skall kunna utvecklas behövs samarbete mellan flera människor som nästan alltid finns i personens närhet. Ju mindre en verksamheten är desto mer lokal brukar den vara. Företagen behöver hjälp att ta sina första stapplande, hitta professionella kontakter som är villiga att hjälpa till och hjälpa bolagen till sina första kundmöten. Så småningom behöver bolagen växla upp och ta sig ut i världen, men mycket av det de behöver i början finns lokalt. Vi behöver bygga en stark kultur där offentliga organisationer och olika människor och företag hjälper varandra.
2. Blås där det glöder
Det är svårt att sitta på en hög position och räkna ut var den framtida utvecklingen kommer att ske. Det är i regel bättre att uppmuntra dem som redan drivs av en vision.
I vår region finns det massor av kompetenta personer med stor drivkraft inom både företagsvärlden, kulturen och andra områden. Vi får mest utveckling av våra satsningar om vi hjälper till där det redan händer saker – genom att blåsa luft där det redan glöder så att elden kan sprida sig. Att ge människor med drivkraft uppmärksamhet och stötta dem med små lättillgängliga ekonomiska medel, betyder mer än man tror.
3. Bygg pyramider, inte cylindrar
Tillväxt och företagsutveckling är ett ”numbers game”. Av många bolagssatsningar är det bara ett fåtal som verkligen lyckas – och det är nästan omöjligt att på förhand veta vilka. Därför är det bättre stötta många tidigt med små insatser än att att välja ut ett fåtal som man tror ska lyckas och ge ett större stöd. De företag som tar sig till toppen är få, men resultatet av deras verksamhet i form av anställningar, omsättning, skatteinbetalningar och kompetensutveckling kommer att finansiera stödet flera gånger om. Det är Inkubera ett bra exempel på.