Nyheter

Genombrott för Deligate – har tecknat avtal med Carrefour

Med Delikates system Short Date Tracker vill den franska livsmedelsjätten halvera sitt matsvinn.

Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande.

– Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.

Samarbetet med Carrefour innebär att Deligats system nu införs i de 83 butiker som ägs centralt av Carrefour. Målet är att övriga 700 butiker som drivs som franchise, skall komma ombord inom ett år.
– Avtalet med Carrefour är den första framgången för vår nya strategi att jobba med stora kedjor istället för enskilda butiker, säger Adam.

För Örebrobaserade Deligate som idag har en omsättning på knappa 7 miljoner, blir det strategiskt viktiga avtalet betydelsefullt även rent ekonomiskt.
– Om vi lyckas följa planen och leverera till samtliga belgiska butiker kommer vi att trefaldiga vår omsättning, säger Adam.

Adam hoppas förstås att avtalet med Carrefour öppnar nya dörrar.

– Carrefour är ju en av de största dagligvarukedjorna i Europa. Lyckas vi i Belgien kan det öppna fler dörrar, både inom Carrefour i fler länder och inom andra kedjor.

2016 korsades Inkuberas och Deligates vägar första gången. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade just kläckt en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet. Idén fick de när jobbade tillsammans på en ICA Maxi-butik. Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar och också tagit in totalt 12 mkr i externt kapital.

– Vi är enormt glada för Deligates resa, säger Inkuberas vd Fredrik Stenman. Den visar att ett genombrott ofta kan ta längre tid än man till en början hoppas, men också att det är möjligt att lyckas om man om Deligate jobbar ihärdigt, har ett starkt team och har förmågan att skruva på sin affärsmodell.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 14 januari

Milmed lanserar kosttillskott som främjar ett friskare åldrande

Med fyra patent och omfattande vetenskapliga studier som publicerats i ett tjugotal vetenskapliga tidskrifter, lanserar nu Örebro-företaget Milmed Unico kosttillskottet AgeViva. Den grundläggande substansen i produkten är jästceller som behandlats med elektromagnetiska millimetervåglängder. – Våra studier visar positiva effekter på neurodegenerativa sjukdomar samt på en rad andra symptom förknippade med åldrande, säger företagets vd, Thomas Lenz.

onsdag 11 december

Företagen ger Inkubera toppbetyg

En stor majoritet av Inkubera-företaget ger organisationen högsta möjliga betyg på frågan ”I vilken utsträckning skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän”. Samtliga företag uppger även att Inkubera bidrag till viss eller i hög utsträckning har bidragit till deras utveckling.

torsdag 5 december

Truckzter växlar upp: Camilla Wallin tar plats som styrelseordförande

Den Stockholmsbaserade tech-VD:n och affärsängeln Camilla Wallin är sedan ett par månader tillbaka styrelseordförande i Inkubera-bolaget Truckzter. En av orsakerna till att Camilla tackade ja till erbjudandet är Truckzters tydliga hållbarhetsprofil. – Jag jobbar bara med impact-bolag, säger Camilla. Visst tycker jag om att bygga och skala upp bolag, men jag vill att det ska göra någon skillnad för världen och för mina barn som håller på att växa upp.

onsdag 4 december

Arta Systems ett steg närmare lansering: ”Vår kunskap om kunderna har ökat enormt”

Arta Systems utvecklar ett digitalt visualiseringsverktyg som ska göra det lättare för beslutsfattare inom offentlig sektor att fatta välgrundade beslut kring bland annat matproduktion, självförsörjning och krisberedskap. Tack vare Tillväxtverkets stöd på 1,1 mkr har Arta System kunnat kartlägga vilka behov som landets regioner har. – Stödet har gett oss chansen att verkligen gå på djupet i frågorna och lära oss mer om regionernas behov. Vår kunskap har ökat avsevärt, vilket gör det möjligt för oss att lansera en ännu bättre produkt, säger Cecilia Fendin på Arta Systems. Nästa år planerar vi för att lansera vårt verktyg.