IdentifieraDig har gjort klart med första kunden. Samtidigt står ytterligare kunder redo att ansluta när de är färdiga med sina tester av systemet.
– En kund är klar och ytterligare tre ser ut att vara på väg in, berättar Lisa Hasselgren. Detta är ett första genombrott – ett bevis på att vi har skapat en tjänst som behövs och som företag är beredda att betala för. Det känns förstås helt fantastiskt!
IdentifieraDig gör att det möjligt för företag att identifiera sig under ett samtal, exempelvis över telefon. Företag och myndigheter kan identifiera privatpersoner med hjälp av e-legitimation, men det har fram till nu inte funnits någon lösning som klarar identifiering ”åt andra hållet”.
– Som privatperson vill du kunna säkerställa att den du pratar med verkligen är den som den påstår, säger Jens Björkander. Om du exempelvis blir uppringd av någon som påstår sig jobba hos polisen eller på en bank, vill du veta att detta verkligen stämmer.
Första kunden, Advokatbolaget Sjutton34, bestämde sig redan vid första mötet med IdentifieraDig.
– Vi fick ett första gott intryck både av tjänsten och av bolaget, säger David Lidén, en av Sjutton34:s delägarna. Våra klienter ska känna sig trygga med att det är oss de talar med, precis som vi vill veta att vi pratar med rätt person. Det är kul att vara föregångare och jag tror att vi får många efterföljare i branschen. I framtiden tror jag att den tjänst som IdentiferaDig erbjuder kommer att bli en självklarhet.
IdentiferaDig har också gjort klar med ALMI Invest om en så kallad titthålsinvestering på 300 000 kr. Pengarna skall främst användas till att bearbeta marknaden så att man kan bevisa värdet av sin tjänst genom att ta in ett antal kunder.
– IdentiferaDig har en briljant affärsidé som vi tror kan få en unik position som standard på marknaden för säkra identifieringar. säger Jenny Engerfelt på Almi Invest. Vi ser fram emot att följa bolaget och dess utveckling,
Bläcket på avtalet med ALMI Invest verkar knappt hinna torka – bokstavligt talat – förrän marknadens intresse för IdentifieraDig också bekräftas. Utöver Sjutton34 testkör ett företag i säkerhetsbranschen tjänsten och två andra presumtiva kunder kommer snart att göra detsamma. Dessutom finns intresse från banksektorn.
– I fredags träffade vi en bank och presenterade vår idé, berättar Lisa entusiastisk. Tre minuter in i min presentation blev jag avbruten med kommentaren: ”Du har redan sålt in tjänsten. Vi behöver den – alla banker behöver den”. Givetvis är det långt kvar till en eventuell affär, men responsen visar att vi är något riktigt bra på spåret.
IdentiferaDig har funnits hos Inkubera sedan i maj och har fått stöttning genom bland annat affärscoachning under hela perioden. Fokusområden har varit att utveckla affärsmodellen, göra strategier för kundbearbetning samt göra bolaget redo att ta in externt kapital.