Tidigare Inkubera-företaget Deligate har fått ett genombrott på en europeiska marknaden och tecknat ett avtal med den franska livsmedelsjätten Carrefour. Avtalet innebär att Deligates verktyg för datum- och prissänkning kommer att finnas i Carrefour Belgiens största butiker och bli en central lösning i kedjans arbete för att halvera matsvinnet, berättar Deligate i ett pressmeddelande.
– Avtalet med Carrefour är enormt betydelsefullt för oss, inte minst ekonomiskt, säger vd Adam Vikström.
Samarbetet med Carrefour innebär att Deligats system nu införs i de 83 butiker som ägs centralt av Carrefour. Målet är att övriga 700 butiker som drivs som franchise, skall komma ombord inom ett år.
– Avtalet med Carrefour är den första framgången för vår nya strategi att jobba med stora kedjor istället för enskilda butiker, säger Adam.
För Örebrobaserade Deligate som idag har en omsättning på knappa 7 miljoner, blir det strategiskt viktiga avtalet betydelsefullt även rent ekonomiskt.
– Om vi lyckas följa planen och leverera till samtliga belgiska butiker kommer vi att trefaldiga vår omsättning, säger Adam.
Adam hoppas förstås att avtalet med Carrefour öppnar nya dörrar.
– Carrefour är ju en av de största dagligvarukedjorna i Europa. Lyckas vi i Belgien kan det öppna fler dörrar, både inom Carrefour i fler länder och inom andra kedjor.
2016 korsades Inkuberas och Deligates vägar första gången. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade just kläckt en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet. Idén fick de när jobbade tillsammans på en ICA Maxi-butik. Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar och också tagit in totalt 12 mkr i externt kapital.
– Vi är enormt glada för Deligates resa, säger Inkuberas vd Fredrik Stenman. Den visar att ett genombrott ofta kan ta längre tid än man till en början hoppas, men också att det är möjligt att lyckas om man om Deligate jobbar ihärdigt, har ett starkt team och har förmågan att skruva på sin affärsmodell.